Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nokia chce nabídnout telefon, který přežije desetiletí

Navštívili jsme designérské studio Nokia v Londýně. Dozvěděli jsme se něco o procesu návrhu mobilních telefonů, prezentace a prohlídka nám ale hlavně naznačily, jakým směrem se chce finský výrobce ubírat v příštích letech.

Designérské studio Nokia v Londýně | foto: Nokia

Navrhnout mobilní telefon trvá podle jeho složitosti od devíti měsíců do jednoho roku. Procesu návrhu se účastní řada lidí z různých oborů, které se v dnešní době čím dál více prolínají. Inženýři tak úzce spolupracují s designéry, aby již v době vzniku prvních skic existovala poměrně přesná představa o tom, co je technicky možné a co není.

S designéry naopak úzce spolupracují vývojáři uživatelského prostředí, kteří se snaží využít designu telefonu ku prospěchu ovládání a snaží se například sladit vzhled prostředí se vzhledem samotného telefonu. Hlavni slovo v celku má však vždy marketingové a obchodní oddělení, které má jasný plán, co a jak chce prodávat.

Designérské studio Nokia v Londýně

Tímto složitým procesem projde každý mobilní telefon od kteréhokoli výrobce. Přístup finské Nokie se ovšem od ostatních výrobců možná trochu liší. Ukázala nám to prezentace přímo v designérském studiu v centru Londýna.

Proces návrhu mobilního telefonu totiž začíná již dlouho před samotnou prvotní skicou konkrétního přístroje. Nokia zaměstnává skupinu specialistů, kteří neustále provádějí průzkum mezi uživateli mobilních telefonů po celém světě. Vedoucím tohoto týmu je antropolog Jan Chipchase. On a jeho tým cestují po celém světě, aby zjistili, jak různí lidé používají své mobilní telefony a jaké jsou jejich potřeby. Potřeby technicky založených uživatelů většinou Chipchase zkoumá v Japonsku nebo Korei, kde je vysoké procento takových zákazníků a kde jsou nejdříve uváděny nové služby.

Naopak v Indii jeho tým prováděl dlouhodobý výzkum týkající se přizpůsobení uživatelského prostředí všem zákazníkům bez rozdílu národnosti a jazyka, jakým mluví. Právě v Indii je totiž největší procento lidí, kteří vůbec neumějí číst. Ale i ti chtějí používat mobilní telefony. Paradoxně z jejich neznalosti bychom mohli v budoucnu těžit všichni; na základě jejich potřeby a názorů by totiž mohla vzniknout budoucí uživatelská prostředí telefonů, která nebudou tak moc textově založena, jako je tomu dnes.

Koncept Nokia People First

V poslední době se Chipchasův tým soustředil na projekt s názvem Future Urban. Výzkum probíhal v chudých čtvrtích několika prudce se rozvíjejících měst v rozvojových zemích. Do těchto čtvrtí se často stěhují lidé z venkova, kteří se snaží ve městě uchytit. Mezi těmito lidmi je mnoho takových, kteří budou za 10 – 15 let určovat tvář velkoměst jako Bombai, Rio nebo Acra, ve kterých výzkum probíhal.

Tito lidé dnes chtějí používat mobilní telefony, ale mnohdy na ně nemají dost peněz a také od nich očekávají funkce, které nám mohou připadat nepodstatné. Jenže ve skutečnosti se mohou právě požadavky takovýchto uživatelů ukázat jako velmi praktické a užitečné. Trend telefonů pro dvě SIM sice předběhl závěry Chipchasova výzkumu, ale možná právě díky závěrům z trhů jako je Afrika, Indie nebo Jižní Amerika se jednou telefonů pro dvě SIM dočkáme i od Nokie.

Projekt Nokia Future Urban

Navíc se v budoucnu jistě dočkáme ještě daleko širších možností individualizace mobilních telefonů. Právě na chudých trzích se totiž ukazuje, jak mobilní telefon reprezentuje svého majitele a jeho potřeby. Ty jsou u každého jiné, jak ukázal workshop prováděný v Riu – během něj mohli lidé navrhnout svůj telefon a výzkumný tým z Nokie si s nimi o jejich návrhu pohovořil. Celkem se sešlo přes 200 návrhů a sobě se vzájemně prakticky nepodobaly. Designéry zaujala třeba studie telefonu, který uživateli ukáže aktuální informace o počasí poté, co jej namíří směrem k obloze. Snadnost použití a praktický přínos jednotlivých funkci hrají v současných mobilních telefonech čím dál větší roli. Více než technické novinky jsou důležité novinky praktické.

Projekt Nokia Future Urban

Velkou roli při návrhu a výrobě mobilních telefonů ale začíná hrát i ekologie. "Vyrábíme 16 mobilních telefonů za sekundu a to znamená velký dopad na naše okolí," říká Altari Curtis, Senior vice president Designérského oddělení Nokie. Dopadem mobilních telefonů a jejich užívání na životní prostředí se zabývá projekt Homegrown, který ukazuje, jak by mohly některé mobily vypadat za zhruba pět let. Nokia se snaží co nejvíce zmírnit dopad svých výrobků na životní prostředí. Důkazem je třeba telefon Remade vyrobený kompletně z recyklovaných materiálů. Tento přístroj, který byl představen na Mobile World Congressu v Barceloně, je ale jen jednou pětinou projektu Homegrown.

Koncept Nokia Remade

Další částí je třeba nabíječka, která i když je zapojená ve zdi, nespotřebovává žádnou elektrickou energii. Běžná nabíječka totiž i ve chvíli, kdy je pouze zapojena a nenabíjí telefon, má příkon zhruba 300 mW výkonu. Většina nabíječek Nokia má tuto hodnotu na 120 mW, ale i to je stále hodně. Každá ve zdi zapojená nabíječka tak přispívá celosvětově k plýtvání energií. Nabíječka Zero Waste by měla tomuto plýtvání učinit přítrž. Zatím jde však rovněž pouze o koncept a je otázkou, kdy a zda se jej dočkáme v praxi.

Koncept Nokia Zero waste charger

Asi nejzajímavější součástí projektu Homegrown je však koncept Wears in not out. Jde o přístroj, který by měl být navržen tak, že svému uživateli bude spolehlivě sloužit pět, deset, ale třeba i dvacet let. Takový přístup se zdá být až neuvěřitelný – vždyť výrobci se dnes snaží prodat co nejvíce telefonů a jejich snem je uživatel, který si nový mobil kupuje každých 6 měsíců. Wears in not out ale není ukazatelem toho, jak by mělo vypadat celé portfolio Nokie. Naznačuje pouze jeden z možných budoucích směrů, šlo by o telefon pro velmi specifickou klientelu. Ostatně, podívejte se sami kolem sebe, kolik lidí stále používá staré Nokie 3310 a podobné přístroje. Není to rozhodně zanedbatelné množství.

Koncept Nokia Wears in, not out

Wears in not out navíc staví na velké možnosti si telefon v průběhu času přizpůsobit. Spíše než hardwarové specifikace tak u něj bude důležitá možnost přidávat softwarově funkce a využívat tak nové služby, které se v průběhu let objeví, aniž by uživatel musel kupovat nový mobilní telefon. Místo za telefon pak zákazník zaplatí vlastně za tyto služby, takže si výrobce stejně přijde na své. Ovšem telefon, který vydrží v provozu 10 let je pro životní prostředí samozřejmě daleko menší zátěží, než mobil, který za rok vyhodíte. Wears in not out je tak opět předzvěstí toho, čeho bychom se mohli výhledově od finského výrobce dočkat. Pokud se ale telefon postavený na principech tohoto konceptu dostane do sériové výroby, nebude tomu dříve, než za pět let.

Některé koncepty, nápady a výsledky studií ale již mají dopad na současné mobilní telefony. Na rozvojových trzích se například prodává Nokia 1209 s integrovanou svítilnou. Model navíc nabízí několik zaheslovaných telefonních seznamů, takže jej může sdílet více uživatelů. Příkladem ekologického mobilu je pak Nokia 3110 Evolve.

Prezentace a prohlídka v designérském studiu v Londýně nám toho ukázala ještě více a tak se k tomuto tématu na našich stránkách v brzké době ještě vrátíme. Přinejmenším se můžete těšit na rozhovor s jednou z designérek mobilních telefonů nižších tříd.

  • Nejčtenější

Neomezená data dává O2 ještě levněji než dříve. S odměnou jsou za hubičku

15. dubna 2024  7:02

Základní datově neomezený tarif za cenu nižší, než standardně stojí tarif s 12 GB dat? U O2 na...

Doma si natáhnete neviditelné kabely k internetu. Huawei ukázal inovace

17. dubna 2024

Huawei na každoroční roadshow ukázal v Praze své inovace pro letošní rok. Vedle průmyslových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K mobilu teď dostanete televizi zdarma a levnější jsou také iPhony

16. dubna 2024,  aktualizováno  10:12

Výrobci mobilních telefonů se už zase začínají předhánět ve výhodných nabídkách. Přímé slevy jsou...

Čínský smartphonový standard dorazil do Česka. Není co vytknout, ani cenu

17. dubna 2024  7:02

Motorola představila hned tři modely z top řady Edge. První se začne prodávat model Edge 50 Pro,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Mají dost kompromisů, sem tam něco navíc. Nejlevnější mobily známých značek

19. dubna 2024

Výrobci telefonů mají zpravidla řešení i pro ty zákazníky, kteří potřebují co možná nejlevnější...

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Tento podnik budou milovníci vína zbožňovat. Musí se ovšem vzdát mobilu

18. dubna 2024  12:33

Se zajímavým způsobem, jak strávníky přimět ke vzájemné komunikaci, přišel majitel restaurace v...

Ultra smartphone i odlehčená novinka. Motorola zahustila nabídku

18. dubna 2024

Společně s modelem Pro se na český trh chystají ještě další dvě novinky od Motoroly. Jednou je...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...