Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko na chvostu. V připojení přes optiku je na tom lépe i Trinidad

  0:18aktualizováno  0:18
Počet obytných prostor v EU, do nichž jsou přivedeny optické kabely, se v průběhu prvních třech čtvrtletí 2016 zvýšil o 23 %, počet odběratelů tak dosáhl téměř 44,3 milionu. Česká republika ovšem ve využití optiky výrazně zaostává. Vyplývá to z údajů zveřejněných na marseillské konferenci FTTH 2017.

Průměrná penetrace připojení domácností přes optiku dosahuje v Evropské unii 9,4 %. Zatímco většina členských zemí v připojení domácností optickými vlákny dosahuje vyššího procentního podílu, šest států se drží hluboko pod průměrem. Jedním z nich je i Česká republika, kde je zavedena optika pouze do 3,5 % domácností. Vůbec nejnižší penetraci zavedení optické kabelu až do domu podle studie IDATE má Rakousko (1,2 %), které se společně se Srbskem (1,6 % - shodně s Německem) v přehledu objevilo vůbec poprvé.

Fotogalerie

Nejvyšší penetrace FTTH/FTTB (Fiber-to-the-home/Fiber-to-the-building) jak z pohledu pouze členských států, tak po zahrnutí kandidátských a sousedících zemí, dosáhlo naopak Lotyšsko (45,2 %). Až do bytu uživatele je zde optika zavedena ve více než polovině případů, naopak ve Finsku je to jen zhruba šestina všech 23,7 % optikou připojených domácností. Mnohem častěji je totiž v této severské zemi optika zavedena jen do společných prostor obytného objektu, odkud je pak signál k jednotlivým uživatelům šířen jinými prostředky (např. kroucená dvojlinka, koaxiální kabel).

Tento způsob je častější i v Česku, optika je zavedena jen do 3,5 procenta všech bytových domů. Jen v necelé čtvrtině případů je optika přivedena do jednotlivých bytů. Například v Makedonii, kde je optikou připojeno 8,7 % domácností, je její zavedení až do bytů stoprocentní (pokud vede do domu, tak vede až do bytu). To platí i pro Španělsko či Portugalsko, kde je optikou připojena zhruba čtvrtina všech bytových domů.

Optické kabely umožňují operátorům nabízet vysoké přenosové rychlosti většímu množství klientů a zároveň lze tyto vysoké rychlosti nabízet symetricky - jak pro download, tak pro upload. Standardně se optické kabely používají pro páteřní rozvody (včetně např. připojení sídlišť a celých domů), optické připojení koncových zákazníků je z důvodů vyšších nákladů zatím spíše výjimečné.

Kromě evropského srovnání (celkově i pouze členských států EU) se studie IDATE věnuje i celosvětové penetraci. Na špici stojí Spojené arabské emiráty, kde je přes optiku připojeno 93,7 % obytných objektů (ve všech případech jsou optické kabely přivedeny až k bytům).

Vyšší penetrace než Česko dosáhly například i takové exotické státy, jako jsou Mauricius (29,1 %) či Trinidad a Tobago. Na druhou stranu je ovšem nutné brát v potaz jejich odlišnou geografii. Větší vypovídací hodnotu má tak srovnání se sousedním Slovenskem, i to se totiž oproti Česku umístilo na vyšší pozici. U našich východních sousedů je optika zavedena do 16,6 procenta bytových objektů, ve více než třetině případů jsou pak optické kabely přivedeny až do bytů.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační snímek
Neberte nám SMS bránu, spílají zákazníci. Operátoři ji považují za přežitek

V minulosti zákazníkům ušetřily nemalé částky, v době neomezených tarifů ovšem pozbývají smysl - výhoda SMS bran spočívala v zasílání bezplatných textovek....  celý článek

Uživatelské rozhraní systému Fuchsia od Googlu
Tajemný systém Fuchsia od Googlu se poprvé ukazuje

Není tajemstvím, že Google již nějakou dobu pracuje na zcela novém operačním systému s označením Fuchsia. V minulých dnech se objevily první ukázky...  celý článek

Samsung Z4
Stane se Samsung novým Applem? Jeho systém Tizen má být celosvětový

Samsung se pomalými krůčky snaží prosadit vlastní systém Tizen i u chytrých telefonů. Podle nového vyjádření bychom se jich mohli dočkat v globálním měřítku.  celý článek

Otevření značkového obchodu Huawei v Praze na Národní třídě
Huawei rozjíždí, co jiní vzdali. Otvírá vlastní prodejnu s mobily

Čínskému Huawei se v posledních letech daří a platí to i pro český trh. I proto firma rozšiřuje své aktivity a investuje, což se projevilo i otevřením první...  celý článek

Motorola Moto C Plus
Motorola Moto C začíná na 2 400 korunách, verze Plus má velkou baterii

Lenovo představilo nový model Moto C, který je určen nenáročným zákazníkům. Výbava odpovídá nízké cenovce, přesto má novinka velký pětipalcový displej. Lepší...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.