Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nokia se v Americe trápí. Američané totiž Nokie moc nemusí

aktualizováno 
Nokia má na celosvětovém trhu relativně neotřesitelnou pozici světové jedničky. Ale v USA se jí zdaleka tak dobře nedaří. Vedení společnosti si je toho vědomo a slibuje, že se situace na severoamerické půdě zlepší.
Nokia hledá cestu k úspěchu v USA

Nokia hledá cestu k úspěchu v USA | foto: Profimedia.cz

Na pravděpodobně nejrychleji rostoucím indickém trhu s mobilními telefony má Nokia 55% podíl. V Evropě je to stále vynikajících 45 % a celosvětově se v minulém čtvrtletí podíl Nokie přiblížil 40 %. V USA však tento finský výrobce nehraje ani druhé housle, jeho podíl je zde zhruba 10 %. První pětka prodejců mobilních telefonů měla konkrétně v minulém čtvrtletí následující podobu: 1. Motorola (32 %), 2. Samsung (18 %), 3. LG (17 %), 4. Nokia (10 %) a 5. Sanyo (4 %).

Tento fakt se samozřejmě nelíbí představitelům společnosti. Navíc pro obyčejného laika je tak trochu nepochopitelný – celý svět Nokie kupuje, ale Američané nikoli? Jak je to možné?

Důvodů je hned několik a o některých se zmínila i marketingová ředitelka Nokie v našem nedávném rozhovoru. Sama řekla, že americký trh je třeba oproti tomu evropskému velmi rozdílný. Používají se zde různé technologie a všeobecně zde není nabídka operátorů a výrobců mobilních telefonů tak široká, jako na starém kontinentu. Jenže to prakticky nic neznamená – všichni prodejci tu mají stejnou startovní čáru, i když je pravda, že domácí Motorola má jistou výhodu.

Nokia N95

Nokia především nikdy neměla v USA silnou základnu CDMA telefonů, které tvoří značnou část trhu. I tato situace by se měla do budoucna změnit. Hlavní je ale přístup Nokie k americkým zákazníkům. Nokia je totiž zvyklá poměrně hodně telefonů prodávat přímými prodejními kanály. V USA však trh s mobilními telefony téměř ovládají mobilní operátoři – ti prodávají 62 % telefonů. Do tohoto množství však nejsou započteny předplacené sady a telefony prodané s tarifem u specializovaných prodejců, takže skutečný podíl „operátorských“ telefonů bude podstatně vyšší.

Američtí kupující jsou navíc zvyklí na poměrně silné dotace přístrojů, takže taková Nokia N95 za 750 dolarů je pro ně prostě příliš drahá. 56 % přístrojů prodaných v USA v minulém čtvrtletí stálo své nové majitele maximálně 50 dolarů, tedy méně než 1050 Kč. Polovina z těchto přístrojů byla zcela zdarma. Pouze 11 % prodaných telefonů bylo dražších než 150 dolarů, pouhá 4 % měla cenovku vyšší než 250 dolarů. Drahé telefony jsou opět podstatně úspěšnější v nabídkách operátorů.

Ale třeba stávající cena Apple iPhone drahým Nokiím může tak trochu nahrát do karet. Nokia chce americké zákazníky postupně naučit, že i koupě nedotovaného odblokovaného telefonu může mít své výhody. Ostatně zdá se, že právě v případě N95 se to Nokii relativně dobře podařilo, protože její prodeje v USA tvoří zhruba 30 % celosvětových prodejů tohoto modelu. Konkrétně se N95 v minulém čtvrtletí prodalo v USA 450 000 kusů, což modelu samotnému zaručuje na americkém trhu podíl 1,36 %. A to přístroj nenabízí žádný z tamních operátorů. Nokia tak připravuje speciální verzi pro americký trh, která bude podporovat tamní pásma UMTS.

Americká verze Nokie N95

Navíc se chystá významně rozšířit svou americkou distribuční síť. Jedním z příkladů tohoto rozšiřování je fakt, že jedním z distributorů mobilních telefonů Nokia by měl být Dell. Ten se nedávno stáhl z trhu PDA a komunikátorů a hodlá tak zákazníkům ve svých obchodech nabízet chytré Nokie.

Nokia tak má v USA zaděláno na celkem jistý růst. Bude se však muset snažit a stejně pravděpodobně bude nakonec důležité, kolik a jaké modely se jí podaří dostat do nabídek tamních operátorů.





Nejčtenější

Soyes 6S
Nejmenší „iPhony“ na světě můžete mít za 1 300 korun

Kopie iPhonů nejsou žádnou novinkou, v čínských e-shopech jich najdeme desítky více či méně povedených. Mezi ty minimálně zajímavé patří mini smartphony Soyes....  celý článek

Motorola Moto X4
Toto je chystaná Moto X. Kdysi to bývala prémiovka

Řada Moto X bývala nejvyšší modelovou linií Motoroly, ale už loni tuto roli převzala kolekce Z. Nyní „xková“ řada hlásí návrat, ale model X4 nemíří na vrchol....  celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Další z rubriky

Huawei P10
Nokia by mohla mít stejného „ladiče“ fotoaparátů jako Huawei

Společnost Leica, která spolupracuje s Huaweiem, je na prodej. Zájem projevila společnost Zeiss, která bude dodávat optiku pro fotoaparáty v nových nokiích.  celý článek

Nokia 105
Toto je nová Nokia za 400 korun. Má Hada a vydrží měsíc na příjmu

Nový vlastník značky Nokia, společnost HMD Global, představil dva nové jednoduché mobily, které zaujmou především nízkou cenou.  celý článek

Nokia 8
Vrcholná Nokia 8 má být ještě levnější, výbava bude přitom špičková

Už 16. srpna se dočkáme nové skvěle vybavené nokie s označením 8. Bude to opravdu špičkový smartphone, i když poněkud zastaralejší koncepce. Očekávat ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.