Nokia má další problém: židovskou otázku

Slogan společnosti Nokia „Jedem das seine" se stal terčem ostré kritiky představitelů židovské náboženské obce, protože právě tento nápis byl nad branou koncentračního tábora Buchenwald, kde během druhé světové války nalezly smrt desetitisíce židů.

Společnost Nokia má zase o drobný skandálek postaráno - smutné na tom je, že se jedná o skandálek na velmi citlivém a výnosném německém trhu, kde není radno odpočítávat procenta vlivu. Zatímco před něklika týdny Nokia potrápila pouze německé operátory dovozem telefonů Nokia 6110 se servisním menu, tentokráte si udělala zlou krev u některých zákazníků.

Jádrem problému byla reklamní kampaň společnosti Nokia, vedená pod sloganem "Jedem das seine" - tedy Každému to jeho (nebo poetičtěji: každému co jeho jest).Právě zmíněný slogan se stal terčem ostré kritiky představitelů židovské náboženské obce, protože právě tento nápis byl nad branou koncentračního tábora Buchenwald, kde během druhé světové války nalezly smrt desetitisíce židů.

Za požadavek německých židů na okamžité zrušení reklamní kampaně se postavil také American Jewish Committee, který vyzval společnost Nokia k okamžitému zastavení reklamní kampaně znevažující oběti holocaustu. Senior vicepresident společnosti Nokia Anssi Vanjoki okamžitě vydal příkaz k ukončení reklamní kampaně a nad celou aférou vyjádřil svoji lítost.

Je nepochybné, že reklamní agentura firmy Nokia doplatila na neznalost dějin - samozřejmě že Nokia neměla v úmyslu provokovat citlivou otázku, a je jen chvályhodné, že ožehavý problém se podařilo korektně urovnat.