Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové funkce nejsou důležité, smartphony hlavně musí vypadat jinak

  0:18aktualizováno  0:18
Chytré telefony nedělají v poslední době tak zásadní skoky kupředu jako v minulosti. Technologicky vyspěly a uživatelům jejich funkce stačí. Jenže díky tomu je výrobců smartphonů více než kdykoli předtím a je velmi těžké se v této záplavě odlišit.

Note 7 se například neliší rozmístěním ovládacích prvků, ale vespod samozřejmě přibyla šachta pro dotykové pero. Nový je také konektor, namísto microUSB je tu teď moderní USB-C. | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Smartphony jsou vyspělou kategorií elektroniky a pomalu ztrácejí určitý punc tahouna inovací v digitálním světě. Nikdo netvrdí, že se mu nemůže zanedlouho vrátit, ale mnohé nasvědčuje tomu, že smartphone zevšedněl. V globálním měřítku to naznačuje zpomalení růstu trhu se smartphony nebo snad i jeho možná stagnace.

Znamením je také nekonečné množství výrobců mobilních telefonů. Nedávno jsme s kolegy počítali, že v Česku je na trhu snad přes sedmdesát značek mobilních telefonů a v celosvětovém měřítku to bude ještě mnohanásobně víc. Chytrý telefon už umí vyrobit téměř každý a byť i nadále může být kvalita dost kolísavá, v podstatě platí, že vyloženě špatný smartphone dnes už snad nikdo neprodává. Další indicií může být to, že na co před lety stačil jen špičkový model, dnes v pohodě zvládnou telefony střední třídy s mnohem nižší cenovkou. Tohle sice platí průběžně, ale schopnosti dnešních smartphonů s cenou třeba od pěti do deseti tisíc se od těch více než dvakrát dražších neliší tolik, jako tomu bylo dříve.

Ostatně, vždyť ani ty nejdražší smartphony na trhu nenabízí dechberoucí seznam funkcí a vlastností a na trhu jim konkurují přístroje často třeba s poloviční cenou a jen drobným ústupkem ve výbavě. Takový OnePlus 3 nebo Honor 8 nejsou rozhodně dvakrát horší telefony než Samsung Galaxy S7 edge nebo nový iPhone 7, jak by mohly napovídat cenovky. Ba naopak, v praxi se jim vyrovnají a uživatelé možná ani rozdíl nepoznají.

Kdo najde pět rozdílů?

Jenže to je právě ten problém. Mezi mnoha telefony, ať už jednotlivými kusy, nebo celými značkami, uživatel jen těžko hledá rozdíl. Namísto nových funkcí, které už snad ani moc do smartphonů přidávat nejdou a když ano, tak jde často o detailní a malicherná vylepšení, musí teď výrobci smartphonů hledat cestu k tomu, jak se odlišit.

Ta souvisí s výbavou a funkcemi, ale v poslední době také stále častěji s designem. Motorola pod křídly Lenova zkouší nabrat dech svým modulárním systémem Moto Mods, ale to neznamená, že by u smartphonů takto vybavených rezignovala na design. Naopak, špičková Moto Z si zakládá na tenkém profilu a zajímavém designu.

Odznakem Samsungu se pak v aktuální situaci stal zahnutý displej, který mají mít všechny jeho špičkové modely. Tohle odlišení funguje Samsungu skvěle a konečně dovede v prodeji svých top modelů potrápit Apple. I ten se hledá, jak ukázalo uvedení nového iPhonu 7. Jistě, Apple je sám o sobě dostatečně odlišný od zbytku světa smartphonů, ale nová lesklá černá barva nemusí být tím, co pomůže pozvednout prodeje iPhonů zpět ke zdravému růstu.

Firmy nasazují na prodej telefonů celebrity

Řada výrobců se snaží odlišit tím, že se zaměřila na zpracování a použité materiály svých smartphonů, jenže výsledkem je, že kovový rám nebo dokonce kompletně kovové tělo se pomalu začínají stávat u chytrých telefonů standardem a to i v nečekaně nízkých cenových hladinách. Zákazníci z toho těží, ale ona individualita se tolik nedostavuje. I proto například čínský Huawei, který v poslední době na prémiové smartphony hodně vsadil, neřeší jenom vzhled svých přístrojů, ale řádně je také podporuje marketingově. Jeho cestou k odlišnosti není jen kov, ale také spolupráce s celebritami při propagaci smartphonů. A i když někde ve skrytu duše téměř všichni tuší, že ho nepoužívá, označení „Jágrův telefon“ zní mnohem atraktivněji než prosté Huawei P9.

Jinde zatím stačí k individualizaci třeba i atraktivně nastavená cena nebo určitý punc, který značka získala. Tohle může být případ značek Honor (která patří pod Huawei), Xiaomi nebo OnePlus. Jenže ty mohou být velmi náchylné na dění na trhu, jak ostatně dokazuje globální stagnace Xiaomi, které kdysi platilo za značku pro znalce a technologické fanoušky. Honor zase bude muset vymyslet, jak se nedostat do křížku s mateřskou značkou, když prodává prakticky stejné produkty za nižší ceny. Jedna cesta by tu byla – služby zákazníkům, které by u prémiových značek rozhodně mohly být rozsáhlejší než u těch obyčejných.

Luxusní servis a péče o zákazníka by měly být u prémiových značek samozřejmostí a jasným prostředkem k tomu, jak se odlišit od různých internetových či supermarketových značek. Jenže zatím jsou první krůčky v tomto ohledu spíše opatrné a zákazníci na ně kvůli tomu nejspíš neslyší. Asi málokdo si pořídil Samsung Galaxy S7 kvůli tomu, že ho u něj v případě poruchy servis expresně vyzvedne. A třeba značka Kazam, která to zkoušela s rozšířenou zárukou displeje, v podstatě zavřela krám.

Jenže kdo to alespoň nezkusí a nevydá se určitým individuálním směrem, s největší pravděpodobností dříve či později dopadne stejně, možná i hůř. To obrovské množství značek na trhu znamená, že věhlasné firmy jako HTC, Sony nebo LG, i třeba zmiňovaná Motorola, doslova paběrkují a na trhu podléhají značkám, které nám z domácího pohledu třeba vůbec nic neříkají, ale které dovedou oslovit zákazníky v určitých regionech (hlavně Číně, Indii nebo Jižní Americe). Výrazná snaha se odlišit je jednou z mála cest, která je může zachránit.





Nejčtenější

LG Q8
Další skvěle vybavená zmenšenina má dvojitý displej a dva foťáky

LG překvapilo modelem Q6, který nabízí v poměrně kompaktním těle slušnou výbavu. Jen o pár dnů později pak jihokorejský výrobce představil model Q8. Ten tak...  celý článek

Ilustrační snímek
Někdo pašuje mobily do vězení. Vězni si fotí selfíčka na Facebook

Novozélandská vězeňská služba se snaží rozplést pro ni neobvyklý případ. Do věznice v Aucklandu totiž někdo i přes všechna obvyklá bezpečnostní opatření...  celý článek

Samsung Galaxy S8
Galaxy S9 má mít stejný displej jako S8, ale s integrovanou čtečkou

Podle nových zpráv si příští generace špičkových samsungů ponechají displeje se stejným rozlišením a stejným tvarem jako u současných modelů.  celý článek

Ikonický, jednoduchý design má podle některých informací doznat radikální...
Google mění svou ikonickou domovskou stránku. Ale jen na mobilu

Mobilní aplikace vyhledávání Googlu obsahují takzvaný „feed“ - návrhy článků, videí či zpráv, které si Google myslí, že jsou pro vás relevantní. Služba teď...  celý článek

LeEco Le 2
Nejlepší poměr ceny a výkonu? Jen naoko. Rychlý test LeEco Le 2

Model LeEco Le 2 se snaží zaujmout nízkou cenou, ale zároveň se tváří jako hodně dobře vybavený smartphone. Zde ovšem najdete hlavně dobrý příklad toho, že...  celý článek

Další z rubriky

Koncept pasivního mobilního telefonu Halcyon
Pasivní mobil schválně nic neumí. Aby vás očistil

Podle designera Mika George z britského Birminghamu trávíme na smartphonech příliš času - průměrně prý až 3,6 hodiny denně, značnou část zejména kvůli...  celý článek

Smartphone od KFC
Dvoje křidýlka a smartphone k tomu. KFC prodává vlastní smartphone

V Číně došlo k neobvyklému spojení dvou zcela rozdílných značek. Huawei totiž společně s fastfoodovou restaurací KFC připravil ke třicetiletému výročí působení...  celý článek

Aplikace WhatsApp (ilustrační obrázek)
Čína na den blokovala WhatsApp. Příště ho může vypnout úplně

Uživatelé chatovací aplikace WhatsApp v Číně mohli během včerejšího dne mít problémy s posíláním určitého typu obsahu. Dnes už aplikace funguje normálně, ale...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.