Český Mobil, operátor sítě Oskar, má na jižní a střední Moravě problémy s přetížením svojí sítě. Zejména na Zlínsku a Uherskohradišťsku se z mobilu dovoláte až na několikátý pokus. Tyto problémy trvají už několik týdnů a způsobil je špatný odhad zájmu zákazníků o využívání sítě Oskar na některých místech. „Vzhledem k mimořádnému zájmu o Oskarovy služby došlo k velmi rychlému nárůstu prodeje v uplynulých týdnech. To vyvolalo i nárůst provozu jednotlivých vysílačů, “ řekl pro Mobil.cz regionální tiskový mluvčí Českého Mobilu David Vlk.
Síť Oskar má na jižní a střední Moravě sice podobné pokrytí území i obyvatel jako konkurenční sítě, skládá se však z mnohem méně vysílačů (základnových stanic, BTS). Podle GSMweb.cz například ve Zlíně a blízkém okolí disponuje síť Oskar jen 26 sektory, zatímco Eurotel jich má 46 a Paegas dokonce 48. Přitom Eurotel používá v jednom sektoru tři až čtyři nosné frekvence (jedna nosná znamená 6 – 8 současných hovorů), Paegas tři a Oskar pouze jednu (jen výjimečně si může dovolit použít dvě nosné), což rozdíl v kapacitě sítě ještě násobí v neprospěch Oskara. Potřebu zvýšit počet základnových stanic přiznává i Vlk: „Na Brněnsku bude do konce letošního roku stávající počet vysílačů ztrojnásoben a na Zlínsku zhruba zdvojnásoben.“
Nezodpovězenou otázkou však zůstává, zda současní zákazníci Oskara v oblastech, kde si pořádně nezavolají, raději nepřejdou k jinému operátorovi – čekat do konce roku se bude chtít zřejmě málokomu. Čtenář ze Zlína nám například napsal: „Oskar je ve Zlíně stále K. O. Výhledově přemýšlím o změně operátora, neboť přes pracovní den se dá většinou mobil použít tak akorát jako těžítko na papíry.“ Podle našich zjištění se situace na střední Moravě již zlepšila – od poloviny minulého týdne klesl počet neúspěšných pokusů o uskutečnění hovoru přibližně na polovinu až čtvrtinu. Změnilo se také chybové hlášení, které se zobrazuje zákazníkům na displeji mobilu: zatímco dříve Oskar hlásil přetíženou síť, nyní oznámí chybu při spojení. David Vlk dodává: „Tým techniků pracuje na optimalizaci všech systémů, aby dokázaly pojmout provoz průběžně rostoucího počtu našich zákazníků i hovorů v síti.“
Oskarovi technici však stojí před vážným problémem – při použití frekvencí v pásmu 900 MHz jsou omezeni počtem dvaceti kanálů (frekvencí), které má Český Mobil přiděleny od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Tento počet kanálů neumožňuje Oskarovi používat více než jednu nosnou frekvenci na sektor (jen mimořádně je možné použít dvě nosné), aniž by docházelo k rušení (interferencím) v síti. ČTÚ tak našeho nejmladšího operátora nepřímo nutí k tomu, aby používal frekvenční pásmo 1800 MHz, jenže základnových stanic pro tuto frekvenci je v Oskarově síti zatím jako šafránu; staví je především ve velkých městech. Síť využívající pásmo 1800 MHz má výrazně vyšší kapacitu, než je možné dosáhnout v pásmu 900 MHz, jenže její výstavba trvá delší dobu a je dražší. Aby Český Mobil splnil tvrdé licenční podmínky (které mají původ v jeho vstupní nabídce na český trh, díky které získal telekomunikační licenci), pokryl téměř celou Českou republiku v pásmu 900 MHz – následky tohoto rozhodnutí se právě začínají projevovat v podobě přetížené sítě na některých místech České republiky.
Jak už je ale u Oskara zvykem, snaží se k problému postavit čelem. Proto v tichosti vrací některým postiženým zákazníkům formou slevy z příštího účtu část měsíčního poplatku. Někteří čtenáři, kteří u Českého Mobilu reklamovali nepoužitelnost sítě Oskar, dostali v minulých dnech dopis z reklamačního oddělení, ve kterém se Oskar omlouvá za problémy a na usmířenou nabízí slevu z příštího paušálu (Celý dopis si zobrazíte kliknutím na jeho zmenšený obrázek. Omlouváme se za nižší kvalitu naskenovaného dokumentu).
Vývoj zlepšování pokrytí všech tří našich operátorů samozřejmě budeme i nadále sledovat. Pokud máte zkušenosti s častějším výskytem chyb při uskutečňování hovorů (drobné lokální výpadky jsou obvyklé ve všech sítí GSM), napište nám na adresu redakce: redakce@mobil.cz.