Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neznáte nové číslo? Tak to budete platit!

aktualizováno 
Možností, jak zjistit nové číslo po přečíslování, je spousta. Nejjednodušší to je u mobilů – tam se zkrátka škrtne první nula. V případě, že zjišťujete číslo pevné linky, už ale ve většině případů budete za tuto informaci platit. Podle Telecomu je to naprosto v pořádku.

„Telefonní síť byla přečíslována. Pro informace volejte 1180 nebo 14111.“ Tuto větu se dozvíte, pokud se v pevné síti pokusíte vytočit staré telefonní číslo, platné před přečíslováním. Jenže už nikde není řečeno, že za minutu hovoru na tyto informační linky zaplatíte přes pět korun za minutu. Na lince 1180 vás přímo spojí s účastníkem, jehož telefonní číslo voláte (cena je 5,50 Kč za minutu včetně hledání čísla, po první minutě se účtuje každá sekunda), na 14111 se za 5,20 korun za minutu (déle by hovor neměl trvat) dozvíte nové telefonní číslo (použitelné jenom pro telefony s tónovou volbou).

V případě, že voláte ze sítí mobilních operátorů, nejste na tom o moc lépe – pouze vám není doporučena informační linka Českého Telecomu, ale asistentské linky mobilních operátorů. Služby vám poskytnou stejné, jen jsou dvakrát dražší. Pokud voláte z mobilu na mobil a vytočíte číslo s nulou, potom se zadarmo dozvíte, že byste měli zadávat číslo bez nuly.

Všichni telekomunikační operátoři v České republice mají po ruce vysvětlení, proč nelze používat souběžně nová i stará telefonní čísla současně. V pevné síti to není možné z toho důvodu, že některé staré číslo je nyní někde používané jako nové. Síť by tak údajně nezvládla rozpoznat, jestli jste omylem vytočili staré číslo, nebo správné nové.

Jenže toto vysvětlení je hodně alibistické. V případě hovoru na telefonní čísla mobilů je hned zřejmé, které číslo jste chtěli vytočit. Protože se jenom odstranila nula, potom i ta nejhloupější mobilní síť musí dokázat onu nulu ze zadaného čísla odstranit a spojit hovor správně. Koneckonců, už několik dnů před přečíslováním se dalo v mobilních sítích volat na čísla mobilů s nulou i bez ní – není tedy jediný důvod, proč by to nemělo jít i dnes. Samozřejmě je jasné, že při volání na číslo s nulou by měla síť zákazníkovi oznámit stejně jako dnes, že se už nula nepoužívá. Není ale důvod pro nespojení hovoru.

Totéž lze vytýkat i Telecomu a vůbec operátorům pevných sítí. Když totiž vytočíte číslo s nulou, potom je velmi dobře zřejmé, že jste zadali staré telefonní číslo (nová čísla už nulu na začátku nemají). Jestliže dnes operátoři nabízejí internetové aplikace, které umí převádět číslo s nulou na to bez nuly, potom dokážou i nastavit telefonní síť tak, aby tento převod provedla a spojila hovor na nové telefonní číslo. Ostatně, linka 1180 nedělá nic jiného, jen za přispění operátorky, která telefonní číslo zadá do počítače a pak vás stiskem jiné klávesy přepojí.

Podobné řešení by pro zákazníky bylo nejpohodlnější a jistě by prospělo i Telecomu, který si stěžuje, že na jeho infolinky týkající se přečíslování volá spousta lidí a to je přetěžuje. Kdyby alespoň při volání na stará telefonní čísla nejdříve sdělil zákazníkovi nové, správné číslo (o přepojování popsaném v předchozím odstavci nemluvě), potom by jistě spoustě lidem volání na infolinky ušetřil. Právě to, že provoz těchto infolinek ho stojí peníze je podle Telecomu důvodem pro to, že volání na ně je placené a stejné informace nejsou dostupné přes zelenou linku, na kterou se volá zdarma. Navíc je možné – a bylo by to po několika týdnech provozu zdarma i správné – hovor na staré telefonní číslo zpoplatnit a zakomponovat do ceníku. Telecom totiž přečíslování, které si sám nevymyslel, něco stálo a převádění starých čísel na nové také není zadarmo. Nyní by měl mít volající možnost zjistit si nové telefonní číslo zdarma a pokud to neučiní řekněme do měsíce, potom je to jen jeho problém a není důvod, proč by za tuto chybu neměl platit.

V současnosti je jedinou možností, jak zjistit nové telefonní číslo zdarma, hledání v papírových Zlatých stránkách. To vás totiž skutečně nic nestojí. Jenže to není příliš pohodlné, zejména oproti internetových a wapovým stránkám, které nabízejí pohodlnější hledání nových čísel. Možná jenom chybí větší zdůraznění, že tyto varianty nejsou zdarma – za připojení k internetu nebo wapu platíte. A byl to právě Český Telecom, který nedávno halasně upozorňoval, že internet zdarma vlastně není zdarma (a nikdy nebyl – vždy za připojení někdo platil, byť to byl třeba váš zaměstnavatel a vás to nestálo ani korunu).

Když vláda oznamovala, že novým strategickým vlastníkem Telecomu se stane dánská firma TDC, její zástupce Torben Holm sliboval, že se náš dominantní telekomunikační operátor bude více orientovat na zákazníky a zlepší svůj přístup k nim. Přečíslování si Telecom nevymyslel, zavázal ho k tomu Český telekomunikační úřad vzhledem k harmonizaci telekomunikací s podmínkami Evropské Unie a především kvůli nutnosti uvolnit číselné řady pro alternativní operátory.

Jenže zákaznický přístup by přečíslování právě zákazníkům více usnadnil a nikdo by Telecomu nemohl vyčítat, že zvýšené náklady, které by informování o nových telefonních čísel před každým hovorem na staré číslo nebo přímé přepojování, by chtěl po určitou dobu uhradit právě od Českého telekomunikačního úřadu. Ukázalo by se, kolik to skutečně stojí (dnešní ohánění se miliony je tak čistě akademickou debatou) a vydělali by na tom především zákazníci, o které by mělo jít především. Ostatně, jistě znáte přísloví, že kdo chce, hledá způsoby, kdo ne, hledá důvody?





Nejčtenější

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Nokia 8
Nejlepší Nokia 8 má skvělý výkon a je to první „obojíčkový“ smartphone

Nový vlastník značky Nokia konečně představil svůj top model. Novinka s označením 8 je špičkový smartphone, který ctí tradice. Nemá displej přes celé čelo, ale...  celý článek

Motorola Moto X4
Toto je chystaná Moto X. Kdysi to bývala prémiovka

Řada Moto X bývala nejvyšší modelovou linií Motoroly, ale už loni tuto roli převzala kolekce Z. Nyní „xková“ řada hlásí návrat, ale model X4 nemíří na vrchol....  celý článek

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Zatímco Apple rychle posiluje, Samsung pozvolna ztrácí své pozice
Nejprodávanější modely smartphonů na světě. Apple se směje zbytku světa

Je to krutá podívaná pro výrobce smartphonů s Androidem. Ať se snaží jakkoliv, tak první příčky okupují dva iPhony. Ty se prodávají už skoro rok a designově to...  celý článek

Další z rubriky

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Nová Nokia získala patenty od Microsoftu. Původně patřily staré Nokii

Když před lety Microsoft spolkl finskou Nokii, součástí transakce byl i převod stovek hodnotných designových patentů. Server NokiaMob teď přišel s informací,...  celý článek

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.