Bezplatná data u O2 končí

Bezplatná data u O2 končí | foto: Profimedia.cz

O2 zásadně mění pravidla pro data. Po vyčerpání si zákazník připlatí

  • 796
O2 od poloviny července výrazně změní pravidla používání dat. Bez zaplacení už žádná nepoběží. Operátor zákazníkům nabídne automatickou obnovu dat, jednorázový balíček s datovým limitem, nebo rovnou jiný tarif s vyšším datovým limitem.

Doposud zákazník po vyčerpání datového limitu svého tarifu (či na předplacené kartě) mohl na internet nadále přistupovat, ale jen s výrazně omezenou rychlostí. Na druhou stranu, v podstatě neomezeně. Podle operátora někteří zákazníci mimo zaplacený tarif vyčerpali víc dat, než kolik si zaplatili.

Stejný postup zvolil loni v květnu i konkurenční T-Mobile, který bez oznámení taktéž změnil podmínky datových tarifů. Od té doby po vyčerpání limitu datové přenosy zákazníkům u části tarifů (Internet v mobilu na den, Twist Internet v mobilu na týden, tarif S námi v sítích a S námi v síti včetně variant bez závazku) nefungují, pokud si nepřiplatí (více zde). U části tarifů si mohou vybrat, jestli data přikoupí nebo budou surfovat pomalou rychlostí. O2 tak konkurenta následuje, jediný z operátorů, který data po vyčerpání limitu plošně nevypne, tak zůstává Vodafone.

O2 zákazníkům nabídne možnost automatické obnovy datového limitu, možnost přikoupení dat v rámci jednorázového balíčku a nebo si mohou nastavit jiný vhodnější datový tarif. O2 uvádí, že změna pravidel, která začne platit v polovině července, se dotkne jen minima zákazníků. Operátor zmiňuje, že nezpoplatněná data využívala čtyři procenta zákazníků. Což je stejné číslo, které loni uváděl T-Mobile.

Zákazníci, kteří se přiblíží vyčerpání datového limitu, obdrží SMS při vyčerpání 80 a 100 procent datového limitu. Zákazníci, kteří pak v posledních třech měsících využívali nezpoplatněná data nad rámec svého tarifu, obdrží informační SMS.

Pokud by zákazník chtěl kvůli změně pravidel vypovědět s operátorem smlouvu, tak to zřejmě nepůjde bezplatně. O2 uvádí, že bezplatné datové přenosy po vyčerpání limitu jsou doplňkovou službou a tudíž zákazníkům neumožní ukončení smlouvy bez sankce.

Vedle již zmíněných všeobecných důvodů, proč operátor zrušil bezplatná data nad rámec limitu tarifu, uvádí O2 ještě jeden důvod. A tím je reakce na výzvu Českého telekomunikačního úřadu, aby O2 upravilo velkoobchodní nabídku pro virtuální operátory. A jelikož Český telekomunikační úřad do výpočtu zahrnuje i nezpoplatněná data, která negenerují výnosy, tak by mohla podle operátora nastat situace, kdy by při růstu využívání nezpoplatněných dat mohla velkoobchodní nabídka pro virtuály klesnout na nulu.

Vyjádření Českého telekomunikačního úřadu

Data publikovaná Českým telekomunikačním úřadem ve výroční zprávě, získaná od operátorů, dokazují, že zájem o mobilní datové služby vzrůstá. ČTÚ proto považuje za prospěšné ty aktivity, které čerpání datových služeb podpoří. ČTÚ rozhodně v žádné výzvě nikdy nepožadoval úplné zablokování datových služeb po vyčerpání základního balíčku dat. Zároveň je ale pravda, že i tato data hrají roli při výpočtu velkoobchodní ceny pro virtuální operátory.

Naproti tomu, přistoupí-li operátor k úpravě datových tarifů a aplikace FUP, jde čistě o jeho obchodní rozhodnutí, na které má právo. ​V takovém případě ale musí být splněny všechny zákonem dané podmínky. Obecně tedy platí, že operátor musí patřičným způsobem informovat své zákazníky o chystané změně a umožnit jim na tuto změnu reagovat tím, že dovolí ukončit smlouvu na dobu určitou předčasně bez sankcí.

Pokud tuto možnost účastníci nedostanou, mohou vyúčtování obsahující smluvní pokutu reklamovat a následně se svých práv domáhat v námitkovém řízení u ČTÚ.