Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové funkce nejsou důležité, smartphony hlavně musí vypadat jinak

  0:18aktualizováno  0:18
Chytré telefony nedělají v poslední době tak zásadní skoky kupředu jako v minulosti. Technologicky vyspěly a uživatelům jejich funkce stačí. Jenže díky tomu je výrobců smartphonů více než kdykoli předtím a je velmi těžké se v této záplavě odlišit.

Note 7 se například neliší rozmístěním ovládacích prvků, ale vespod samozřejmě přibyla šachta pro dotykové pero. Nový je také konektor, namísto microUSB je tu teď moderní USB-C. | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Smartphony jsou vyspělou kategorií elektroniky a pomalu ztrácejí určitý punc tahouna inovací v digitálním světě. Nikdo netvrdí, že se mu nemůže zanedlouho vrátit, ale mnohé nasvědčuje tomu, že smartphone zevšedněl. V globálním měřítku to naznačuje zpomalení růstu trhu se smartphony nebo snad i jeho možná stagnace.

Znamením je také nekonečné množství výrobců mobilních telefonů. Nedávno jsme s kolegy počítali, že v Česku je na trhu snad přes sedmdesát značek mobilních telefonů a v celosvětovém měřítku to bude ještě mnohanásobně víc. Chytrý telefon už umí vyrobit téměř každý a byť i nadále může být kvalita dost kolísavá, v podstatě platí, že vyloženě špatný smartphone dnes už snad nikdo neprodává. Další indicií může být to, že na co před lety stačil jen špičkový model, dnes v pohodě zvládnou telefony střední třídy s mnohem nižší cenovkou. Tohle sice platí průběžně, ale schopnosti dnešních smartphonů s cenou třeba od pěti do deseti tisíc se od těch více než dvakrát dražších neliší tolik, jako tomu bylo dříve.

Ostatně, vždyť ani ty nejdražší smartphony na trhu nenabízí dechberoucí seznam funkcí a vlastností a na trhu jim konkurují přístroje často třeba s poloviční cenou a jen drobným ústupkem ve výbavě. Takový OnePlus 3 nebo Honor 8 nejsou rozhodně dvakrát horší telefony než Samsung Galaxy S7 edge nebo nový iPhone 7, jak by mohly napovídat cenovky. Ba naopak, v praxi se jim vyrovnají a uživatelé možná ani rozdíl nepoznají.

Kdo najde pět rozdílů?

Jenže to je právě ten problém. Mezi mnoha telefony, ať už jednotlivými kusy, nebo celými značkami, uživatel jen těžko hledá rozdíl. Namísto nových funkcí, které už snad ani moc do smartphonů přidávat nejdou a když ano, tak jde často o detailní a malicherná vylepšení, musí teď výrobci smartphonů hledat cestu k tomu, jak se odlišit.

Ta souvisí s výbavou a funkcemi, ale v poslední době také stále častěji s designem. Motorola pod křídly Lenova zkouší nabrat dech svým modulárním systémem Moto Mods, ale to neznamená, že by u smartphonů takto vybavených rezignovala na design. Naopak, špičková Moto Z si zakládá na tenkém profilu a zajímavém designu.

Odznakem Samsungu se pak v aktuální situaci stal zahnutý displej, který mají mít všechny jeho špičkové modely. Tohle odlišení funguje Samsungu skvěle a konečně dovede v prodeji svých top modelů potrápit Apple. I ten se hledá, jak ukázalo uvedení nového iPhonu 7. Jistě, Apple je sám o sobě dostatečně odlišný od zbytku světa smartphonů, ale nová lesklá černá barva nemusí být tím, co pomůže pozvednout prodeje iPhonů zpět ke zdravému růstu.

Firmy nasazují na prodej telefonů celebrity

Řada výrobců se snaží odlišit tím, že se zaměřila na zpracování a použité materiály svých smartphonů, jenže výsledkem je, že kovový rám nebo dokonce kompletně kovové tělo se pomalu začínají stávat u chytrých telefonů standardem a to i v nečekaně nízkých cenových hladinách. Zákazníci z toho těží, ale ona individualita se tolik nedostavuje. I proto například čínský Huawei, který v poslední době na prémiové smartphony hodně vsadil, neřeší jenom vzhled svých přístrojů, ale řádně je také podporuje marketingově. Jeho cestou k odlišnosti není jen kov, ale také spolupráce s celebritami při propagaci smartphonů. A i když někde ve skrytu duše téměř všichni tuší, že ho nepoužívá, označení „Jágrův telefon“ zní mnohem atraktivněji než prosté Huawei P9.

Jinde zatím stačí k individualizaci třeba i atraktivně nastavená cena nebo určitý punc, který značka získala. Tohle může být případ značek Honor (která patří pod Huawei), Xiaomi nebo OnePlus. Jenže ty mohou být velmi náchylné na dění na trhu, jak ostatně dokazuje globální stagnace Xiaomi, které kdysi platilo za značku pro znalce a technologické fanoušky. Honor zase bude muset vymyslet, jak se nedostat do křížku s mateřskou značkou, když prodává prakticky stejné produkty za nižší ceny. Jedna cesta by tu byla – služby zákazníkům, které by u prémiových značek rozhodně mohly být rozsáhlejší než u těch obyčejných.

Luxusní servis a péče o zákazníka by měly být u prémiových značek samozřejmostí a jasným prostředkem k tomu, jak se odlišit od různých internetových či supermarketových značek. Jenže zatím jsou první krůčky v tomto ohledu spíše opatrné a zákazníci na ně kvůli tomu nejspíš neslyší. Asi málokdo si pořídil Samsung Galaxy S7 kvůli tomu, že ho u něj v případě poruchy servis expresně vyzvedne. A třeba značka Kazam, která to zkoušela s rozšířenou zárukou displeje, v podstatě zavřela krám.

Jenže kdo to alespoň nezkusí a nevydá se určitým individuálním směrem, s největší pravděpodobností dříve či později dopadne stejně, možná i hůř. To obrovské množství značek na trhu znamená, že věhlasné firmy jako HTC, Sony nebo LG, i třeba zmiňovaná Motorola, doslova paběrkují a na trhu podléhají značkám, které nám z domácího pohledu třeba vůbec nic neříkají, ale které dovedou oslovit zákazníky v určitých regionech (hlavně Číně, Indii nebo Jižní Americe). Výrazná snaha se odlišit je jednou z mála cest, která je může zachránit.





Nejčtenější

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Další z rubriky

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Smartphony značky BLU podle společnosti Kryptowire odesílaly osobní data...
Smartphony s vestavěným špionem opět v prodeji. Jsou extra levné

Krátce poté, co vyšlo najevo, že smartphony BLU bez vědomí uživatele odesílají osobní data na čínské servery, zastavil Amazon jejich prodej. Pár dnů nato je...  celý článek

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Nová Nokia získala patenty od Microsoftu. Původně patřily staré Nokii

Když před lety Microsoft spolkl finskou Nokii, součástí transakce byl i převod stovek hodnotných designových patentů. Server NokiaMob teď přišel s informací,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.