Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ

Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ | foto: ČTÚ

Operátoři semafor ignorují, ale úřad nechce ustoupit

  • 39
Spotřebitelský semafor, který v prosinci zveřejnil Český telekomunikační úřad, vyvolal velkou nevoli ze strany mobilních operátorů. Ti se takovým způsobem hodnocení většinou nehodlají jakkoli zabývat. Úřad přesto nepoleví a do hodnocení chce zapojit i spotřebitele.

ČTÚ vnímá novou formu hodnocení, kdy výsledky analýzy aktuálně platných smluvních podmínek mobilních operátorů prezentuje grafickým znázorněním, jako přínosné. Podle jeho dřívějšího vyjádření je spotřebitelský semafor přehlednější interpretací než textová forma hodnocení. Každé z dvanácti analyzovaných oblastí je totiž pro snazší orientaci udělena jedna ze tří barev (červená, oranžová, zelená).

Takový způsob se však operátorům nelíbí. „Hodnocení ČTÚ je na první pohled subjektivní a vychází z nejasné metodiky,“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení O2 s tím, že závěry tohoto hodnocení jsou často nedostatečně odůvodněné. O2 proto spotřebitelský semafor nepovažuje za nástroj, který by měl vést k jakékoli změně. „Nepřikládáme mu tedy velký význam,“ doplnila Mikšovská.

Podotýká, že regulátor by měl nastavit jasná pravidla a dohlížet na jejich dodržování u všech subjektů na trhu. Nepřímo tak naráží na fakt, že se první netradiční hodnocení úřadu zaměřuje pouze na tři největší mobilní operátory (O2, T-Mobile, Vodafone) a poskytovatele internetového připojení UPC. Překvapivé je, že do hodnocení nebyla zahrnut Air Telecom.

Ten je totiž podle ČTÚ a vyjádření samotné společnosti plnohodnotným českým mobilním operátorem. Od úřadu má přiděleny frekvence, číselné rozsahy a vlastní licenci pro provozování služeb na vlastní mobilní síti. Na vlastní síti poskytuje služby bezdrátové pevné linky, mobilní internet a volání a celoplošné vysílačky push to talk. Pro poskytování služeb ve standardu GSM využívá infrastrukturu T-Mobilu.

Nesouhlas s nerovným hodnocením vyjádřila již v prosinci Asociace provozovatelů mobilních sítí (více zde), s jejím vyjádřením se ztotožňují operátoři T-Mobile a Vodafone. Asociaci vadí fakt, že spotřebitelský semafor opomíjí desítky virtuálních operátorů působících na českém mobilním trhu. Podle dřívějšího vyjádření však úřad analýzu jejich smluvních dokumentů chystá, uskutečnit se má letos. Operátoři si však stále nejsou jistí jakýmkoli přínosem a shodují se, že úřad tím porušuje své zákonné povinnosti.

„V případě, že úřad zjistí jakékoli pochybení, má povinnost zahájit řízení, případně subjektům nařídit změnu, což je také cesta, jak přinést změnu spotřebitelům,“ upřesnila Mikšovská. Podle jejího vyjádření je pouze v takovém případě společnost O2 vždy připravena nabídnout součinnost a vést s úřadem otevřenou diskuzi.

Spotřebitelský semafor vnímá jako subjektivní hodnocení zveřejněné v rámci marketingu ČTÚ, přičemž hodnocené subjekty neměly prostor pro vyjádření. Upozorňuje, že toto spotřebitelům nic nepřinese. „Jsme přesvědčeni, že i pro zákazníky bude přínosnější, pokud úřad jasně nastaví pravidla a bude striktně vymáhat jejich dodržování dle zákonných možností, které má,“ uvedla Mikšovská z O2.

Jako nešťastný vnímá prosincový krok úřadu i Air Telecom. „Semafor je shrnutí stavu, bohužel v rovině pohledu fér/nefér, namísto zákonné/nezákonné,“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz tisková mluvčí společnosti Air Telecom Marie Heřmánková. I přesto bere semafor, který je sdělením spotřebitelům, vážně.

V tomto pojetí je však bezúčelný, podle Heřmánkové by měl úřad označit konkrétní výtky, zda jsou nezákonné. „ČTÚ má dostatek nástrojů k docílení případné nápravy,“ uvedla.

I přes odmítavé postoje operátorů nehodlá úřad v netradičním způsobu hodnocení jejich smluvní dokumentace polevit. Nejen, že do letošní druhé fáze zahrne již výše zmíněné virtuální operátory, ale do hodnocení operátorů chce ve větší míře zapojit i spotřebitele. Plánuje totiž uskutečnit průzkum.

O jeho konkrétní formě nebylo ještě rozhodnuto. „Od této formy se pak odvine i provedení (zda vlastními silami, nebo prostřednictvím agentury; zda dotazník, nebo jiný způsob),“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina s tím, že inspirací úřadu je aktivita britského regulačního orgánu OFCOM. Ten se loni zaměřil na zkušenosti Britů, co se ukončení smluvních vztahů týče. K tomuto účelu použil on-line dotazník, který mu byl při analýze nápomocný.

Marie Heřmánková ze společnosti Air Telecom je však přesvědčená, že své hodnocení spotřebitel sděluje samotnou volbou operátora.