Zveřejněné údaje o počtu zákazníků českých mobilních operátorů nejsou pro RadioMobil (provozuje síť Paegas) vůbec příznivé – zatímco suverénní česká jednička Eurotel si udržuje svůj 49 % tržní podíl, RadioMobilu klesl na 41 % (43 % na začátku roku 2001), přičemž Český Mobil (síť Oskar) si zvolilo už 10 % českých zákazníků (na začátku roku 2001 to bylo 7 %). „Přestože na českém mobilním trhu existuje vysoce konkurenční prostředí, o služby Eurotelu je mezi zákazníky stále intenzivní zájem,“ hodnotí uplynulý půlrok generální ředitel Eurotelu Terrence Valeski.
Pro Paegas jsou však ještě mnohem závažnější údaje o počtu nově získaných klientů. Za první polovinu tohoto roku si kartu SIM pořídilo a aktivovalo 1 116 813 zákazníků. Z tohoto počtu se 43 % lidí rozhodlo pro Eurotel, 35 % pro Paegas a celých 21 % pro Oskar (pokud součet procentuálních podílů nečiní 100, je to způsobeno zaokrouhlením na celá čísla). Ve stejném období loňského roku měl Paegas 54 % nových zákazníků, zatímco Oskar jenom 7 %. Oskar však spustil svoji síť teprve v lednu; propagovat ji začal až v březnu, který označuje jako komerční spuštění sítě.
Ještě markantněji se Oskarův úspěch na úkor Paegasu projeví při srovnání prvního pololetí tohoto roku s druhým pololetím roku 2000. V době podzimní a předvánoční hysterie po mobilních telefonech se pro Paegas rozhodlo 34 % lidí; Oskarovi se podařilo přesvědčit 16 % nových zákazníků. V absolutních číslech to znamená 500 tisíc zákazníků pro RadioMobil a 235 tisíc pro Oskara. Jenže zatímco počet nových zákazníků v prvním pololetí roku 2001 u Paegasu činil 393 140 osob (tedy pokles v absolutních číslech), Oskar se může pochlubit 240 tisíci nových zákazníků – na českém trhu je tak jediným operátorem, kterému se podařilo získat v uplynulém půlroce více zákazníků než v tradičně silné druhé polovině roku předchozího.
Rozhodně se nedá předpokládat, že by Oskar v dohledné době předběhl v počtu zákazníků Paegas – ten má stále přibližně čtyřikrát více uživatelů. Rozhodně však stojí před Paegasem vážná výzva. Jestliže v souboji s Eurotelem mohl argumentovat nižší cenou za více služeb a získávat tak více zákazníků na úkor Eurotelu, na Oskarovy zákazníky už tento argument neplatí. Ti totiž nekladou nabídku služeb na první místo; reagují především na nízké ceny Oskarových služeb.
Paegas také musí čelit stále zažitému mínění uživatelů mobilů, že má Eurotel kvalitnější síť – velká část zákazníků, kteří se neorientují jenom podle ceny (a tudíž je pro ně Oskar nezajímavý) se proto raději rozhodnou pro Eurotel než Paegas. Ten se sice zatím stále ještě může chlubit unikátními službami (GSM bankovnictví, Paegas Locator, Coca-Cola placená z mobilu), nicméně o punc inovátora již přišel – chybí mu některé služby, které má konkurence (GPRS, SMS chat).
Našeho druhého největšího operátora ale může stále těšit vědomí toho, že jeho zákazníci jsou lukrativnější než ti Oskarovi – více volají a utrácejí; díky nim Paegas generuje zisk. Právě skutečnost, že Oskarovi zákazníci citlivě reagují na cenu, se může stát pro tohoto operátora v budoucnosti problémem. Kvůli menším příjmům od málo utrácejících zákazníků by totiž mohl mít problémy se splácením nákladů na vybudování sítě GSM a vývojem a implementací nových služeb.