Odposlech mobilů: Eurotel a Český Mobil opožděně vysvětlují

  • 120
Včerejší článek o možnosti nelegálních policejních odposlechů mobilních telefonů vyvolal reakci operátorů. Zástupci Eurotelu i Českého Mobilu vysvětlují svůj přístup. V síti Oskar je nakonec všechno jinak. Aktualizováno o další vyjádření policie.
Včera jsme zveřejnili materiál o možnosti nelegálních policejních odposlechů mobilních telefonů v sítích Eurotelu a Oskara. Eurotel a Český Mobil byli na informace o způsobu realizace a zajištění odposlechů velmi skoupí. Po otištění článku se však situace radikálně změnila, a proto můžeme přinést podrobné vysvětlení obou operátorů. Eurotel vysvětluje svůj přístup k celé záležitosti, Český Mobil dokonce sděluje, že i v jeho síti je aktivace odposlechu podmíněna soudním příkazem. Ovšem i Eurotel má k dispozici účinný kontrolní nástroj.

Proč zvolil Eurotel právě tento přístup, vysvětluje tiskový mluvčí Jan Kučmáš:

„Při řešení policejních odposlechů vycházíme důsledně ze zákona. Ten nám, jako soukromému subjektu, nedovoluje přímo kontrolovat činnost policie. Kontrolou se zabývají státní instituce, jako je inspekce ministerstva vnitra, policejní inspekce nebo vámi zmiňovaná parlamentní komise pro dohled nad operativní technikou.

My můžeme těmto zákonem definovaným institucím poskytnout nástroje – technické či administrativní -, aby prověřila oprávněnost policejních odposlechů.

Eurotel podniká veškeré kroky, aby kompetentním orgánům pomohl odhalit případné nezákonné jednání. Pokud tedy má někdo podezření, že je nezákonně odposloucháván, může podat trestní oznámení či se obrátit na parlamentní komisi pro dohled nad operativní technikou. Vyšetřujícím orgánům poskytneme takovou podporu, aby zjistily i již deaktivovaný nelegální odposlech. Eurotel tedy přesto, že sám práci policie nekontroluje, umožňuje kompetentním orgánům naprosto důslednou kontrolu policejních postupů.

Pro úplnost ještě dodávám, že naše společnost žádným způsobem nenahrává a nearchivuje obsahy hovorů, textových zpráv ani datových přenosů. Kvůli reklamačnímu řízení jsme však ze zákona povinni dva měsíce uchovávat informace o tom, kam, kdy a jak dlouho probíhala spojení z každého telefonního čísla, což jsou velmi přísně střežená data. Víme tedy například, kdy a kam byla za poslední dva měsíce odeslána textová zpráva SMS, ale neznáme její obsah.“

Obšírné vyjádření Českého Mobilu nám poskytl jeho mluvčí Igor Přerovský:

"Článek Česká policie může neoprávněně odposlouchávat mobily uvádí řadu nepřesností a nepravdivých informací. Již v nadpisu článku je uveden nepravdivý údaj, který navozuje dojem, že Policie ČR může neoprávněně odposlouchávat mobilní hovory. Dále z článku vyplývá, že existuje různá praxe v oblasti odposlechů hovorů a zpráv SMS mezi jednotlivými mobilními operátory. S ohledem na skutečnost, že tato tvrzení jsou zavádějící a principy realizace odposlechu se u všech mobilních operátorů řídí stejnými pravidly, která vyplývají z platné legislativy, považujeme za nutné se k textu článku vyjádřit a uvést jej na pravou míru:

1/ Mýtus o bezdůvodném a benevolentním odposlouchávání účastníků sítí GSM. V případě nutnosti nasazení odposlechu u zájmové osoby, tj. u osoby důvodně podezřelé z trestné činnosti, si vyšetřovatel podá žádost na příslušný soud o vydání nařízení k odposlechu podezřelého. Až na základě tohoto nařízení je potom odposlech aktivován. Originál každého nařízení dostává vždy mobilní operátor k archivaci a k případné následné kontrole oprávněnosti nasazení odposlechu ze strany parlamentní komise pro dohled nad operativní technikou.

Pouze na základě tohoto nařízení je možné aktivovat odposlechy na všech ústřednách daného operátora. V případě, že by došlo k rozporu mezi soudním nařízením a realizovaným odposlechem, má operátor možnost podat podnět k prošetření k parlamentní komisi pro dohled nad operativní technikou. Tento parlamentní výbor má jako jediný právo kontroly nad činností Policie ČR a dalších oprávněných subjektů v oblasti odposlechů. Telekomunikační operátor, který je soukromým právnickým subjektem potom nemá žádnou kontrolní možnost v této oblasti, ale náleží mu pouze ohlašovací povinnost.

Konstatování pana poslance Kladívka (ODS), že by opetrátoři měli být několikrát vyzváni, aby v případě svých pochybností o oprávněnosti prováděných odposlechů podali podnět k jejich přešetření se netýká společnosti Český Mobil, neboť tato nikdy žádnou výzvu neobdržela. V archivu společnosti jsou však potřebné údaje k provedení případné kontroly k dispozici.

2/ Mýtus o několikaměsíční archivaci všech textových zpráv a hovorů. Každý mobilní operátor v ČR je povinen dle zákona o telekomunikacích archivovat po dobu dvou měsíců směr spojení (tedy čísla), na něž byly z jeho sítě směrovány hovory či posílány zprávy SMS. Není pravdou, jak se uvádí v článku, že by operátoři archivovali obsah hovorů nebo zpráv SMS. Toto by bylo technicky i organizačně velice nákladné a z tohoto důvodu podobná archivace obsahu zpráv ani hovorů nepřipadá v úvahu!

3/ Mýtus o zaměstnancích operátora nebo policistech obchodujících s informacemi. Pracovníci info linek nemají nikdy přístup ke všem datům a údajům o zákaznících. Jen velmi omezený počet prověřených zaměstnanců se má možnost dostat ke kompletním datům o uživatelích sítě. U pracovníků, kteří mají přístup k důvěrným informacím o zákaznících tvořícím telekomunikační tajemství dochází ve společnosti Český Mobil k průběžné několikastupňové vnitřní kontrole. Dále jsou pověření pracovníci technického oddělení v ústřednách prověřováni pravidelnými bezpečnostními prověrkami. V případě, že by byl zjištěn případ, kdy konkrétní zaměstnanec nebo pracovník státní správy zneužije důvěrných údajů o zákaznících, potom by se vystavil nebezpečí trestního stíhání i pracovně-právních postihů."

Naši operátoři mobilních telefonů tedy dodržují legislativní normy a jsou proto propojeni se zařízeními policie. K samotné realizaci odposlechů však přistupují rozdílně. RadioMobil a Český Mobil zvolili princip aktivace na základě povolení soudu, Eurotel tento doklad nevyžaduje a poskytuje policii přímý přístup.

Přestože oba způsoby naplňují literu zákona, je možné dlouho diskutovat nad tím, který způsob je lepší. Jeden omezuje riziko úniku informací a možná poněkud zrychluje práci policie, druhý minimalizuje riziko policejní zvůle.

A ještě něco. Nejen telekomunikační operátoři by si konečně měli uvědomit, že otevřeným přístupem k médiím a veřejnosti mohou nejlépe předcházet skandálům a dalším problémům. Okolnosti ovšem nasvědčují tomu, že se stále velké oblibě těší zbytečné utajování důležitých informací.

Aktualizováno:

V průběhu dnešního dne jsme obdrželi také vyjádření k včerejšímu článku od policejní mluvčí Ivany Zelenákové:
"Příkaz k odposlechu nepředává Policie České republiky žádnému telekomunikačnímu operátorovi, neboť k takovému postupu není zákonný důvod. Operátor jako soukromoprávní subjekt nemůže přímo kontrolovat policii. Ke kontrole jsou příslušné justiční orgány a zejména potom kontrolní orgán Poslanecké sněmovny. Úkolem operátora je zajišťovat podklady pro tento kontrolní orgán. Takto postupují všichni operátoři v naprosto shodném rozsahu. Rozdílnost technických řešení aktivace odposlechů u jednotlivých operátorů nemá na možnost kontroly vůbec žádný vliv. Ani změna postupu společnosti RadioMobil uskutečněná koncem roku 2001, která ostatně měla původně jiný důvod, nemá vliv na možnost kontroly.

Existující kontrolní mechanismus zajišťuje u všech operátorů možnost kontroly odposlechů prováděných policií. Tuto kontrolu nemůže policie nijak ovlivnit. Neoprávněné provádění odposlechů policií je proto zcela vyloučené a absurdní. Jakákoli kontrola by takový odposlech odhalila. "