Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nikdy nebyl u Vodafonu. Přesto dlužil tisíce za nesjednané služby

aktualizováno 
Čtenář Petr zjistil, že dluží značnou částku Vodafonu za paušál, který si nikdy nesjednal. Ocitl se v registru dlužníků právě v době, kdy po měsících hledání našel a chtěl koupit vyhovující nemovitost.
Čtenář nechtěl věřit vlastním uším, když na lince Vodafonu slyšel, že skutečně dluží přes 11 000 korun (Ilustrační foto).

Čtenář nechtěl věřit vlastním uším, když na lince Vodafonu slyšel, že skutečně dluží přes 11 000 korun (Ilustrační foto). | foto: Profimedia.cz

Čtenář Petr (redakce zná jeho pravou identitu, ale nepřál si ji zveřejnit) zjistil svůj údajný dluh Vodafonu v okamžiku, kdy obdržel dopis od Českého telekomunikačního úřadu.

"Podle dopisu jsem si měl v období od 25.2. 2010 do 15. 5. 2010, tedy před více než rokem, objednat a neuhradit telefonní služby. Jelikož jsem si u Vodafone nikdy nic neobjednal, byl jsem přesvědčený, že šlo o omyl," napsal nám v mailové korespondenci.

Velmi krátce na to, v době, kdy u Vodafonu a ČTÚ zjišťoval na základě dopisu, o co se jedná, zjistil při žádosti o hypotéku, že je veden v registru dlužníku Solus a hypotéku na vyhlédnutou nemovitost nezíská. O omyl však nešlo. S nejvyšší pravděpodobnostní se stal obětí podvodu, kdy byly zneužity jeho osobní údaje k telefonickému sjednání paušálu u operátora Vodafone.

Vodafone se obejde bez podpisu i ukázání občanky

Petr se domnívá, že všechny jeho nesnáze začaly prodejem vozu. Na smlouvách, které si s kupujícím vyměnili, bylo k dispozici dostačující množství osobních údajů prodejce (rodné číslo, číslo občanského průkazu, datum narození), aby to postačovalo k telefonickému sjednání přechodu z předplacené karty na paušál u operátora Vodafone. Ten nevyžaduje podpis smlouvy.

"Převod předplacené karty na tarif umožňujeme provést telefonicky. Od zákazníka vždy požadujeme vedle jména, rodného čísla a adresy i číslo občanského průkazu, abychom ověřili, že nedošlo ke zneužití odcizeného dokladu. Občanský průkaz vždy kontrolujeme proti databázi kradených dokladů," popsala nám běžný postup Alžběta Houzarová z Vodafonu.

Ke sjednání paušálu tak nebylo potřeba nic, co by dokládalo skutečnou totožnost sjednávajícího, tedy ani podpis, ani nutnost ukazovat fyzickou podobu občanského průkazu. Někdo zkrátka využíval telefonické služby pod falešnou identitou čtenáře a neplatil je. Než Vodafone služby odpojil, stihl provolat 8 128 Kč.

V registru dlužníků snadno a rychle

K tomu se přidaly poplatky na vymáhání dluhu a právní zastoupení. Vznikl dluh jedenáct a půl tisíce korun. Upomínky údajně chodily na adresu, na které čtenář nebydlel, takže se o ničem nedozvěděl. Vodafone dal podnět k zanesení jména čtenáře do registru dlužníků Solus.

Čtenář dlouhou dobu nevěděl k případu nic jiného než číslo, na kterém byly sjednané služby provozovány. Po zadání čísla do vyhledávače čekalo Petra překvapení. "Našel jsem inzerát na prodej automobilu, podaný 22. 3. 2010 (to již spadalo do dlužného období), kde bylo v kontaktech inkriminované telefonní číslo. Předmětem inzerátu byl automobil odpovídající rokem výroby, značkou i obsahem motoru vozu, který jsem sám prodal na přelomu ledna a února 2010," napsal.

To v očích čtenáře potvrdilo domněnku, že pachatelem je kupující vozu, který měl potřebné množství osobních údajů. Kauzu nyní vyšetřuje policie.

Vodafone začal kauzu urychleně řešit mimo jiné i na popud redakce Mobil.cz. Zdá se, že se brzy prokáže nevina čtenáře, který již byl smazán z databáze dlužníků. Případ tak snad bude mít šťastný konec, ovšem ušlý nákup nemovitosti, čas strávený na úřadech a psychickou újmu čtenáři nikdo nenahradí.

Řešení v dohledu?

Vodafone přislíbil revizi celého procesu: "Tento případ nás mrzí a bohužel ukazuje, že i náš způsob kontroly lze obejít. Celý proces zrevidujeme, abychom podobné riziko maximálně omezili. V daném případě jsme údaje z registru Solus nechali odstranit, o čemž je informován i ČTÚ. Zároveň Vodafone poskytl veškerá potřebná data a asistenci Policii ČR, která podvod na zákazníkovi a společnosti Vodafone vyšetřuje," řekla nám Alžběta Houzarová.





Nejčtenější

Zatímco Apple rychle posiluje, Samsung pozvolna ztrácí své pozice
Nejprodávanější modely smartphonů na světě. Apple se směje zbytku světa

Je to krutá podívaná pro výrobce smartphonů s Androidem. Ať se snaží jakkoliv, tak první příčky okupují dva iPhony. Ty se prodávají už skoro rok a designově to...  celý článek

Soyes 6S
Nejmenší „iPhony“ na světě můžete mít za 1 300 korun

Kopie iPhonů nejsou žádnou novinkou, v čínských e-shopech jich najdeme desítky více či méně povedených. Mezi ty minimálně zajímavé patří mini smartphony Soyes....  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Záhada drahých tarifů. Plnou cenu platí jen někdo

Je to paradox, T-Mobile dlouhodobě získává za zákazníka s tarifem v průměru jen 350 korun měsíčně, navíc suma trvale mírně klesá. Jenže přesně tolik stojí jeho...  celý článek

Sleva 25 procent
Největší sleva v dějinách? Operátor ji dal na neuvěřitelných 982 let

Poněkud bizarní slevu poskytl ruský operátor Megafon zákazníkovi, který chtěl dát výpověď. I důvod výpovědi není obvyklý, zákazník si stěžoval na drzého šéfa...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.