Vlaky na evropských železnicích jsou vybaveny většinou analogovými vysílačkami, v každé zemi se však většinou používá jiný, nekompatibilní systém. Unie železničních společností (UIC) proto definovala společný systém EIRENE a na jeho základě vznikl standard GSM-R. Jak název napovídá, je odvozen ze standardu GSM, R znamená railway, tedy železnici. Nároky na GSM-R jsou v některých ohledech odlišné od nároků na systém GSM. Vlaky se mohou pohybovat rychlostmi, se kterými již GSM nepočítá, telefony jsou schopny komunikovat mezi sebou přímo, pokud není v dohledu základnová stanice. GSM-R umí na dálku řídit jízdu vlaku, umožňuje skupinové hovory (Voice Group Call Services, VGCS) a může zprostředkovávat i služby cestujícím. Samozřejmostí je propracovaný systém priorit hovorů, aby urgentní komunikace měla vždy přednost. Podobně jsou kladeny vyšší požadavky na železniční semafory než na ty, které známe z ulic. Při nehodách na železnici hrozí přece jen velké materiální škody, zranění i ztráty na životech a i trestní sazby pro viníky tomu odpovídají. Po téměř každém větším neštěstí na evropských železnicích proto dostane GSM-R větší prioritu.
GSM-R není GSM
Faradayova klec, vodivý uzavřený obal, odstiňuje vnější elektrické pole. Volný náboj je rozložen pouze na povrchu vodiče, tj. na vnějším povrchu Faradayovy klece. |
GSM-R v Evropě vítězí
GSM-R se používá u našich německých a slovenských sousedů. V Německu síť zpočátku budoval mobilní operátor Mannesmann Arcor, příslušnou divizi od něj později převzaly německé spolkové dráhy (Deutsche Bundesbahn, DB). U nás jsou výběrová řízení na zavedení GSM-R evergreenem. Minulé řízení vyhrálo konsorcium firem AŽD Praha a Kapsch, druhý v pořadí se umístil Siemens a výběrové řízení úspěšně napadl. Letošní výběrové zřízení vyhrál opět Kapsch (tentokrát bez AŽD), Siemens skončil opět druhý a jeho reakce je zatím neznámá. Vybudování sítě GSM-R je však pro České dráhy ekonomicky nutné, jinak by přišly o lukrativní evropský nákladní tranzit. Ten by pak vedl přes Polsko nebo Rakousko ve směru západ-východ a přes Německo ve směru sever-jih.
Dodavatelem GSM-R pro německé a slovenské dráhy je rovněž Kapsch, výrobcem hardware pro Kapsch je ale paradoxně kanadská firma Nortel. V severní Americe nemá GSM velkou tradici, Nortel má však významnou pobočku ve Francii.
V nejbližší době plánujeme přinést reportáž o německé implementaci GSM-R.