První čtvrtletí letošního roku nedopadlo pro Nokii ani trochu dobře.

První čtvrtletí letošního roku nedopadlo pro Nokii ani trochu dobře. | foto: Koláž: Mobil iDNES.cz; Zdroj: archiv firemSXC.hu

Sebevražda v přímém přenosu: Nokia padá a padá a padá

  • 551
Nokia je v opravdových problémech. Výsledky za první čtvrtletí vypadají ještě hůře, než naznačovaly ty předběžné. Ve ztrátě jsou již všechny divize bývalé finské jedničky a prodeje chytrých telefonů byly téměř zanedbatelné. Pokud chce Nokia přežít, musí rychle něco udělat. Lumie ji podle všeho nezachrání.

Pozice Nokie jako největšího výrobce mobilních telefonů se otřásá již dlouho. Od loňského nástupu Stephena Elopa do jejího čela a především nepříliš diplomatického prohlášení o konci podpory Symbianu a MeeGo padají tržby i zisk Nokie závratným tempem. První čtvrtletí letošního roku bylo pro firmu skutečným Waterloo. V provozní ztrátě se přitom ocitly všechny divize, včetně té zabývající se prodejem telefonů. Není ani divu. Na rychle rostoucím trhu chytrých telefonů udala Nokia jen zanedbatelných 11,9 milionu kusů. Je tak možné, že v tomto lukrativním segmentu ji předběhne nejen Samsung a Apple, ale možná i HTC a další.

První čtvrtletí letošního roku nedopadlo pro Nokii ani trochu dobře.

Špatné pro Nokii je, že negativní trend potvrzují všechny možné ukazatele. Tržby celé firmy dosáhly pouze 7,3 miliardy eur (181 miliard korun). To je v meziročním srovnání propad o výrazných 29 procent. Jen pro ilustraci, ještě v posledním čtvrtletí roku 2007 byly tržby Nokie 15,7 miliardy eur, tedy více než dvojnásobné, a ještě v roce 2010 se držely nad 10 miliardami eur.

Ještě dramatičtější je propad tržeb v divizi Zařízení a služeb, kam patří právě telefony. V meziročním srovnání se tržby této divize propadly o 40 procent, tržby z chytrých telefonů propadly dokonce o polovinu. Právě tady je zřejmě zdroj veškerých problémů. Zatímco v loňském prvním čtvrtletí prodala Nokia téměř 20 milionů smartphonů a 100 milionů (93,9 milionu) telefonů bez operačního systému, letos to bylo jen necelých 12 milionů smartphonů a 70,8 milionu ostatních přístrojů.

Nokia ztrácí na rostoucích trzích

Problémy Nokie se začaly projevovat dříve než na začátku loňského roku. Nicméně od projevu Elopa je "sešup" skutečně rychlý. Nokia je ve ztrátě již čtvrtý kvartál v kuse, přičemž v aktuálně skončeném čtvrtletí dosáhla provozní ztráty 1,34 miliardy eur (33,3 miliardy korun). Ještě na konci roku 2009 přitom Nokia dokázala vydělat zhruba stejnou částku, kterou nyní prodělala. Je pravda, že divize zařízení a služeb se na ztrátě podílela relativně malou částí, prodělala "pouze" 219 milionů eur (5 miliard korun). Největší část ztráty (konkrétně miliarda eur) připadá na divizi Nokie Siemens Networks.

Velmi zřetelný je přitom propad zájmu o chytré telefony Nokie. Ten se datuje právě od druhého čtvrtletí loňského roku. Zákazníci se zcela zjevně rozhodli nekupovat nadále nepodporovaný Symbian, a protože přístroje s Windows Phone 7 se na trhu objevily až koncem loňského roku, sáhli po ostatních operačních systémech. Zřejmě zejména po Androidu. Průměrná prodejní cena chytrého telefonu byla v aktuálním čtvrtletí 143 eur (3 563 korun), zatímco u feature phone (obyčejného mobilu) to bylo jen 33 eur (820 korun). Je tedy zřejmé, jak se klesající zájem o smartphony projeví na tržbách. S průměrnou prodejní cenou telefonu 51 eur (1 271 korun) patří Nokie k těm nejhorším na trhu. V uplynulém čtvrtletí pracovala dokonce se zápornou provozní marží -5,2 procenta.

První čtvrtletí letošního roku nedopadlo pro Nokii ani trochu dobře.

Ruku v ruce s propadem zájmu o chytré telefony Nokie jdou i poměrně rychlé ztráty pozic na rostoucích a náročnějších trzích. Jedinou oblastí, kde Nokia zaznamenala nárůst tržeb, byla v prvním čtvrtletí Severní Amerika, ovšem pouze v kvartálním srovnání. Bylo to ale dáno tím, že tržby mobilní divize v této oblasti byly na konci loňského roku pouhých 54 milionů eur (1,3 miliardy korun), takže aktuálních 93 milionů euro (2,3 miliardy) vypadá dobře. Bohužel ještě před rokem byly tržby Nokie v Severní Americe 140 milionů eur (3,5 miliardy korun). Navíc z celkového pohledu je právě Amerika pro Nokii zanedbatelná, prodala zde jen 600 tisíc telefonů. Tržby jsou zde zhruba desetinové ve srovnání s jinými regiony.

První čtvrtletí letošního roku nedopadlo pro Nokii ani trochu dobře.

Asi největší problém má Nokia v Číně. Dá se říci, že tento expandující trh finský výrobce zcela vyklidil. Tržby divize zařízení a služeb byly v právě skončeném čtvrtletí jen 577 milionů eur (14,3 miliardy korun). To je v meziročním srovnání pád o 70 procent z loňských téměř dvou miliard eur (47,3 miliardy korun). Na velkém čínském trhu prodala Nokia pouhých 9,2 milionu telefonů. Podobný pád je viditelný také v Evropě. Tady tržby poklesly v meziročním srovnání o 35 procent na 1,4 miliardy eur (33,6 miliard korun). Zhruba stejný pokles zaznamenala Nokia také v regionech Středního východu a Afriky a asijsko-pacifickém regionu. Relativní udržení si pozic hlásí jen Latinská Amerika, kde je pokles jen o tři procenta. Ovšem tržby jsou pouze 542 milionů eur (13,5 miliardy korun).

Ostatní divize nepomohou

Je zřejmé, že právě prodej telefonů je pro Nokii hlavním objektem zájmu. Tržby divize Zařízení a služby tvoří v současnosti více než polovinu celkových tržeb. Navíc divize Location & Commerce (dříve Navteq) i Nokia Siemens Networks jsou ve ztrátě dlouhodobě. Pravdou je, že pro Location & Commerce nedopadlo aktuální čtvrtletí zdaleka tak tragicky jako pro ostatní. Divize je sice ve ztrátě od svého začlení do Nokie s výjimkou čtvrtého čtvrtletí roku 2009, ale aktuální ztráta 94 milionů eur (2,3 miliardy korun) je poměrně dobrým výsledkem. Ještě v minulém čtvrtletí prodělala tato divize více než miliardu eur.

První čtvrtletí letošního roku nedopadlo pro Nokii ani trochu dobře.

Dlouhodobě se nedaří ani divizi Nokie Siemens Networks. Ta se sice po dlouhé době dostala v minulém čtvrtletí do černých čísel s provozním ziskem 67 milionů eur (1,7 miliardy korun), ovšem toto čtvrtletí se vrátila do ztráty přes miliardu eur (25 miliard korun). Vysvětlením této ztráty je podle oficiální tiskové zprávy dokončení akvizice Motorola Solutions networks. Otázka je, jestli začlenění další dlouhodobě ztrátové firmy může celkově divizi nějak pomoci.

Nad Nokií se vznáší stín Motoroly i Ericssonu

Špatné čtvrtletní výsledky odnesl viceprezident pro prodeje Colin Giles, který oficiálně Nokii opustil na vlastní žádost. Je ale zřejmé, že problémy bývalé světové jedničky jsou mnohem hlubší. V minulém roce udělala Nokia několik špatných obchodních rozhodnutí a zejména již více než dva roky nedokázala představit telefon, který by ji vrátil na špičku. V posledních letech Nokia jen horko těžko a se zpožděním dotahuje náskok konkurentů. Skutečně blesková ztráta pozic na trhu s chytrými telefony, který ještě poměrně nedávno ovládala Nokia z více než poloviny, by měla být skutečně vážným varováním.

Problémem Nokie není samotná provozní ztráta. Ta je ve srovnání s dalšími aktivy relativně nezajímavá. Ostatně v hotovosti a likvidních aktivech drží Nokia stále 4,9 miliardy eur (121 miliard korun), takže by mohla klidně vyrovnat roční schodek státního rozpočtu Česka. Větší problém je, že Nokia na svých telefonech dlouhodobě nevydělává. Provozní marže výrazně poklesla. Ještě na konci roku 2010 byla přes 11 procent, nyní je záporná a v předchozích dvou čtvrtletích se pohybovala jen okolo tří procent. To je velmi negativní trend. Tržby Nokie přitom padají výrazně rychleji než prodeje, jinými slovy, Nokia musí prodávat stále levněji, aby na trhu vůbec uspěla. Od roku 2008 poklesla průměrná prodejní cena o 11 eur (asi 300 korun), ostatním výrobcům přitom obvykle roste.

Bohužel současný trend výsledků Nokie fanouškům mobilních telefonů připomene vývoj, jakým si prošly ještě před časem silné mobilní značky. Asi nejkřiklavějším příkladem je Motorola, která se horko těžko snaží na trh vrátit. Podobný osud ale potkal i kdysi silný Ericsson a později i Sony Ericsson. Fanoušci Nokie tak mohou jen doufat, že poslední evropský výrobce se vzpamatuje a chytí druhý dech.