Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Operátoři porušují občanský zákoník. Ve smlouvách stále skrývají pokuty

aktualizováno 
Všeobecné podmínky spotřebitelských smluv mobilních operátorů stále skrývají smluvní pokuty, upozorňuje sdružení spotřebitelů dTest. Podle nového občanského zákoníku přitom nesmí obsahovat žádná překvapivá ustanovení. Takové pokuty jsou neplatné a pro operátory navíc i těžko vymahatelné.
Všeobecné podmínky spotřebitelských smluv mobilních operátorů stále skrývají smluvní pokuty. Ilustrační snímek

Všeobecné podmínky spotřebitelských smluv mobilních operátorů stále skrývají smluvní pokuty. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Skrývání pokut či rozhodčích doložek do obchodních podmínek spotřebitelských smluv zakazuje nový občanský zákoník, který vstoupil v platnost 1. ledna letošního roku. Řídit se jím musejí i mobilní operátoři. Ti však podle zjištění sdružení dTest ve svých e-shopech zákazníky na takové pokuty neupozorňují a stále jen odkazují na obchodní podmínky.

Ujednání o smluvní pokutě

Informace o smluvní pokutě včetně její výše musí být uvedeny přímo ve spotřebitelské smlouvě. Tedy na listině, na níž spotřebitel stvrzuje uzavření smlouvy podpisem.

Zmínka odkazující na ujednání o smluvní pokutě ve všeobecných obchodních podmínkách je neplatná, závazek z toho plynoucí pak i soudně těžko vymahatelný.

"Ty pak dále odkazují na ceníky, kde si zákazník musí zjistit výši pokut," upozorňuje právní poradce dTestu Miloš Borovička. Pro operátora je přitom taková pokuta soudně jen stěží vymahatelná. Musel by totiž dokázat, že s ní i s její výší byl zákazník seznámen jinak než prostřednictvím dlouhých a nepřehledných obchodních podmínek.

Že spotřebitelské smlouvy nesmí obsahovat skryté pokuty či rozhodčí doložky, rozhodl ještě před vstupem nového občanského zákoníku v platnost brněnský Ústavní soud. Stalo se tak koncem loňského roku ve známé kauze společnosti UPC. Ta v podmínkách skrývala přísnou pokutu za nevrácený modem.

"Z odůvodnění nálezu lze vyvozovat i obecné závěry, jak mají obchodní podmínky vypadat." zmiňuje Borovička. Sjednání pokuty písemnou formou nový občanský zákoník nevyžaduje, silnější straně ve smluvním vztahu však ukládá, aby smluvní postihy sjednala a uplatňovala srozumitelným způsobem.

Autor:




Nejčtenější

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

LG V30
LG začalo určovat trendy. Ukazuje, jak má vypadat moderní smartphone

Z nenápadného výrobce se stal jeden z určujících producentů chytrých telefonů. Chystaná novinka to zanedlouho potvrdí.  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Další z rubriky

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Záhada drahých tarifů. Plnou cenu platí jen někdo

Je to paradox, T-Mobile dlouhodobě získává za zákazníka s tarifem v průměru jen 350 korun měsíčně, navíc suma trvale mírně klesá. Jenže přesně tolik stojí jeho...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Operátora O2 zlobil mobilní internet. Zpomaloval se a vypadával

Na problémy s mobilním internetovým připojením upozorňovali uživatelé operátora na jeho facebookových stránkách. Připojení bylo několik hodin nestabilní,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.