Čínský trh smartphonů je patrně nasycen, po šesti letech totiž začal klesat odbyt. Ilustrační snímek

Čínský trh smartphonů je patrně nasycen, po šesti letech totiž začal klesat odbyt. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Výrobcům smartphonů začnou krušné časy, důležitý čínský trh je nasycen

  • 5
Dlouhých šest let vykazoval odbyt smartphonů na čínském trhu rostoucí trend. Nyní je však patrně již nasycen. Naznačují to údaje analytické společnosti IDC, odbyt chytrých telefonů v Číně totiž v prvním letošním čtvrtletí meziročně klesl o 4,3 procenta na 98,8 milionu kusů. Prodeje dále klesají, IDC očekává stagnaci.

Zájem o chytré telefony v Číně, která je nejlidnatější zemí světa, v posledních letech prudce rostl. To pomohlo řadě výrobců. Například americký Apple v posledním loňském čtvrtletí vykázal v Číně rekordní tržby 16,8 miliardy USD (více než 400 miliard Kč), a to zejména díky osmé generaci iPhonu. Čínská společnost Xiaomi pak za pouhé čtyři roky vyrostla ve firmu s hodnotou 46 miliard USD (1,1 bilionu korun), což z ní dělá jednu z nejhodnotnější soukromých technologických firem světa.

Už v roce 2011 Čína v prodeji chytrých telefonů překonala Spojené státy a stala se největším světovým trhem podle počtu prodaných kusů.

Pozici jedničky na čínském trhu díky novému iPhonu 6 s větším displejem obsadil Apple, jehož podíl na čínském trhu činil 14,7 procenta. Druhá skončila společnost Xiaomi s podílem 13,7 procenta a třetí Huawei s podílem 11,4 procenta. Světová jednička Samsung skončila v Číně až na čtvrtém místě s podílem 9,7 procenta.

Xiaomi chystá hit

Čínská jednička chystá na podzim supersmartphone s 20megovým foťákem

Viceprezident Xiaomi Hugo Barra při představování novinky Mi4i v Novém Dillí...

„Čína je často považována za rozvojový trh, ale realita je taková, že většina telefonů prodaných v současnosti v Číně jsou smartphony, podobně jako na dalších zralých trzích jako jsou Spojené státy, Británie, Austrálie a Japonsko,“ uvedla výkonná ředitelka čínské pobočky IDC Kitty Foková. Stejně jako na těchto trzích bude podle ní pro další růst v Číně nyní důležité, aby prodejci přesvědčili současné uživatele, že je třeba si starší přístroje vyměnit za modernější verzi.

Pokles v Číně zřejmě zvýší i tlak na výrobce. Ti se budou totiž podle agentury Reuters snažit najít nové příležitosti k růstu v Indii či jihovýchodní Asii. Důležité zde pro ně podle analytiků IDC bude uzavření partnerství s distributory.

Například čínské Xiaomi se již začalo více zaměřovat na expanzi do zahraničí a v rámci úsilí o posílení pozice v Indii letos v dubnu koupil podíl v této čínské společnosti šéf indického konglomerátu Tata Ratan Tata.

,