Výkop

Výkop | foto: Profimedia.cz

O2 odkrylo středeční výpadek. Co všechno způsobí jeden překopnutý kabel

  • 152
O2 poskytlo redakci Mobil.iDNES.cz podrobnosti ke středečnímu výpadku, který nastal při výměně kabelu a trval dvě hodiny. A protože se nepočítalo s mimořádnou událostí, nebyla připravena záloha. Výpadek byl mohutný a postihl mnoho služeb poskytovaných operátorem.

K výpadku došlo ve středu 19. 8. v 8:23 a trval do 10:30, tedy přes dvě hodiny. Provoz v síti se téměř zastavil, a navíc nefungovaly mnohé další systémy včetně internetových stránek operátora. Ten tak se zákazníky komunikoval přes sociální sítě.

V době výpadku byl v postižené části sítě (jižních, západních, středních Čechách a části Prahy) provoz asi jako uprostřed noci, tedy minimální. Dobře to ilustruje graf, který poskytl přímo operátor. Před začátkem výpadku postižená část sítě obsloužila každých pět minut zhruba 20 000 ukončených hovorů, po výpadku pak přes 50 000 hovorů za pět minut. Během výpadku však provoz klesl na desítky až stovky hovorů za pět minut.

Počet ukončených hovorů za pět minut v části sítě O2 postižené výpadkem 19. srpna.

O2 uvádí, že překopnutý kabel měl vliv na management síťových elementů a další interní/externí služby O2 (SMS Connector, web servery, GRX – datové služby v roamingu pro CZ i SK, Location Based Services, Browsing gateway, Selfcare SMS), aplikace O2 TV Air a zapříčinil i nefunkčnost webu.

Podle operátora může za výpadek dodavatel, kterého ale nespecifikoval. Stejně tak nespecifikoval místo, kde k přerušení kabelu došlo, a to z bezpečnostních důvodů. Přerušený kabel vedl na místo, kde jsou umístěné kritické hlavní systémy, což přímo vedlo k výpadku služeb.

V každém případě se událost odehrála při plánované přeložce kabelu z důvodu stavebních prací třetí strany. Jenže se zjevně nepočítalo s tím, že by se mohlo něco stát, nebyl tedy připraven záložní plán a nebyly nakonfigurované záložní trasy. O2 uvádí, že při jakékoliv další úpravě sítě se vždy nejprve překontroluje a ověří záložní řešení.

Jako kompenzaci se operátor rozhodl věnovat korunu za každý neuskutečněný hovor na dobročinné účely. Celkem tak skrze svou Nadaci O2 pošle 1 200 000 korun rozdělených rovných dílem Lince bezpečí a Lince seniorů (více zde). Zákazníkům se pak omluvil generální ředitel Tomáš Budník v SMS: „Velmi mě mrzí včerejší výpadek naší sítě. Omlouvám se vám. Já i všichni v O2 uděláme vše, aby se tak výjimečná situace neopakovala.“

Překopnutý kabel je velmi častá příčina výpadku telekomunikačních služeb. Velký výpadek zaznamenal před třemi roky i Vodafone, přitom kabel byl tenkrát překopnutý v Německu u Frankfurtu nad Mohanem (více zde).