Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Operátoři nás nutí kupovat, co nechceme. Voláme sekundy, platíme celé minuty

Izraelská vláda se rozhodla zakázat operátorům minutovou tarifikaci. Pokládá ji za okrádání zákazníků. U nás to zatím asi nikomu nevadí.
Telefonujete 15 sekund a platíte celou minutu. Zdá se vám to fér?

Telefonujete 15 sekund a platíte celou minutu. Zdá se vám to fér?

Představte si, že přijdete do obchodu a zjistíte, že veškerého zboží si musíte koupit alespoň kilo. Třeba kilo salámu a až pak si můžete přikoupit deset deka navíc. Zdá se vám to podivné? U telekomunikačních operátorů to tak funguje. A přesto, že se o tomto problému čas od času mluví, regulátor i další státní orgány jsou naprosto v klidu. Přitom všichni čeští operátoři účtují první minutu hovoru celou, i když mluvíte třeba jen 10 sekund.

Může se to zdát jako nepodstatná banalita, ale spočítejte si, kolik minut tak zaplatíte úplně zbytečně. Navíc, kvůli tomuto systému je téměř nemožné udržet si aspoň přibližný přehled o tom, kolik volných minut už jste vyčerpali z tarifu. Počítadlo hovorů v telefonu totiž pochopitelně počítá sekundy. Takže pokud uděláte pár kratších hovorů za sebou, může se vám docela dobře stát, že z volných 60 minut je ve skutečnosti třeba jen 20.

Podobný propočet si nedávno udělala izraelská vláda a rozhodla se radikálně zasáhnout. S platností od září musí oba místní mobilní operátoři zrušit tarify s účtováním po minutě a nabídnout zákazníkům sekundovou tarifikaci. Přitom oba operátoři již před nějakou dobou nabídli tarify, v nichž se účtovalo ve dvanáctisekundových blocích, nijak zvlášť aktivně je ale zákazníkům nenabízeli. Proč taky?

Podle studie, kterou si nechalo zpracovat izraelské ministerstvo komunikací, je zhruba 65 % hovorů kratších než jedna minuta. Pro zákazníka to v konečném důsledku znamená, že zhruba 25 až 40 % jejich účtu je platba za služby, které vůbec nevyužili. „Kvůli minutové tarifikaci vyhazují lidé své peníze oknem, každý den, každou minutu platí za něco, co vůbec nevyužívají. Je mým úkolem tomu zabránit, abych ochránil zákazníky,“ říká v oficiálním prohlášení na svých webových stránkách Ariel Atias, izraelský ministr komunikací. Od září musí tedy izraelští operátoři nabídnout všem stávajícím zákazníkům přechod z minutových tarifů na sekundové, případně na ty s dvanáctisekundovými bloky. A to bez jakýchkoli sankcí. Novým zákazníkům pak už minutové tarify vůbec nabízet nesmí.

A jak je to v Česku? Špatné a ještě horší

I když se diskuse o sekundové tarifikaci v Česku také objevují, operátoři zatím nejeví příliš ochoty s tím něco udělat. Zatímco například většina poskytovatelů VoIP účtuje po vteřinách, největší vstřícností mobilních operátorů je účtování v režimu 60 +1, teprve po provolání první minuty tedy nastupuje sekundová tarifikace. Existují ale i extrémnější případy, nedávno jsme vás například informovali, že pokud si u T-Mobile aktivujete balíček Pevná+, získáte sice levnější sazbu při volání na pevnou linku, ale tarifikace se vám automaticky změní do režimu 120 + 60!

Tiskový mluvčí O2 Martin Žabka navíc uvedl: „Velká část zákazníků používá například tarify O2 Simple, kde se účtuje první minuta celá a poté po 30 vteřinách. Máme samozřejmě také tarify, kde se provádí účtování po první minutě po vteřinách, což jsou O2 Bronz, O2 Diamant nebo O2 Start." Kratší hovory se vám tak mohou pořádně prodražit.

Pro operátory je tento způsob účtování rozhodně zdrojem zajímavých příjmů. Je skoro zarážející, že podobný přístup k zákazníkům ještě nevyvolal zásah ze strany kompetentních orgánů, podobně jako v Izraeli. Vzhledem k tomu, že podobný postup uplatňují všichni tři čeští operátoři v dokonalé shodě, je otázkou, jestli by se tímto problémem neměl zaobírat kromě ČTÚ, do jehož kompetence případ rozhodně patří, také ÚHOS, který má na starosti ochranu hospodářské soutěže.

„O účtování telefonních hovorů po sekundách se v jednáních s telekomunikačními operátory snaží Sdružení obrany spotřebitelů při různých příležitostech už několik let. Bohužel neúspěšně. Pokud někdo z nich neprolomí jednotnou frontu, jako to udělal Orange na Slovensku, tak se bez pomoci zásahu zvnějšku pro spotřebitele nic pozitivního nezmění. Ani existence svobodného trhu není omluvou, aby spotřebitelé platili za čas, který neprotelefonovali," řekla iDNES.cz Ivana Picková ze Sdružení na ochranu spotřebitelů.

Chcete sekundovou tarifikaci? Pak se připravte na sestavovací poplatky

Dá se ale očekávat, že operátoři se nedají tak snadno. Je to logické, existují totiž náklady, které se pojí s každým hovorem bez ohledu na to, jestli trvá sekundu nebo hodinu. Potvrzuje to i vyjádření Martina Žabky: „Použití stejného modelu regulace jako v Izraeli je pro potřeby ČR zcela nevhodné. S regulací trhu v této oblasti nesouhlasíme, je zcela zbytečná. Jsme toho názoru, že trh by se měl regulovat sám, respektive by jej měli regulovat zákazníci svými požadavky."

Přidává se k němu i Jitka Pacolová z tiskového oddělení T-Mobile: „Tarifikace 60+1 taktéž slouží jako prostředek k pokrytí nákladů se sestavením hovorů, v případě tarifikace 1+1 bychom museli tyto náklady pokrýt jiným způsobem, např. vyšší cenou nebo sestavovacím poplatkem.“

Prý jsme upovídaní

Podle vyjádření zástupců českých operátorů jsou navíc Češi výrazně upovídanější než Izraelci. To by mohl potvrzovat úspěch služeb jako Girls Talk nebo Kamarádi. „Průměrná délka hovoru zákazníků Vodafonu ČR (do všech sítí) je bezmála 2 minuty a má vzestupnou tendenci,“ odpověděl nám na náš dotaz Jakub Hrabovský z tiskového oddělení Vodafone. Také z vyjádření T-Mobile vyplývá, že hovory kratší než minutu netvoří u našich operátorů tak velký podíl jako v Izraeli. V případě O2 je podle Žabky průměrná délka hovoru zákazníků O2 90 sekund.

Mohlo by se tedy zdát, že českým zákazníkům sekundová tarifikace po minutě tolik nevadí. Je ovšem otázkou, jak statistiky ovlivňují právě výše zmíněné tarify vhodné pro dlouhé hovory. Z vlastní zkušenosti si dovolíme tvrdit, že podíl kratších hovorů nebude u většiny zákazníků úplně zanedbatelný. Nebyl by tedy čas, aby regulátor zasáhl a zabránil tomu, abychom platili za něco, co nechceme?

Autor:
  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Doma si natáhnete neviditelné kabely k internetu. Huawei ukázal inovace

17. dubna 2024

Huawei na každoroční roadshow ukázal v Praze své inovace pro letošní rok. Vedle průmyslových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K mobilu teď dostanete televizi zdarma a levnější jsou také iPhony

16. dubna 2024,  aktualizováno  10:12

Výrobci mobilních telefonů se už zase začínají předhánět ve výhodných nabídkách. Přímé slevy jsou...

Samsung má povedenou stylovku. Zkusí to s ní na trhu, kde se mu nedaří

24. dubna 2024

Samsung po velmi dlouhé době oprášil modelovou řadu Galaxy C a představil stylový smartphone se...

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Možná s nenápadnou výbavou, ale je to poctivě postavená stylovka

22. dubna 2024

Oppo se v kontextu dalších čínských výrobců prezentuje jako prémiová značka. Rozhodně se nesnaží o...

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...