Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Operátoři semafor ignorují, ale úřad nechce ustoupit

  0:09aktualizováno  0:09
Spotřebitelský semafor, který v prosinci zveřejnil Český telekomunikační úřad, vyvolal velkou nevoli ze strany mobilních operátorů. Ti se takovým způsobem hodnocení většinou nehodlají jakkoli zabývat. Úřad přesto nepoleví a do hodnocení chce zapojit i spotřebitele.

Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ | foto: ČTÚ

ČTÚ vnímá novou formu hodnocení, kdy výsledky analýzy aktuálně platných smluvních podmínek mobilních operátorů prezentuje grafickým znázorněním, jako přínosné. Podle jeho dřívějšího vyjádření je spotřebitelský semafor přehlednější interpretací než textová forma hodnocení. Každé z dvanácti analyzovaných oblastí je totiž pro snazší orientaci udělena jedna ze tří barev (červená, oranžová, zelená).

Takový způsob se však operátorům nelíbí. „Hodnocení ČTÚ je na první pohled subjektivní a vychází z nejasné metodiky,“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení O2 s tím, že závěry tohoto hodnocení jsou často nedostatečně odůvodněné. O2 proto spotřebitelský semafor nepovažuje za nástroj, který by měl vést k jakékoli změně. „Nepřikládáme mu tedy velký význam,“ doplnila Mikšovská.

Podotýká, že regulátor by měl nastavit jasná pravidla a dohlížet na jejich dodržování u všech subjektů na trhu. Nepřímo tak naráží na fakt, že se první netradiční hodnocení úřadu zaměřuje pouze na tři největší mobilní operátory (O2, T-Mobile, Vodafone) a poskytovatele internetového připojení UPC. Překvapivé je, že do hodnocení nebyla zahrnut Air Telecom.

Ten je totiž podle ČTÚ a vyjádření samotné společnosti plnohodnotným českým mobilním operátorem. Od úřadu má přiděleny frekvence, číselné rozsahy a vlastní licenci pro provozování služeb na vlastní mobilní síti. Na vlastní síti poskytuje služby bezdrátové pevné linky, mobilní internet a volání a celoplošné vysílačky push to talk. Pro poskytování služeb ve standardu GSM využívá infrastrukturu T-Mobilu.

Nesouhlas s nerovným hodnocením vyjádřila již v prosinci Asociace provozovatelů mobilních sítí (více zde), s jejím vyjádřením se ztotožňují operátoři T-Mobile a Vodafone. Asociaci vadí fakt, že spotřebitelský semafor opomíjí desítky virtuálních operátorů působících na českém mobilním trhu. Podle dřívějšího vyjádření však úřad analýzu jejich smluvních dokumentů chystá, uskutečnit se má letos. Operátoři si však stále nejsou jistí jakýmkoli přínosem a shodují se, že úřad tím porušuje své zákonné povinnosti.

„V případě, že úřad zjistí jakékoli pochybení, má povinnost zahájit řízení, případně subjektům nařídit změnu, což je také cesta, jak přinést změnu spotřebitelům,“ upřesnila Mikšovská. Podle jejího vyjádření je pouze v takovém případě společnost O2 vždy připravena nabídnout součinnost a vést s úřadem otevřenou diskuzi.

Spotřebitelský semafor vnímá jako subjektivní hodnocení zveřejněné v rámci marketingu ČTÚ, přičemž hodnocené subjekty neměly prostor pro vyjádření. Upozorňuje, že toto spotřebitelům nic nepřinese. „Jsme přesvědčeni, že i pro zákazníky bude přínosnější, pokud úřad jasně nastaví pravidla a bude striktně vymáhat jejich dodržování dle zákonných možností, které má,“ uvedla Mikšovská z O2.

Jako nešťastný vnímá prosincový krok úřadu i Air Telecom. „Semafor je shrnutí stavu, bohužel v rovině pohledu fér/nefér, namísto zákonné/nezákonné,“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz tisková mluvčí společnosti Air Telecom Marie Heřmánková. I přesto bere semafor, který je sdělením spotřebitelům, vážně.

V tomto pojetí je však bezúčelný, podle Heřmánkové by měl úřad označit konkrétní výtky, zda jsou nezákonné. „ČTÚ má dostatek nástrojů k docílení případné nápravy,“ uvedla.

I přes odmítavé postoje operátorů nehodlá úřad v netradičním způsobu hodnocení jejich smluvní dokumentace polevit. Nejen, že do letošní druhé fáze zahrne již výše zmíněné virtuální operátory, ale do hodnocení operátorů chce ve větší míře zapojit i spotřebitele. Plánuje totiž uskutečnit průzkum.

O jeho konkrétní formě nebylo ještě rozhodnuto. „Od této formy se pak odvine i provedení (zda vlastními silami, nebo prostřednictvím agentury; zda dotazník, nebo jiný způsob),“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina s tím, že inspirací úřadu je aktivita britského regulačního orgánu OFCOM. Ten se loni zaměřil na zkušenosti Britů, co se ukončení smluvních vztahů týče. K tomuto účelu použil on-line dotazník, který mu byl při analýze nápomocný.

Marie Heřmánková ze společnosti Air Telecom je však přesvědčená, že své hodnocení spotřebitel sděluje samotnou volbou operátora.

Autor:




Nejčtenější

Koncept iPhone X
Americký iPhone X bude z Číny a plný jihokorejských součástek

Apple tradičně vyrábí své iPhony u společnosti Foxconn v Číně. Řada komponentů však pochází především z Jižní Koreje. Nový vrcholný iPhone X má být...  celý článek

Nadšenci vyrobili pro smartphone Moto Z modul s qwerty klávesnicí.
To jsme dlouho neviděli. Nadšenci vyrobili qwerty klávesnici pro Moto Z

Na mobil s vysouvací mechanickou qwerty klávesnicí už dnes prakticky nenarazíte. To se ale rozhodli změnit nadšenci, kteří vyrobili modul s klávesnicí pro...  celý článek

Samsung Galaxy S8
Netřeba se bát. Virtuální home tlačítko na Galaxy S8 displej nevypálí

Samsung Galaxy S8 vzhledem ke konstrukci už nemá mechanické ústřední home tlačítko. To je nyní součástí displeje. Podle některých to může vést k vypálení...  celý článek

Samsung Galaxy Note 7
R jako repasovaný. Note 7R bude od konce června za slušnou cenu

Samsung začne prodávat repasované phablety Galaxy Note 7R koncem června za o poznání nižší cenu. Výbava by měla zůstat zachována, jiná bude pouze baterie.   celý článek

Ilustrační snímek
Předplacenkáři, bojte se. Za každý hovor či SMS můžete dostat účtenku

Účtenka za každý hovor, každou odeslanou SMS i každou koupenou jízdenku - scénář, který by se v případě předplacených služeb měl stát příští rok skutečností....  celý článek

Další z rubriky

Ministr financí Andrej Babiš.
Babišovo ministerstvo má od T-Mobilu neomezený tarif za polskou cenu

Další důkaz o tom, že ceny mobilních služeb pro firmy jsou mnohem nižší než pro běžné zákazníky, přineslo ministerstvo financí. Služby jim bude nově dodávat...  celý článek

Ilustrační snímek
Ministr Jurečka trumfuje ministra Babiše. Naše ministerstvo volá levněji

Ministr financí Andrej Babiš se veřejně pochlubil, že jeho resort má novou smlouvu na mobilní služby s velmi nízkými cenami. Rychle na to reagoval Marian...  celý článek

Ilustrační snímek
Operátoři jdou do protiútoku, stěžují si na temná zákoutí telekomunikací

Platíme hodně za licence, špatně se nám staví sítě, a když projde novela zákona o elektronických komunikacích, tak nás mohou pokuty zlikvidovat. Tak se začali...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.