Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklamace faktur za volání má podražit. Z tisícovky zaplatíte 160 korun

  12:56aktualizováno  12:56
Novela telekomunikačního zákona, kterou by se měla již brzy zabývat vláda, v případě přijetí zvýší poplatky z vyřizování sporů operátorů a zákazníků o vyúčtování služeb ze dvou na čtyři procenta z vymáhané částky. Operátoři i zástupci spotřebitelů to považují za zhoršení podmínek.

Český telekomunikační úřad | foto: Mobil

S přijetím novely telekomunikačního zákona dojde také ke zvýšení minimální výše poplatků, která dosud činí 200 korun. Nově by měla být pětinásobná.

Od počátku letošního roku mají spory operátorů a zákazníků o vyúčtování služeb řešit obecné soudy. Ty je podle vládního usnesení z roku 2012 měly řešit již od roku 2013, vláda však loni v červenci musela své nařízení změnit.

Mezitím však Český telekomunikační úřad, který dosud jako jediný evropský regulátor musel řešit soukromoprávní spory o peněžité plnění, začal v souvislosti s přechodem agendy na soudy přijímat opatření. Na poloviční stav tak například zredukoval počet pracovníků, kteří měli tuto agendu na starost.

Soudci však se změnou nesouhlasili a převzetí agendy se bránili. "Vedlo by to k nadměrnému zatížení soudu, nárůstu civilní agendy, prodloužení doby soudního řízení a rovněž i zvýšení administrativní zátěže, jakož i nákladů spojených s vyřizováním těchto věcí," řekl loni v květnu mluvčí Okresního soudu v Karlových Varech a soudce Jan Hostaš.

Loni v srpnu tak byl úřad nucen počet pracovníků výrazně posílit. Mezi 200 přijatými lidmi byly i osoby, které dříve propustil. ČTÚ k tomu donutilo více než 390 tisíc nevyřešených stížností, které loni v červenci evidoval.

Většina případů, kterých má úřad v současnosti k vyřešení již téměř půl milionu, se týká stížností operátorů kvůli neplatičům faktur. Ti jim za služby dluží více než čtyři miliardy korun (více čtěte zde).

Novela má zefektivnit proces správního řízení

Podle mluvčího ČTÚ Martina Drtiny bude úřad řešit spory jen dočasně a navržená opatření proces správního řízení zefektivňují. "Odmítáme proto, že by tato úprava poškozovala koncové spotřebitele. Pouze postavení těchto správních řízení přibližuje režimu, který je ve všech ostatních odvětvích běžný," dodal Drtina.

Kromě zvýšení poplatků se musí zákazníci podle spotřebitelského časopisu dTest připravit i na ztrátu možnosti opravného prostředku. Zmizí také šestiměsíční lhůta, ve které úřad musí rozhodnout. Pozitivně naopak hodnotí změnu, podle níž by operátoři, aby mohli požadovat náhradu nákladů řízení, museli zákazníky před zahájením sporu upomenout. Toto opatření by pomohlo předcházet narůstání dluhu o úroky a další sankce.

Autoři: ,


Témata: dTest


Nejčtenější

Návštěvníci berlínského Židovského památníku toto místo mnohdy znevažují
Udělali byste si selfie v masovém hrobě? Umělec nutí lidi k zamyšlení

Židovský památník v Berlíně byl vybudován jako upomínka obětí holokaustu, ale mnozí návštěvníci si jeho význam neuvědomují. Na neuctivý přístup lidí k tomuto...  celý článek

Lenovo Moto G5 Plus
Lenovo chystá Moto G5 Plus. Výbavou se zařadí do střední třídy

Lenovo má v blízké budoucnosti vyrábět už jen smartphony se značkou Moto. Dalším takovým modelem má být smartphone G5 Plus.  celý článek

iPhone 7 Jet Black je v prodeji s pamětí jen 128 nebo 256 GB. U Samsungu bude...
Rekordní prodeje: Samsungů S8 se prodá 60 milionů, iPhonů 8 ještě více

Samsung si vytyčil cíl, že letos vyrobí 60 milionů smartphonů Galaxy S8. Jenže po iPhonech 8 má být ještě větší sháňka.  celý článek

Asus Zenfone AR
Tohle jsou mobilní novinky, které si už brzo budete moci koupit

Ještě neuplynul ani první měsíc z letošního roku a nových telefonů je už jako máku. Tohle jsou modely, které už brzo přijdou na trh.  celý článek

Nespokojená zákaznice se v Americe svérázným způsobem domáhala bezplatné výměny...
Autem vzteky zdemolovala prodejnu operátora. Prý měla špatný den

Mladá Američanka neudržela nervy na uzdě poté, co jí zaměstnanec amerického T-Mobilu zamítl bezplatnou výměnu poškozeného iPhonu. O den později proto autem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.