Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Operátoři mají nižší náklady, přesto nezlevní ani o halíř. Nevidí prý důvod

aktualizováno 
Mezioperátorské poplatky klesly od ledna o patnáct procent. Na zlevnění hovorů se ovšem zákazníci těšili marně. Mobilní operátoři svorně tvrdí, že ke zlevnění není důvod. I nadále tak budou Češi za mobilní volání platit jedny z nejvyšších cen v Evropské unii.

Hovory v mobilních sítích jsou od ledna v Česku levnější. Bohužel jen pro operátory. Rozhodnutím ČTÚ totiž došlo ke snížení tzv. poplatků za terminaci hovorů v mobilní síti. Všeobecně se čekalo, že tento krok povede ke snížení cen za volání. Právě na terminační poplatky se totiž operátoři vymlouvali, když v celoevropských srovnáních vycházeli jako jedni z nejdražších.

Co jsou terminační poplatky

Kromě běžných provozních nákladů ovlivňují cenu telefonních hovorů také tzv. poplatky za terminaci a originaci. Tyto poplatky neplatí zákazník, ale platí si je operátoři mezi sebou. Poplatek za terminaci dostane ten operátor, v jehož síti hovor končí od operátora, v jehož síti hovor začne. Díky poklesu od ledna tak nově zaplatí 1,96 Kč místo 2,31 Kč. I když je to zdánlivě zanedbatelná částka, vzhledem k objemu hovorů směřujících mezi sítěmi si vzájemně operátoři platí miliony korun měsíčně. Snížení poplatků tak může být pro operátory hodně zajímavou úsporou.

Terminační poplatky se neplatí jen za hovory, ale za všechny služby v mobilních i pevných sítích. Cenová regulace se přitom vztahuje právě jen na hlas, a to dokonce jen na běžná účastnická čísla. Poplatky za terminaci hovoru na čísla se zvláštním tarifem (např. 90X), stejně jako volání na různé informační linky (např. 1188) regulovány nejsou. Výše poplatků je tak závislá jen na vzájemné dohodě mezi operátory. Totéž platí o SMS, MMS atd.

Od ledna došlo k poklesu o necelých 50 haléřů. Zatímco dosud si operátoři platili za každý hovor 2,31 koruny, od ledna je to jen 1,96 koruny (do 30. června to bylo dokonce 2,65 koruny). Výše poplatku tak klesla přibližně o 15 procent a operátoři na to nijak nereagovali. Naopak zvýšení DPH o jediné procento promítli do cen okamžitě. - čtěte Volání od Nového roku zdraží, ceny zvedne vyšší sazba DPH

ČTÚ přitom tvrdí, že snížení terminačních poplatků přinese i pokles cen pro zákazníky. Operátoři jsou ale jiného názoru. Až dojemně se jejich mluvčí shodují v tom, že jejich prioritou je zákazníkům nabídnout co nejúžasnější a nejkomplexnější služby.

Zlevňovat nebudeme. Zákazníci dostávají skvělé služby

Podle operátorů jsou ceny v Česku tržní, takže není důvod k jejich snížení. "Ve vysoce konkurenčním tržním prostředí, jako jsou mobilní hlasové služby v ČR, je cena pro koncové uživatele určena hlavně standardními tržními mechanizmy," tvrdí mluvčí Telefóniky Martin Žabka. "Koncové ceny pro zákazníky klesají dlouhodobě, a to zejména vlivem konkurenčního boje," přitakává Miroslav Čepický z Vodafonu.

T-Mobile neochotu ke snížení cen obhajuje zase tím, že se již nerozlišují ceny za volání do vlastní a cizí sítě. Společně s Vodafonem se navíc shoduje na mizivém podílu teminačních poplatků na koncových cenách. Nutné je prý přihlédnout i k faktu, že operátoři nabízejí různé balíčky, takže dopad snížení terminačních poplatků na cenu hovorů je u každého tarifu trochu jiný. Jinými slovy: prostor ke zlevnění tu prý neexistuje.

Zlevněte, křičí dlouhodobě na české operátory Evropa

Evropa si ale myslí opak a vysoké terminační poplatky a potažmo i koncové ceny u českých operátorů kritizuje. Evropská komise dokonce opakovaně žádala ČTÚ, aby zjednal nápravu. Dosud se tak ale nestalo. A čeští mobilní operátoři nadále efektivně blokují jakoukoli konkurenci, třeba v podobě virtuálního operátora. Úřad navíc nejenže situaci nechce řešit, ale dokonce operátorům aktivně pomáhá - čtěte ČTÚ pomáhá a chrání. Problém je, že na špatné straně

Jistou úlitbu by mohly znamenat nové mobilní tarify, jejichž představení se pro letošek očekává téměř u všech operátorů. Potvrzuje to i tisková mluvčí U:fona Jana Studničková: "Na začátku března představíme nové hlasové tarify. Ty už budou odrážet i nižší ceny za terminaci."

Autor:




Nejčtenější

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Motorola Moto X4
Toto je chystaná Moto X. Kdysi to bývala prémiovka

Řada Moto X bývala nejvyšší modelovou linií Motoroly, ale už loni tuto roli převzala kolekce Z. Nyní „xková“ řada hlásí návrat, ale model X4 nemíří na vrchol....  celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Další z rubriky

Vodafone (ilustrační fotografie)
Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nedovolali

Od čtvrtečního poledne se operátor Vodafone potýkal s výpadkem ve své síti. Problémy při volání hlásili uživatelé z Prahy, Brna, Ostravy či Ústecka, textové a...  celý článek

Ilustrační snímek
O2 zrychluje datové přenosy. V Praze je prý nejrychlejším operátorem

Výstavba nových vysílačů, navýšení kapacity sítě i využívání více kapacitních vrstev najednou umožnilo společnosti O2 docílit vyšší průměrné rychlosti 4G LTE....  celý článek

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Záhada drahých tarifů. Plnou cenu platí jen někdo

Je to paradox, T-Mobile dlouhodobě získává za zákazníka s tarifem v průměru jen 350 korun měsíčně, navíc suma trvale mírně klesá. Jenže přesně tolik stojí jeho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.