Nokia 6110 Navigator

Nokia 6110 Navigator | foto: Nokia

Nokia kupuje dodavatele map pro navigace Navteq

Finský výrobce mobilních telefonů Nokia uskuteční akvizici amerického dodavatele digitálních map Navteq. Nokia zaplatí 78 dolarů za každou akcii a celý obchod bude mít hodnotu přesahující osm miliard dolarů.

Nokia předpokládá, že tento nákup jí sníží zisk za roky 2008 a 2009; akcionářům chce za každou akcii společnosti Navteq zaplatit 78 dolarů. Předseda kupovaného podniku Christopher Galvin označil nabízenou cenu za velmi atraktivní, napsaly agentury Reuters a AP.

Navteq vznikl v roce 1985. Sídlí v Chicagu a udržuje digitální mapy, k nimž poskytuje licence globálním systémům určování pozice (GPS) a internetovým serverům. Právě díky systémům GPS začal být Navteq ziskový v roce 2002. Dnes má podnik zhruba 3000 zaměstnanců ve 168 kancelářích a 30 zemích světa.

Prezident a generální ředitel Nokie Olli-Pekka Kallasvuo ve zprávě připomněl, že určení pozice na mapě je jedním z pilířů internetových služeb Nokie. Převzetí americké firmy je podle něj dalším krokem k tomu, aby Nokia v této oblasti získala vedoucí postavení.

Jari Honko, analytik helsinské eQ Bank, potvrdil, že Navteq je nejvýznamnějším hráčem ve svém oboru. Analytici se obecně shodují v tom, že transakce bude pro Nokii přínosem v dlouhodobém výhledu. Nokia ale podle nich zaplatí za Navteq příliš vysokou cenu. Její akcie proto klesly o více než čtyři procenta na 25,55 eura, zatímco Navteq zahájil den na burze v New Yorku se ztrátou 1,1 procenta na ceně 77,14 dolaru.

Nokia uvedla, že se Navteq bude starat o své současné zákazníky jako dosud. Stane se ale součástí skupiny Nokia jako nezávislý podnik. Mapy a software od Navtequ využívají některé systémy automobilové navigace, přenosná navigační zařízení a internetové servery, včetně Yahoo Maps, Google Maps či Mapquest od AOL.

Rivalem Navtequ je nizozemský Tele Atlas NV, který v červenci koupil největší evropský výrobce automobilových navigačních systémů TomTom NV za dvě miliardy eur.

Nokia již převzala několik podniků, aby si na internetu posílila pozici. Minulý měsíc oznámila, že koupí americký Enpocket, který se zabývá reklamou do mobilních telefonů. A loni například převzala Loudeye Corp. zabývající se digitální distribucí médií, aby rozšířila svou nabídku digitální hudby.

Letos Nokia zavedla nové internetové služby a nová zařízení, aby usnadnila zákazníkům stahování hudby do mobilů a hraní her v nich. Snaží se tak konkurovat rivalům, například službě iTunes a přehrávačům iPod od americké firmy Apple.