Ze smlouvy s operátorem se od soboty lze vyvázat mnohem snadněji. Ilustrační snímek

Ze smlouvy s operátorem se od soboty lze vyvázat mnohem snadněji. Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MAFRA

Konec nemravných pokut či smluv na dálku. Operátorům končí doba hájení

  • 73
Od soboty nesmí operátoři vyžadovat po zákaznících doplacení všech závazků vyplývajících ze smlouvy při jejím předčasném vypovězení. Končí totiž půlroční překlenovací období, které jim na zavedení nové legislativy dala novela takzvaného telekomunikačního zákona. Pokuty nyní hrozí naopak operátorům.

Operátoři musí nejpozději k 8. únoru 2014 upravit obchodní podmínky tak, aby v nich umožnili odstoupení i od smluv na dobu určitou. Ty zákazníkům bránily vybírat si z nejvýhodnějších podmínek na trhu a měnit operátory podle aktuální potřeby.

Zrušení smlouvy na dobu určitou bude nyní výrazně jednodušší a především levnější, přestože ani podle nové úpravy nebude zcela zadarmo. Operátorovi bude ze zákona náležet maximálně pětina z paušálů nebo minimálních dohodnutých plnění zbývajících do konce závazku, případně doplatek za zvýhodněný telefon či modem. Dosud mohl žádat úplné doplacení závazku.

"Staré podmínky buď vůbec neumožňovaly smlouvu vypovědět, anebo operátor požadoval za výpověď zcela nepřiměřené pokuty,“ uvedl Miloš Borovička, právní poradce spotřebitelského časopisu dTest.

Nová pravidla měla platit už dávno

Novela zákona o elektronických komunikacích, která kromě pravidel pro rušení smluv obsahuje i další klíčové změny (podrobněji jsme se novele věnovali zde), nabyla účinnosti v srpnu loňského roku. Operátorům poskytla půlroční přechodné období, aby měli čas změny plně zohlednit ve svých podmínkách.

Podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) to však neznamená, že nová pravidla neplatila. Ono přechodné období si totiž vysvětlili operátoři tak, že tento čas mají i na praktické zavedení pravidel, nikoli jen na administrativní a technické změny s tím spojené. Jenže ČTÚ tvrdí, že nové podmínky už měly platit dávno, eviduje proto už několik stížností zákazníků.

"Šestiměsíční lhůta slouží výlučně k tomu, aby příslušné změny zapracovali do svých obchodních podmínek. Nicméně ve vztahu k novým i stávajícím zákazníkům musejí již od 8. srpna postupovat tak, jak jim znění novely ukládá. A pokud operátoři tak nepostupují a zákon porušují, právní norma na to pamatuje sankčními prostředky, kterých ČTÚ využije," řekl mluvčí úřadu Martin Drtina.

Jako první se přizpůsobil T-Mobile, Vodafone má potíže

Podle dTestu splnila většina operátorů zákonné povinnosti s předstihem, jen Vodafone neměl nové podmínky na webu ani na konci ledna. "Zákon ukládá oznámit každou změnu zákazníkům alespoň měsíc předem. Od Vodafonu jste se sice dozvěděli, že podmínky mění, ale konkrétní znění podmínek bylo zveřejněno až začátkem února," říká Borovička.

Jako první zavedl nová pravidla T-Mobile, který od 26. ledna změnil smluvní podmínky podle nového občanského zákoníku i telekomunikační novely. Konkurenční Vodafone a Telefónica změny zavedou právě až k 8. únoru.