Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Operátoři tvrdí, že objem volání kvůli DPH nepoklesl

aktualizováno 
Podle mobilních operátorů nenastal žádný výrazný pokles volání v tomto roce. Pokles se očekával kvůli zvýšení sazby DPH a následnému zdražení telekomunikačních služeb. I když k poklesu možná dojde později, zatím mají totiž zákazníci dost starého kreditu a tak se chovají jako dříve.

Mobilní operátoři zatím nezaznamenali ve svých sítích pokles provozu. Volá a posílají se zprávy stejně, jako ve stejném období loni. Alespoň to vyplývá ze sdělení Eurotelu a T-Mobile pro agenturu ČTK. Český Mobil bude mít čísla, které je možné publikovat, až na konci ledna.

Poklesu volání se operátoři obávali kvůli zdražení telekomunikačních služeb, způsobeném zvýšením sazby DPH za telefonování z 5 na 22 %. Protože se zdražovaly i další služby a pohonné hmoty, ekonomové očekávali, že lidé budou spíše méně volat a posílat zprávy, než že by se uskromnili při využívání jiných služeb. Další zdražení služeb nastane v květnu, při vstupu České republiky do Evropské unie.

Podle Martiny Kemrové z T-Mobile se zvýšení DPH do provozních dat ani chování zákazníků firmy výrazně nepromítlo. „Zákazníci zatím čerpají nabízené kompenzace a využívají nabídky dlouhých hovorů,“ uvedla pro ČTK a dodala, že firma nezaznamenala ani přechod klientů na jiné tarify.

Žádné mimořádné odchylky v provozu nezaznamenal ani Eurotel. „Trend v provozu hlasových služeb odpovídá stejnému období předcházejících let,“ uvedla mluvčí Eurotelu Diana Dobálová. Podobná situace je podle ní i u posílání textových zpráv. U datových služeb Eurotel hlásí nárůst provozu a v neděli dokonce zaznamenala nový rekord v množství přenesených dat. Již dříve jsme informovali o tom, že předpokládané masivní odhlašování pevných linek nenastalo ani mezi zákazníky Českého Telecomu.

Zákazníky zvýšení DPH nezajímá, nebo pokles ještě přijde?

To že nyní není vidět vliv zvýšení DPH na objemu volání ještě nic neznamená. Doba čtrnácti dnů je v telekomunikacích příliš krátká na analýzu chování zákazníků. Zvláště když nyní působí vlivy, s nimiž dále nemohou operátoři počítat.

Většina majitelů předplacených karet má totiž vysoký kredit – před koncem roku hodně dobíjeli kvůli kompenzacím DPH od mobilních operátorů. To jim umožňuje chovat se tak, jako by se DPH nezvýšila. I když volají za vyšší ceny, platí zatím za minutu reálně stejně jako loni.

Hodnota kreditu navíc člověka podvědomě ovlivňuje v jeho chování – s malým kreditem šetříte (snažíte se oddálit okamžik dalšího dobití), s velkým kreditem voláte o trošku více (nevnímáte tolik časové souvislosti při odečítání kreditu, doba dalšího dobití vám přijde vzdálená a říkáte si, že teď si zavoláte a později se uskromníte). Až se kredit ztenčí, objem volání u takových zákazníků poklesne a navíc si uvědomí, že po dobití už budou volat za vyšší ceny. A kredit se provolat musí, má omezenou platnost.

Také zákazníci s tarifními programy stále ještě volají pod dojmem loňských cen. Své chování s mobilem začnou přehodnocovat, až dostanou faktury za leden, kde uvidí vliv DPH v plné výši. Stejně tak až po lednové faktuře začnou zákazníci Telecomu přemýšlet o tom, nakolik se jim vyplatí pevná linka.

Porovnávat objem volání s jinými roky je také diskutabilní kvůli marketingovým akcím operátorů. T-Mobile nabízí hodinové hovory za cenu tří minut. Hovory zdarma mohou využívat i zákazníci Oskara a ten právě spoustu nových zákazníků, pro které je tato služba určena, nabral před Vánoci. Volání za 50 halířů o víkendech najdete pro změnu v nabídce Telecomu. Takže zákazníci mají dost důvodů volat více, protože je to až tolik nebude stát.

Operátoři mají asi stejný nebo vyšší objem hovorů, ale za cenu nižšího průměrného příjmu z poskytnutých služeb. Což nebude trvat dlouho. Všechny firmy chtějí dát zákazníkům dost důvodů, aby se ve volání nyní nemuseli omezovat. Pokles volání přijde, ale později a nebude zřejmě tak dramatický, jako by nastal nyní, kdyby nebylo dostatek marketingových akcí.





Nejčtenější

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

Ilustrační snímek
ČTÚ smetl ze stolu žádosti virtuálů. Roaming je pro ně noční můrou

Již v průběhu května obdržel Český telekomunikační úřad od tří virtuálních operátorů žádosti o povolení účtovat příplatek k roamingu. Virtuálové bez vlastní...  celý článek

Soyes 6S
Nejmenší „iPhony“ na světě můžete mít za 1 300 korun

Kopie iPhonů nejsou žádnou novinkou, v čínských e-shopech jich najdeme desítky více či méně povedených. Mezi ty minimálně zajímavé patří mini smartphony Soyes....  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
ČTÚ smetl ze stolu žádosti virtuálů. Roaming je pro ně noční můrou

Již v průběhu května obdržel Český telekomunikační úřad od tří virtuálních operátorů žádosti o povolení účtovat příplatek k roamingu. Virtuálové bez vlastní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
O2 zůstane O2 minimálně do roku 2022, možná ještě o pět let déle

Operátor O2, majoritně vlastněný skupinou PPF, se domluvil se španělskou společností Telefónica na prodloužení používání ochranné známky O2. Tu může používat...  celý článek

Sleva 25 procent
Největší sleva v dějinách? Operátor ji dal na neuvěřitelných 982 let

Poněkud bizarní slevu poskytl ruský operátor Megafon zákazníkovi, který chtěl dát výpověď. I důvod výpovědi není obvyklý, zákazník si stěžoval na drzého šéfa...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.