O2 bude od půlky července po vyčerpání základního datového blokovat mobilní internet.

O2 bude od půlky července po vyčerpání základního datového blokovat mobilní internet. | foto: Profimedia.cz

O2: K blokování dat nás vyzval ČTÚ. Vymýšlí si, brání se úřad

  • 84
Místo zpomalení mobilního internetu po vyčerpání datového limitu tarifu úplné zastavení služby. Taková změna čeká od půlky července zákazníky O2. Operátor tvrdí, že změna přímo vychází z povinnosti uložené Českým telekomunikačním úřadem. Podle úřadu však žádná taková výzva neexistuje.

Automatická obnova dat, jednorázový datový balíček, nebo jiný tarif s více daty. To jsou možnosti, které budou mít od půlky července zákazníci O2, když budou chtít používat mobilní internet i po vyčerpání základních dat stávajícího tarifu. Operátor totiž zásadně mění pravidla a po vyčerpání datového limitu zákazníkům již neumožní přístup na internet omezenou rychlostí (více zde).

Podle O2 nejde o změnu podmínek, ale jen o faktické nastavení služby. Společnost již dříve uvedla, že bezplatné datové přenosy po vyčerpání limitu jsou doplňkovou službou, ukončení smlouvy bez sankce tak zákazníkům neumožní. S tím však nesouhlasí sdružení dTest. Vypnutí mobilního internetu po vyčerpání předplaceného objemu dat vidí jako změnu podmínek služeb, která zakládá nárok na odstoupení od smlouvy (více zde).

Sdružení bylo ze strany O2 informováno, že společnost se zákazníkům k ničemu nezavázala a že jim zablokování datových služeb po vyčerpání základního balíčku dat nařídil Český telekomunikační úřad. S tímto tvrzením O2 však úřad zásadně nesouhlasí.

„ČTÚ v žádné výzvě nikdy nepožadoval úplné zablokování datových služeb po vyčerpání základního balíčku dat, ani jiným způsobem takovou povinnost nikdy neuložil,“ reagoval na tvrzení O2 mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Ve večerních hodinách obdržela redakce Mobil.iDNES.cz také vyjádření O2. „O2 byla nucena vyhovět výzvě ČTÚ na úpravu velkoobchodní nabídky LTE. To nebylo možné bez zrušení nabídky bezplatného čerpání dat omezenou rychlost,“ informovala mluvčí O2 Lucie Pecháčková s tím, že ČTÚ nemůže na jedné straně vyzývat k nápravě a hrozit za nesplnění milionovou sankcí a odnětím frekvencí a na druhé straně tvrdit, že nic takového po O2 nepožadoval.

Upravovat politiku účtování dat může, ale musí dodržovat zákon

Drtina potvrdil, že operátor má právo na úpravu své politiky účtování dat na maloobchodním trhu, jde o jeho obchodní rozhodnutí. „V takovém případě však musí splnit všechny zákonem dané podmínky,“ podotkl s tím, že „operátor musí patřičným způsobem a včas informovat své zákazníky o chystané změně a o jejich právu ve smluvním vztahu bez jakýchkoliv sankcí dál nepokračovat, pokud s touto změnou smluvních podmínek nebudou souhlasit“. Tuto povinnost mu ukládá § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích (viz box níže).

Právo na ukončení smluvního vztahu ke dni účinnosti nového znění smlouvy bez sankcí zůstává zákazníkům podle úřadu i v případě, že operátor zákonem uložené informační povinnosti nedostojí. „A to bez ohledu na veřejná prohlášení podnikatelského subjektu, že má jít pouze o změnu doplňkové služby,“ dodal Drtina.

Úřad se tak ztotožnil se stanoviskem sdružení dTest, jehož právní poradce Miloš Borovička podotkl, že „smlouvu v právním smyslu netvoří jen formulář, který spotřebitel podepisuje, ale také podmínky a ceníky, na které operátor odkazuje, nebo také informace z nabídek, které vymezují charakter služeb, a řada dalších věcí“.

Zákazníkům, kteří by s požadavkem na ukončení smlouvy ke dni účinnosti změny bez jakýchkoli smluvních pokut u operátora neuspěli, úřad všeobecně doporučuje, aby následné vyúčtování se smluvní pokutou včas reklamovali. V případě, že by s reklamací neuspěli, se mají na ČTÚ obrátit v námitkovém řízení.

Drtina mimo jiné upozornil, že úřad vede s O2 v současnosti správní řízení ve věci automatické aktivace dokupu dat, kterou operátor spustil v polovině loňského května (více zde). Rozhodnutí však není pravomocné, O2 proti němu podalo rozklad. V souvislosti s automatickým dokupováním dat vedl úřad v minulosti řízení i s Vodafonem. Službu tehdy označil za nekalou obchodní praktiku, Vodafonu uložil pokutu ve výši jednoho milionu korun a nařídil její zrušení (více zde).

Aktualizováno o vyjádření O2

§ 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích

Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující připojení k veřejné komunikační síti je povinen nejméně 1 měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy uveřejnit informaci o této změně v každé své provozovně a způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zároveň je podnikatel povinen informovat účastníka o uveřejnění.

Pokud se jedná o podstatnou změnu smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka, je podnikatel povinen prokazatelně informovat účastníka, jehož smlouva obsahuje ustanovení o úhradě v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, rovněž o jeho právu ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti změny, a to bez této úhrady, jestliže nové podmínky nebude účastník akceptovat.

Informaci je podnikatel povinen poskytnout účastníkovi způsobem, který si účastník zvolil pro zasílání vyúčtování. Právo ukončit smlouvu podle tohoto ustanovení nevzniká, pokud dojde ke změně smlouvy na základě změny právní úpravy nebo v případě změny smlouvy podle odstavce 5.