Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Operátoři semafor ignorují, ale úřad nechce ustoupit

  0:09aktualizováno  0:09
Spotřebitelský semafor, který v prosinci zveřejnil Český telekomunikační úřad, vyvolal velkou nevoli ze strany mobilních operátorů. Ti se takovým způsobem hodnocení většinou nehodlají jakkoli zabývat. Úřad přesto nepoleví a do hodnocení chce zapojit i spotřebitele.

Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ | foto: ČTÚ

ČTÚ vnímá novou formu hodnocení, kdy výsledky analýzy aktuálně platných smluvních podmínek mobilních operátorů prezentuje grafickým znázorněním, jako přínosné. Podle jeho dřívějšího vyjádření je spotřebitelský semafor přehlednější interpretací než textová forma hodnocení. Každé z dvanácti analyzovaných oblastí je totiž pro snazší orientaci udělena jedna ze tří barev (červená, oranžová, zelená).

Takový způsob se však operátorům nelíbí. „Hodnocení ČTÚ je na první pohled subjektivní a vychází z nejasné metodiky,“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení O2 s tím, že závěry tohoto hodnocení jsou často nedostatečně odůvodněné. O2 proto spotřebitelský semafor nepovažuje za nástroj, který by měl vést k jakékoli změně. „Nepřikládáme mu tedy velký význam,“ doplnila Mikšovská.

Podotýká, že regulátor by měl nastavit jasná pravidla a dohlížet na jejich dodržování u všech subjektů na trhu. Nepřímo tak naráží na fakt, že se první netradiční hodnocení úřadu zaměřuje pouze na tři největší mobilní operátory (O2, T-Mobile, Vodafone) a poskytovatele internetového připojení UPC. Překvapivé je, že do hodnocení nebyla zahrnut Air Telecom.

Ten je totiž podle ČTÚ a vyjádření samotné společnosti plnohodnotným českým mobilním operátorem. Od úřadu má přiděleny frekvence, číselné rozsahy a vlastní licenci pro provozování služeb na vlastní mobilní síti. Na vlastní síti poskytuje služby bezdrátové pevné linky, mobilní internet a volání a celoplošné vysílačky push to talk. Pro poskytování služeb ve standardu GSM využívá infrastrukturu T-Mobilu.

Nesouhlas s nerovným hodnocením vyjádřila již v prosinci Asociace provozovatelů mobilních sítí (více zde), s jejím vyjádřením se ztotožňují operátoři T-Mobile a Vodafone. Asociaci vadí fakt, že spotřebitelský semafor opomíjí desítky virtuálních operátorů působících na českém mobilním trhu. Podle dřívějšího vyjádření však úřad analýzu jejich smluvních dokumentů chystá, uskutečnit se má letos. Operátoři si však stále nejsou jistí jakýmkoli přínosem a shodují se, že úřad tím porušuje své zákonné povinnosti.

„V případě, že úřad zjistí jakékoli pochybení, má povinnost zahájit řízení, případně subjektům nařídit změnu, což je také cesta, jak přinést změnu spotřebitelům,“ upřesnila Mikšovská. Podle jejího vyjádření je pouze v takovém případě společnost O2 vždy připravena nabídnout součinnost a vést s úřadem otevřenou diskuzi.

Spotřebitelský semafor vnímá jako subjektivní hodnocení zveřejněné v rámci marketingu ČTÚ, přičemž hodnocené subjekty neměly prostor pro vyjádření. Upozorňuje, že toto spotřebitelům nic nepřinese. „Jsme přesvědčeni, že i pro zákazníky bude přínosnější, pokud úřad jasně nastaví pravidla a bude striktně vymáhat jejich dodržování dle zákonných možností, které má,“ uvedla Mikšovská z O2.

Jako nešťastný vnímá prosincový krok úřadu i Air Telecom. „Semafor je shrnutí stavu, bohužel v rovině pohledu fér/nefér, namísto zákonné/nezákonné,“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz tisková mluvčí společnosti Air Telecom Marie Heřmánková. I přesto bere semafor, který je sdělením spotřebitelům, vážně.

V tomto pojetí je však bezúčelný, podle Heřmánkové by měl úřad označit konkrétní výtky, zda jsou nezákonné. „ČTÚ má dostatek nástrojů k docílení případné nápravy,“ uvedla.

I přes odmítavé postoje operátorů nehodlá úřad v netradičním způsobu hodnocení jejich smluvní dokumentace polevit. Nejen, že do letošní druhé fáze zahrne již výše zmíněné virtuální operátory, ale do hodnocení operátorů chce ve větší míře zapojit i spotřebitele. Plánuje totiž uskutečnit průzkum.

O jeho konkrétní formě nebylo ještě rozhodnuto. „Od této formy se pak odvine i provedení (zda vlastními silami, nebo prostřednictvím agentury; zda dotazník, nebo jiný způsob),“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina s tím, že inspirací úřadu je aktivita britského regulačního orgánu OFCOM. Ten se loni zaměřil na zkušenosti Britů, co se ukončení smluvních vztahů týče. K tomuto účelu použil on-line dotazník, který mu byl při analýze nápomocný.

Marie Heřmánková ze společnosti Air Telecom je však přesvědčená, že své hodnocení spotřebitel sděluje samotnou volbou operátora.

Autor:




Nejčtenější

BlackBerry KEYone s mechanickou klávesnicí je jediným přístrojem svého druhu
BlackBerry má problém. Displej KEYone se lehce oddělí od těla přístroje

BlackBerry KEYone sklízí v zahraničních testech slova chvály, mluví se o něm jako o vydařeném smartphonu a jasné volbě pro příznivce rychlého psaní. Známý...  celý článek

Apple získal patent na čtečku otisků prstů ve vypínacím tlačítku.
Apple si patentoval čtečku otisků ve vypínacím tlačítku, Sony už ji má

U chystaného iPhonu 8 (iPhonu X) se stále spekuluje o umístění čtečky otisků přímo do displeje. Senzor však možná najde místo jinde - ve vypínacím tlačítku.  celý článek

Vertu Constellation X
Luxusní smartphony Vertu budou mít technologii od výrobce alcatelů

Luxusní značka smartphonů a mobilních telefonů Vertu změnila majitele a s tím přicházejí i další změny. Nově budou jedny z nejdražších chytrých telefonů...  celý článek

iPhone 7 Plus
Pořiďte na dovolené lepší fotky pomocí mobilů s dvěma fotoaparáty

Čas letních dovolených nadešel a snad každý si chce ze své cesty přinést alespoň pár fotek na památku. Vybrali jsme mobily s dvěma fotoaparáty, které vám v...  celý článek

LG G6
Test LG G6: korejský otloukánek se vrací do extratřídy

Společnosti LG se v poslední době nedaří. I přes velké ambice nedokáže globálně zaútočit na nejvyšší pozice. Po povedeném modelu G4 to loni zkusila s...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Pozor na roamingovou past. Vodafone vystrčil Švýcarsko z Evropy

Zrušený evropský roaming může být hodně nebezpečný. Švýcarska se totiž netýká a především zákazníci Vodafonu by si měli dávat pozor. Místo 1,63 Kč za MB dat...  celý článek

Stávající antény UMTS (paraboly jsou MW pojítka)
Operátoři mohou díky výměně frekvencí zrychlit mobilní internet

Společnosti O2, T-Mobile a Vodafone si na základě podmínek loňské aukce kmitočtů pro LTE vyměnili kmitočty v pásmu 1 800 MHz. Nyní tak budou moci díky větším...  celý článek

Ilustrační snímek
Operátoři se razantně pustili do dTestu. Chce se podle nich jen obohatit

Tři síťoví operátoři obvinili organizaci dTest, že se snaží obohatit vymáháním lepšího tarifu pro uživatele. Podle operátorů chce dTest provizi ve výši...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.