Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec nemravných pokut či smluv na dálku. Operátorům končí doba hájení

aktualizováno 
Od soboty nesmí operátoři vyžadovat po zákaznících doplacení všech závazků vyplývajících ze smlouvy při jejím předčasném vypovězení. Končí totiž půlroční překlenovací období, které jim na zavedení nové legislativy dala novela takzvaného telekomunikačního zákona. Pokuty nyní hrozí naopak operátorům.
Ze smlouvy s operátorem se od soboty lze vyvázat mnohem snadněji. Ilustrační snímek

Ze smlouvy s operátorem se od soboty lze vyvázat mnohem snadněji. Ilustrační snímek | foto: Lukáš ProcházkaMAFRA

Operátoři musí nejpozději k 8. únoru 2014 upravit obchodní podmínky tak, aby v nich umožnili odstoupení i od smluv na dobu určitou. Ty zákazníkům bránily vybírat si z nejvýhodnějších podmínek na trhu a měnit operátory podle aktuální potřeby.

Zrušení smlouvy na dobu určitou bude nyní výrazně jednodušší a především levnější, přestože ani podle nové úpravy nebude zcela zadarmo. Operátorovi bude ze zákona náležet maximálně pětina z paušálů nebo minimálních dohodnutých plnění zbývajících do konce závazku, případně doplatek za zvýhodněný telefon či modem. Dosud mohl žádat úplné doplacení závazku.

"Staré podmínky buď vůbec neumožňovaly smlouvu vypovědět, anebo operátor požadoval za výpověď zcela nepřiměřené pokuty,“ uvedl Miloš Borovička, právní poradce spotřebitelského časopisu dTest.

Nová pravidla měla platit už dávno

Novela zákona o elektronických komunikacích, která kromě pravidel pro rušení smluv obsahuje i další klíčové změny (podrobněji jsme se novele věnovali zde), nabyla účinnosti v srpnu loňského roku. Operátorům poskytla půlroční přechodné období, aby měli čas změny plně zohlednit ve svých podmínkách.

Podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) to však neznamená, že nová pravidla neplatila. Ono přechodné období si totiž vysvětlili operátoři tak, že tento čas mají i na praktické zavedení pravidel, nikoli jen na administrativní a technické změny s tím spojené. Jenže ČTÚ tvrdí, že nové podmínky už měly platit dávno, eviduje proto už několik stížností zákazníků.

"Šestiměsíční lhůta slouží výlučně k tomu, aby příslušné změny zapracovali do svých obchodních podmínek. Nicméně ve vztahu k novým i stávajícím zákazníkům musejí již od 8. srpna postupovat tak, jak jim znění novely ukládá. A pokud operátoři tak nepostupují a zákon porušují, právní norma na to pamatuje sankčními prostředky, kterých ČTÚ využije," řekl mluvčí úřadu Martin Drtina.

Jako první se přizpůsobil T-Mobile, Vodafone má potíže

Podle dTestu splnila většina operátorů zákonné povinnosti s předstihem, jen Vodafone neměl nové podmínky na webu ani na konci ledna. "Zákon ukládá oznámit každou změnu zákazníkům alespoň měsíc předem. Od Vodafonu jste se sice dozvěděli, že podmínky mění, ale konkrétní znění podmínek bylo zveřejněno až začátkem února," říká Borovička.

Jako první zavedl nová pravidla T-Mobile, který od 26. ledna změnil smluvní podmínky podle nového občanského zákoníku i telekomunikační novely. Konkurenční Vodafone a Telefónica změny zavedou právě až k 8. únoru.

Autor:




Nejčtenější

HTC U11
Mačkací telefon znamená návrat na vrchol. Test HTC U11

Firma HTC, kdysi průkopník na poli smartphonů, nezažívá zrovna skvělé časy. Někdy jsou totiž její telefony vcelku po právu přehlíženy. Ale přehlédnout nové HTC...  celý článek

Ilustrační snímek
Na dovolené se můžete seznámit i nespálit

Na dovolenou si bereme kde co, ovšem počítač/notebook často zůstává doma. Ten je na jedné straně prostředkem k pohodlnému přístupu k informacím, na druhé pak k...  celý článek

Ukradený mobil může znamenat statisícový účet
Ukradli jim u moře mobil. Měli platit účty za desetitisíce korun

Nemáte na mobilu nastavený zámek a na SIM nastavený PIN? Tak raději nejezděte do Španělska. Tamní gangy kradou mobily, ale ne jen proto, aby zpeněžili...  celý článek

Sleva 25 procent
Největší sleva v dějinách? Operátor ji dal na neuvěřitelných 982 let

Poněkud bizarní slevu poskytl ruský operátor Megafon zákazníkovi, který chtěl dát výpověď. I důvod výpovědi není obvyklý, zákazník si stěžoval na drzého šéfa...  celý článek

Modulární zařízení Facebooku použitelné také jako telefon
Facebook chce Googlu ukázat, že on takový smartphone dokáže udělat

Brzy tomu bude rok, co Google oficiálně zastavil Project Ara. Zdá se ovšem, že myšlenka modulárního telefonu není mrtvá. O vývoj takového zařízení se pokouší...  celý článek

Další z rubriky

Ukradený mobil může znamenat statisícový účet
Ukradli jim u moře mobil. Měli platit účty za desetitisíce korun

Nemáte na mobilu nastavený zámek a na SIM nastavený PIN? Tak raději nejezděte do Španělska. Tamní gangy kradou mobily, ale ne jen proto, aby zpeněžili...  celý článek

Kaktus končí s bezplatným Facebookem, nové datové balíčky doplní extra daty...
Facebook zdarma u Kaktusu končí. Výhodu nahradí extra daty nových balíčků

Virtuální operátor Kaktus představil nové datové balíčky, které při stejné ceně oproti stávajícím přinášejí až trojnásobnou porci dat. Kromě toho obsahují také...  celý článek

Ilustrační snímek
ČTÚ: Operátor O2 odstřihl zákazníka, na pokutu nemá nárok

Podle pravomocného rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu nemůže operátor po zákazníkovi, kterého z důvodu nehrazení faktur odstřihl od služeb, nárokovat...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.