O2 čteme anglicky, prý kvůli světovosti

Minulý týden nás opustila jedna z nejsilnějších značek telekomunikačního trhu. Směle jsme zamávali Eurotelu a přivítali operátora O2. Namísto české výslovnosti si ale nová společnost stojí za světovějším anglicismem. Co na to říká obecná veřejnost? Aktualizováno
O2 univerzal

O2 univerzal | foto: O2

Uplynulý pátek si bude mnoho z nás pamatovat ještě velmi dlouho. Celá republika jakoby se zahalila do modra a všude kolem se začaly objevovat bublinky. Tímto krokem se s námi rozloučil nejstarší mobilní operátor, Eurotel.

Namísto něj vstupuje na trh zcela nová značka O2. Kdo však čeká, že její výslovnost bude česká, velmi se mýlí. Zástupci společnosti již na tiskové konferenci uvedli, že se přikloní k výslovnosti anglické. Do slovníku si tak můžeme zařadit další pseudoanglicismus, "Ou tú".

Lingvistický pohled na věc je přitom velice různorodý. Oslovili jsme odborníky, herce i naprosté laiky a zjišťovali, jak na novou značku hledí oni. Výsledky jsou pro nadnárodní společnost více než přívětivé, jelikož anglická výslovnost na většinu z nich působí lépe.

Chceme být světáci

Rozhodnutí o použití anglické výslovnosti obhajuje Martin Žabka z Telefónicy O2: "Anglická výslovnost názvu O2 je platná pro celou Evropu. Například v Německu se také neříká 'Ó zwei'," vysvětluje s tím, že ani v České republice nebudou mít zákazníci s výslovností problémy.

Vychází přitom z výzkumu, který si nechala společnost za tímto účelem vypracovat. "V řadě zákazníků naopak evokuje anglický název pozitivní pocity světovosti a mezinárodního rozměru společnosti," dodává Žabka. Zároveň však přiznává, že by někteří respondenti výzkumu preferovali českou výslovnost před anglickou.

Český herec Milan Šteindler reaguje na otázku, co si myslí o anglické výslovnosti značky O2, typicky svérázně: "Zní mi to líp, než 'Ó zwei'. Sám ale nevím, co si o tom mám myslet. Plácám se mezi domácí malostí a světovou velikostí," uvedl během našeho telefonátu.

"Ou tú" nám nevadí, tvrdí odborníci

Co říkají na "Ou tú" odborníci?
Odpovídá Martin Prošek z ÚJČ
"Co se týče výslovnosti značky, je v dnešním společenském klimatu pravděpodobné, že se firmě podaří v oficiální komunikaci v médiích apod. prosadit výslovnost 'Ou tú'. Vystaví se tak společenskému hodnocení, které nelze předjímat. Požadavky podobného typu budou vznášeny tím vehementněji, čím ochotněji je bude česká veřejnost přijímat. Není vyloučeno, že mimo oficiální komunikaci si volná jazyková tvořivost výslovnost a podobu značky upraví po svém, jako se to stalo v případě Carrefouru, který v lidové mluvě žije jako 'kefír, cafour, kefour' a podobně. Z těchto 'lidových' variant se nejlépe pozná, jaký vztah ke společnosti veřejnost zaujala. Budou-li ironické, posměšné, bude to důkaz rezervovanosti vůči požadavku firmy."
Odborníci z Ústavu pro jazyk český AV ČR (ÚJČ AV ČR) tvrdí, že anglicismus "Ou tú" český jazyk nijak nepoškozuje. "K pronikání anglicismů do českého jazyka nezastáváme hledisko puristické. To znamená, že neodmítáme nepromyšleně všechny pronikající prostředky jen proto, že jsou cizího původu," říká Martin Prošek z jazykové poradny ÚJČ AV ČR.

"Jsou pojmenování, která byla přejata proto, že čeština vhodným domácím výrazem prostě nedisponuje. Navíc přejetí bývá často podpořeno mezinárodní srozumitelností slova. Nejlépe patrné je to u počítačové terminologie (například software). V takovém případě přejetí češtinu neochuzuje, spíše rozhojňuje její slovní zásobu," pokračuje s vysvětlením postoje lingvistů Prošek.

"Z toho vyplývá, že coby obchodní značka O2 vyjadřovací potřeby češtiny neomezuje. Navíc se jedná o zkratku, nikoli o anglický název. Nic tedy nestojí českým mluvčím v cestě, aby značku interpretovali po svém. Třeba jako zažitý chemický vzorec čtený 'Ó dva'," dodává. 

Nemusíte mít pamatováka

Na oblíbenosti anglického "Ou tú" má svůj podíl především zvukomalebnost takového názvu. Lidé nemusí umět anglicky a stejně si způsob čtení nové značky lehce zapamatují. Název je zpěvný a dle motta "Co Čech, to muzikant" se tak zažívá velice rychle. Jen starší generace si na "Ó dva" stále potrpí.

Kreativního ředitele agentury Ogilvy Tomáše Belka naopak rozhodnutí nazývat firmu anglicky "Ou tú" nijak nepřekvapuje. Žije v přesvědčení, že se Češi anglickou výslovnost brzy naučí. "Naučí nás to. Myslím, že jejich filozofie je jednoduchá - když se to naučili Portugalci nebo Němci, naučí se to i Češi."

Dle něj dnes umí anglicky počítat do tří i ti, kteří anglicky jinak neumí. "Proč masivní kampaň nějak rozmělňovat. "Ou tú" je navíc lehké, zapamatuje se to lehce, angličtina je u nás celkem dobře zavedená. A když tak o tom přemýšlím, česky "Ó dvě" mi zní úplně blbě," dodává Belko.

Ou tú vadí málokomu, konkurence to měla težší

"Ani odpůrci anglické výslovnosti ji v konečném důsledku nepovažují za velkou překážku, neboť 'ou tú' je snadno zapamatovatelné," tvrdí Žabka. Jeho slova však platí jen částečně. "Neznám žádný ou tů," odsekává viditelně uspěchaný muž.

Podobně reagovala i sympatická babička. "Ou tú? Ale kdepak, to neznám," tvrdí Marika Nebeská z Plzně. Tuto starší dámu jsme oslovili na pražském autobusovém nádraží. Mobilní telefon používá, sama však neví, co má za operátora. "Nějaký 'mobile' či co. To by vám řekl spíše synátor," pokračuje Nebeská.

Po krátkém pátrání jsme se shodli, že její telefon je přihlášen do sítě T-Mobile. "No ano..." čte Nebeská hledíc pátrajícně na displej mobilního telefonu, "...'té mobile'." Ve svém úctyhodném věku 78 let se s anglickou výslovností názvů operátorů nehodlá sžít. "Jsem Čech," uzavírá náš rozhovor.

Jaká bude budoucnost?

Zda se anglický název "Ou tú" zažije je prozatím ve hvězdách. Díky tomu, že jde o obchodní značku, se však nesetkáme s podobným faux pas jako u Vodafonu. Ten totiž z příchodem na český trh používal ve spojení s reklamním sloganem anglické slovíčko "Now". Právě to bylo trnem v oku nejen lingvistům, ale i obecné veřejnosti.

Z původního rozhodnutí jej prosazovat i v Česku se tak brzy upustilo. ¨Důvodem byla právě špatná odezva u zákazníků. "Vodafone se ani nedovede rozhodnout, jakým jazykem s námi bude mluvit: 'Je to ve vašich rukou. now.'," píše blogger BlueSky a dodává: "Mimochodem, v našich krajích se píše velké písmeno na začátku věty."

Autor:
  • Nejčtenější

V květnu se zřejmě vrátí ikonická Nokia 3210, kdysi to byl přelomový model

24. března 2024  8:01

Současný vlastník značky Nokia na poli mobilních telefonů, firma HMD (Human Mobile Devices –...

Banka spustila mobilní datové balíčky. Funguje to i zákazníkům z Česka

26. března 2024  12:06

Virtuální banka Revolut spouští virtuálního celosvětového operátora. Zákazníci si mohou kupovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trvalo to. Nový nejlepší fotomobil světa konečně koupíte i v Česku

26. března 2024  7:02

Konečně nastává situace, že nejlepší fotomobil v žebříčku DxO Mark je dostupný i na našem trhu....

Smartphonům od Googlu raketově rostou prodeje tam, kde kraluje Apple

27. března 2024  7:02

Prodeje smartphonů Pixel od Googlu se mohou pochlubit neskutečným nárůstem prodejů. Tedy prozatím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pochlubili se, že se pochlubí. Značky ze sebe dělají slibotechny

25. března 2024  7:02

Jedním z trochu nečekaných trendů veletrhu MWC v Barceloně se stala oznámení o tom, že firmy nějaké...

Nová cenově dostupná stylovka vás může dostat na fotbalové Euro

29. března 2024

Vivo má nový smartphone střední třídy, který má velké ambice. Za rozumnou cenu nabídne nejen dobrou...

Toho telefonu je pouze pro Čínu škoda. Udělal by parádu i u nás

28. března 2024  12:06

Xiaomi má nový trhák. Model Civi 4 Pro trhá předprodejní rekordy, ale jen na domácím čínském trhu....

U foťáků se blýská na lepší časy, naznačuje výsledek testu nového xiaomi

28. března 2024  7:02

Čínská značka Xiaomi trochu na poli fotomobilů v uplynulých letech tápala. Ukazuje to mimo jiné...

Kartónek Steva Jobse se vydražil za neuvěřitelnou sumu

28. března 2024

Vizitku slavného ředitele společnosti Apple si někdo pořídil za pořádný balík peněz. Přidanou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...