Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Oskar téměř dohnal T-Mobile v počtu nových zákazníků

aktualizováno 
Ze zveřejněných počtů zákazníků našich operátorů je zřejmé, že mobilní žně už skončily a začal tuhý boj o každého zákazníka. Eurotel si udržel i v počtu nových zákazníků svou pozici jedničky a svým konkurentům ještě o pár desítek tisíc utekl. Starosti má naopak T-Mobile – pro Oskara se totiž v posledním čtvrtletí rozhodl téměř stejný počet lidí.

Dva čeští mobilní operátoři již zveřejnili informace o počtu svých zákazníků; třetí se na to chystá v průběhu srpna, nicméně již dnes lze poměrně přesně odhadovat alespoň přibližné číslo. Na základě těchto údajů můžeme říct, že v České republice je přibližně 7,8 milionů aktivních zákazníků našich mobilních operátorů, což znamená 76 % všech obyvatel.

Suverénní jedničkou českého mobilního trhu je i nadále Eurotel – na konci června měl 3 566 857 aktivních zákazníků. Mezi ty počítá všechny s tarifním programem, kteří nemají dočasně uspané karty SIM (třeba kvůli delší dovolené) nebo je Eurotel nepočítá mezi neplatiče, a samozřejmě všechny majitele karet Go, kteří si dobili kredit v uplynulých 18 měsících a současně za poslední tři měsíce uskutečnili nejméně jeden placený odchozí hovor.

Také druhé místo si s přehledem drží RadioMobil s 3 149 714 aktivními zákazníky v síti T-Mobile. Kritéria pro jejich počítání má podobné jako Eurotel – jde o všechny tarifní zákazníky s výjimkou těch s dočasně deaktivovanými kartami a všechny majitele karet Twist, kteří si dobili kredit v uplynulých 12 měsících.

Jediným operátorem, který zatím počet zákazníků nezveřejnil, je Český Mobil provozující síť Oskar. Tiskový mluvčí Igor Přerovský nás ale ujistil, že ke zveřejnění této informace dojde v průběhu srpna. Nicméně počet zákazníků sítě Oskar se dá poměrně přesně předpokládat – na základě znalosti údajů z konce prvního čtvrtletí tohoto roku a trendů na českém mobilním trhu. Podle našich analýz by se tak měl počet aktivních zákazníků Českého Mobilu pohybovat mezi 1,069 a 1,090 milionem. Do tohoto počtu jsou počítáni podobně jako u jiných operátorů zákazníci s tarifním programem a majitelé Oskaret, kteří splní podmínky dobití kreditu v určité době. Již dříve Přerovský vyloučil, že by se do tohoto počtu měly počítat Testkarty, které si zákazník sám znovu nedobije (více informací najdete zde).

Počet zákazníků na konci června 2002
Eurotel 3 566 857
T-Mobile 3 149 714
Oskar 1 069 000 až 1 090 000 *

* - údaje nejsou oficiální, byly získány kvalifikovanou analýzou

Pokud bychom měli vyjádřit podíl našich operátorů v procentech, potom má Eurotel 46 %, RadioMobil 40 % a Český Mobil 14 %. Jenže tato čísla vyjadřují spíše historický výsledek, nikoliv současný stav trhu. Mnohem zajímavější je totiž podívat se na přírůstky nových zákazníků, které více řeknou to, jak je který operátory pro nové zákazníky dnes zajímavý a kdo se dere kupředu a kdo naopak stagnuje. A preference nových zákazníků jsou opravdu velmi zajímavé.

Kdybychom přistoupili na dikci tiskových zpráv našich operátorů, potom bychom se zabývali jenom počtem nových zákazníků získaných za uplynulých 12 měsíců – ovšem kromě toho, že tato čísla vypadají z hlediska propagace úspěchu operátora lépe, také nemají příliš použitelnou vypovídací hodnotu. Ovlivňuje je totiž několik věcí – podzimní nástup nových telefonů, předvánoční akce operátorů a novoroční aktivování darovaných karet SIM. Údaje o počtu nových zákazníků získaných za uplynulých 12 měsíců najdete v grafu i tabulce – ve stručnosti se dá říct, že Eurotel a RadioMobil získaly přibližně stejný počet zákazníků (913, resp. 906 tisíc); Český Mobil o něco více než polovinu (538 tisíc).

Počet získaných zákazníků
  1. čtvrtletí 2002 2. čtvrtletí 2002 1. pololetí 2002 Uplynulých 12 měsíců
Eurotel

172

157

329

913

T-Mobile

183

116

299

906

Oskar

129

* 82 - 103

* 211 - 232

* 529 - 550

Údaje jsou v tisících zákazníků.
* - údaje nejsou oficiální, byly získány kvalifikovanou analýzou

Pohled na výsledky operátorů za poslední dvě čtvrtletí už je ale mnohem zajímavější. Během první poloviny roku se našim operátorům podařilo získat přibližně 850 tisíc zákazníků. V prvním čtvrtletí to bylo 484 tisíc; na druhé tak zbývá 366 tisíc. Pokles v druhém čtvrtletí je vysvětlitelný větším počtem aktivací na začátku roku, kdy spousta zákazníků začala používat svůj vánoční dárek – mobilní telefon s novou kartou.

Co ale musí přidělávat velké vrásky RadioMobilu, je ale poměrně dost zákazníků, kteří se rozhodli pro Oskara. Zatímco v prvním čtvrtletí byl RadioMobil jedničkou v nových aktivacích a začal snižovat svoji ztrátu na Eurotel, v druhém čtvrtletí viditelně polevil, a to na úkor Eurotelu (ten získal nejvíce nováčků) a především Českého Mobilu. Tomu chybělo opravdu málo – přibližně 20 až 30 tisíc zákazníků – k tomu, aby dokonce obsadil druhé místo. V procentuálním vyjádření si RadioMobil udržel náskok 7 % trhu nováčků (nebo také dosáhl jenom 78 % počtu nových zákazníků RadioMobilu), ale to se může na podzim a před Vánocemi snadno změnit.

Počet zákazníků - konec června 2002 Počet zákazníků - konec června 2002

Na slabších výsledcích RadioMobilu se nepochybně podepsala roztříštěnost reklamní kampaně. Celou polovinu roku totiž věnoval všechny své síly přejmenování sítě a produktů z velmi oblíbené značky Paegas na T-Mobile a už mnohem méně propagoval jednotlivé služby (větší kampaň na Twist se vlastně objevuje až v posledních týdnech). Navíc Eurotel i Český Mobil přinutily jít RadioMobil do cenové války (vracení kreditu, volání za korunu) v hovorném u předplacených karet. Je také otázka, nakolik se na marketingové strategii RadioMobilu podepsal odchod marketingového ředitele Roberta Chvátala do slovenského Eurotelu (patří také do skupiny T-Mobile International).

Je zřejmé, že Český Mobil nemůže zatím porazit RadioMobil v celkovém počtu zákazníků. Ale může se z něj velmi snadno stát dvojka nebo dokonce i jednička v získávání nových zákazníků. Doslechli jsme se dokonce, že chce v průběhu podzimu a tradičního předvánočního mobilního šílenství dosáhnout hranice jednoho milionu nových zákazníků. A to je opravdu velmi ambiciózní plán, který musí počítat s přetahováním zákazníků RadioMobilu – ti jsou totiž citlivější na nižší ceny než zákazníci Eurotelu. Nicméně o tom se budeme moci přesvědčit až za půl roku. Každopádně se připravme na to, že přestoupit od jednoho operátora k jinému bude v druhé polovině roku mnohem snazší a výhodnější než dosud.





Nejčtenější

Bude takto vypadat nejlepší letošní nokia?
Nokia osmičkou letos nekončí. Chystá ještě lepší smartphone

Minulý týden představená Nokia 8 je první novodobou nokií, která snese srovnání s těmi nejlepšími smartphony. Vrcholem letošního roku ovšem není, prý se totiž...  celý článek

Počet objednávek na Galaxy S8 předčil dosavadní rekord předchůdce o 30 procent
Hlasový asistent Bixby vám poslouží i v Česku. Pokud mluvíte anglicky

Samsung uvolnil svého hlasového asistenta i na český trh, stále však umí jen anglicky a korejsky.  celý článek

Ilustrační snímek
Chtěl se vyfotit na záchodě. Omylem vystřelil a dostal šest let

Striptýzové kluby slibují nevšední zážitky, střelba mezi ně ovšem nepatří. O takový netradiční zážitek se loni 17. prosince návštěvníkům klubu Lust ve...  celý článek

Samsung GearFit2 Pro
Náramek dovolí plavání i potápění. Přinese i podporu Spotify

Ačkoli bude hlavní hvězdou blížící se tiskové konference Samsungu v New Yorku již sedmá generace phabletu Note, jedinou odhalenou novinkou nebude. Spolu s ním...  celý článek

Poutáním na představení Notu 8 ozdobil Samsung i Times Square
Živě z New Yorku: Samsung ukázal svůj nejvýkonnější a nejdražší mobil

Samsung v New Yorku právě představil nový model Note 8. Je to přístroj s mnoha nej. Nic lepšího zatím jihokorejský výrobce nevyrobil. Současně to však bude i...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Ilustrační snímek
Zrušený roaming: data nejvíc letí v Chorvatsku, volání v Německu

Statistiky operátora O2 ukazují, jak si Češi užívají nově bezpříplatkových roamingových služeb v oblíbených zahraničních destinacích. Fotky z pláží nejčastěji...  celý článek

Ilustrační snímek
ČTÚ smetl ze stolu žádosti virtuálů. Roaming je pro ně noční můrou

Již v průběhu května obdržel Český telekomunikační úřad od tří virtuálních operátorů žádosti o povolení účtovat příplatek k roamingu. Virtuálové bez vlastní...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.