Nokia poskytuje dvouleté záruky

Po nových přístrojích přichází Nokia s organizační novinkou: u všech mobilů vyrobených v roce 2003 a později bude uskutečňovat záruční opravy i ve druhém roce záruky. Společnost však neruší svoje celoevropsky platné podmínky, podle nichž jako výrobce poskytuje pouze jednoletou záruku. Abyste totiž mohli uplatnit záruční nároky i ve druhém roce, musíte splňovat určité podmínky.

Záruční doby – občanský vs. obchodní zákoník

Mobily Nokia, známé svou bezporuchovostí, jsou natolik spolehlivé, že se výrobce rozhodl prodlužovat za určitých podmínek jejich záruční dobu. Od ledna musí podle občanského zákoníku všichni prodejci mobilů poskytovat dvouletou záruční dobu, na výrobce se tato povinnost ovšem nevztahuje. Obchodní vztah mezi výrobcem a distributorem a mezi distributorem a prodejcem (dealerem) se totiž řídí obchodním zákoníkem, kde se odpovědnost za vady sjednává smluvně, zde tedy toto ustanovení o zákonné dvouleté "záruce" neplatí.

Kdo bude platit opravy?

Již jsme vás informovali, že např. Siemens dvouletou záruku akceptoval a ke svým výrobkům ji poskytuje, zatímco Nokia ponechává jednoletou záruku. Eventuální záruční opravy ve druhém roce záruky by tedy musel hradit koncový prodejce. Poté přišli s dalším řešením distributoři, kteří za drobné navýšení velkoobchodní ceny nabízejí prodejcům zakoupení záruky prodloužené o dalších dvanáct měsíců (např. u Agory tzv. "service pack"). Případné náklady s provedením záruční opravy v druhém roce záruky tak ponese distributor, nikoliv prodejce.

Nokia zná řešení

Nokia se rozhodla tristní situaci na českém trhu řešit a zavádí opatření, které nabylo účinnosti 31. března 2003. Jak bude toto opatření vypadat v praxi? Například v únoru 2003 si koupíte mobil vyrobený v roce 2003 a mobil se vám v únoru 2004 rozbije. Nemusíte již chodit za svým prodejcem a ten zase nemusí uplatňovat prodlouženou záruku u svého distributora. Nyní stačí zajít i s rozbitým mobilem do autorizovaného servisu Nokia (jejich seznam naleznete zde).

V servisním středisku podepíšete místopřísežné "Prohlášení o správném zacházení". Dotazník, který se k prohlášení přikládá, je velmi podrobně rozpracován. Naleznete v něm například otázky "Kolikrát denně jste průměrně mobil používali?", "Mluvili jste do mikrofonu hlasitě?", "Kolikrát přístroj spadl na zem?", "Z jaké výšky?", "Zaškrtněte typ povrchu, na který přístroj dopadl", "Kam ukládáte mobil na noc?" a další. Prohlášení musí kromě vás podepsat další dva svědkové, kteří s vámi žijí ve společné domácnosti (pokud je uživatel nezletilý, je nutný podpis obou rodičů).

"Prohlášení o správném zacházení" putuje i s vyplněným dotazníkem na Odbor záručních oprav české Nokie, tam ho odborníci vyhodnotí a do tří týdnů vás vyrozumí o závěru, který učinili. Pokud máte štěstí a váš telefon je uznán za opravyhodný (vaše zacházení s mobilem po dobu prvního roku záruky bylo shledáno správným a šetrným), začnou se v servisním středisku technici vaším telefonem zabývat, do tří týdnů ho na náklady servisního střediska opraví a zašlou zpět se zárukou prodlouženou o další rok.

Pokud však štěstí nemáte a při prohlídce mobilu jsou odhaleny oděrky, či dokonce praskliny, které svědčí o tom, že jste dotazník nevyplnili podle pravdy, je mobil zaslán na finský Odbor záručních oprav.

Ve Finsku je mobil podroben speciální prohlídce zaměřené na vyhledání mikrotrhlin a skrytých poškození, které doloží, jak jste skutečně s přístrojem nakládali. Po zevrubném prozkoumání (maximálně však do tří týdnů) je telefon zaslán s dobrozdáním zpět do Čech. V případě negativního výsledku (skryté důkazy nesprávné manipulace s telefonem se neobjevily) bude mobil do tří týdnů opraven, servisní středisko mu prodlouží záruku o další rok a uživatel se navíc stává členem klubu Nokia se zvláštním statusem "Hodný uživatel".

Pokud odborníci ovšem odhalí stopy špatného zacházení, vrátí vám servisní středisko do šesti týdnů (tři týdny na dopravu z Finska) mobil neopravený a bez prodloužené záruky. Zároveň je vaše SIM karta zablokována pro všechny typy Nokií (Klub Siemens údajně uvažuje o tom, že bude těmto jedincům udělovat členství se statusem "Zlý uživatel Nokia".) Případnou záruční opravu, na kterou stále máte podle zákona nárok, hradí - stejně jako to bývalo dříve – distributor.

Nokia opět první

Vstřícný a novátorský krok Nokie hodnotíme velmi pozitivně, je zřejmé, že jeho důsledkem bude rapidní zlepšení uživatelského zacházení s mobily Nokia. (A je možné, že "nové mravy" zasáhnou i uživatele dalších značek.) Pokud se tak nestane, mohl by nával záručních oprav Nokií finančně zatížit distributory. Jejich jedinou obranou by muselo být zvýšení cen oněch service packů.

V redakci jsme se shodli ještě na dalším řešení: distributoři by mohli pořádat kurzy slušného chování k mobilům, jejich účastníci, jednotliví prodejci, by se na nich učili, jak správně zákazníkovi mobil předat, citlivě jej uvést ho do nových funkcí mobilu, a od počátku tak vědomě v zákazníkovi budovat pozitivní vztah k telefonu. Kurzy by samozřejmě byly vedeny s důrazem na značku Nokia.

Pozor, toto je aprílová zpráva!

Témata: Nokia, Siemens
  • Nejčtenější

V květnu se zřejmě vrátí ikonická Nokia 3210, kdysi to byl přelomový model

24. března 2024  8:01

Současný vlastník značky Nokia na poli mobilních telefonů, firma HMD (Human Mobile Devices –...

Banka spustila mobilní datové balíčky. Funguje to i zákazníkům z Česka

26. března 2024  12:06

Virtuální banka Revolut spouští virtuálního celosvětového operátora. Zákazníci si mohou kupovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trvalo to. Nový nejlepší fotomobil světa konečně koupíte i v Česku

26. března 2024  7:02

Konečně nastává situace, že nejlepší fotomobil v žebříčku DxO Mark je dostupný i na našem trhu....

Smartphonům od Googlu raketově rostou prodeje tam, kde kraluje Apple

27. března 2024  7:02

Prodeje smartphonů Pixel od Googlu se mohou pochlubit neskutečným nárůstem prodejů. Tedy prozatím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pochlubili se, že se pochlubí. Značky ze sebe dělají slibotechny

25. března 2024  7:02

Jedním z trochu nečekaných trendů veletrhu MWC v Barceloně se stala oznámení o tom, že firmy nějaké...

Nová cenově dostupná stylovka vás může dostat na fotbalové Euro

29. března 2024

Vivo má nový smartphone střední třídy, který má velké ambice. Za rozumnou cenu nabídne nejen dobrou...

Toho telefonu je pouze pro Čínu škoda. Udělal by parádu i u nás

28. března 2024  12:06

Xiaomi má nový trhák. Model Civi 4 Pro trhá předprodejní rekordy, ale jen na domácím čínském trhu....

U foťáků se blýská na lepší časy, naznačuje výsledek testu nového xiaomi

28. března 2024  7:02

Čínská značka Xiaomi trochu na poli fotomobilů v uplynulých letech tápala. Ukazuje to mimo jiné...

Kartónek Steva Jobse se vydražil za neuvěřitelnou sumu

28. března 2024

Vizitku slavného ředitele společnosti Apple si někdo pořídil za pořádný balík peněz. Přidanou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...