Americký operátor Sprint vyhlásil už před třemi lety červenec za měsíc mobilní slušnosti. Už tenkrát totiž lidem vadilo, když v přeplněné tramvaji někdo křičí telefonu své problémy a obtěžuje tím své okolí.
S raketovým rozvojem mobilní komunikace, kdy mobilní telefon vlastní nejeden návštěvník základní školy nebo i senior, přicházejí i negativní stránky toho, že lze vlastníka mobilního telefonu zastihnout nebo si zavolat prakticky kdykoli a kdekoli.
Žádná pravidla užívání telefonů vlastně neexistují a záleží na každém uživateli, jak slušně či neslušně se bude při používání mobilního telefonu chovat. Každý už určitě má nějaké nepříjemné zkušenosti s nevhodným chováním uživatelů mobilních telefonů, ať je to třeba zvonění telefonu v kině, hlasitý hovor v dopravním prostředku a podobně. Měli by se lidé s mobilními telefony chovat podobně jako kuřáci vůči nekuřákům? Tedy brát alespoň minimální ohled na ty netelefonující?
Jak mobily mění život?
Volání v opilosti
Pokud telefonujete s někým, kdo je v podroušeném stavu, z lehké roztomilosti se může lehce stát těžká otravnost. Rána opilcova jsou pak doplněna vzpomínáním a nepříjemnými trapnými chvilkami při omlouvání. Australský operátor Virgin nabízí svým zákazníkům službu, u které si můžete blokovat před větší alkoholickou party čísla bývalých a současných šéfů a hlavně také bývalých přítelkyň.
Rychlá změna plánů
Lidé už nedělají pevné plány nebo schůzky, jakmile se objeví něco lepšího, lze změnit program ihned. Kdekdo si dnes stěžuje na to, že na nikoho není spoleh a nostalgici mezi námi rádi vzpomínají na doby, kdy dohodnuté srazy platily aspoň jeden den. Mobilní telefon vám také ale leckdy pomůže z maléru. Díky němu se tedy ani nesnažíme vyhýbat takovým situacím, ve kterých se nám může stát. Vždyť vytočit 112 je tak snadné.
Nebere mi telefon... Nemá mě rád?
Pokud nám druhá strana neodpovídá nebo nebere telefony, může takové chování způsobovat rozladěnost nebo hned začne klíčit podezření, jestli vás dotyčný ignoruje nebo už s vámi nechce vůbec mluvit.
Multitasking se nemusí vyplatit
Dobré je si uvědomit, že když s někým hovoříme z mobilu, většinou netušíme, kde se druhá strana nachází nebo v jakém je rozpoložení. Jistě potěší, když nám druhá polovička odpoví, že je zrovna ve vaně a co všechno nemá na sobě.
Stejně tak ale nemusí být příjemné ujištění o nehynoucí lásce přímo z trůnu, který zachytává naše nejniternější pochody. Takže je zajímavé si sdělovat ten první případ, ale záleží na uvážení, jestli je nutné si povědět o tom druhém.
Používání telefonu jako výplňová činnost
Další ze skvělých věcí na mobilním telefonu je, že vám pomůže zaplnit čas, který bychom jinak ztratili - jízdy v taxíku, čekání na tramvaj a tak dále. Dá se přece telefonovat o všem, co se kolem vás děje, ne? Ale co druhá strana. Může být také nepříjemné, pokud si stopař raději než s řidičem povídá s kamarádem po telefonu.
Telefonování na veřejných místech
Není asi nad to si v dopravním prostředku vyslechnout soukromý telefonní rozhovor, který opravdu není možné přeslechnout. Možná se v brzké době dočkáme na veřejných místech a dopravních prostředcích míst, které jsou přímo určeny jen pro telefonující nebo se dočkáme telefonních budek pro uživatele mobilních telefonů.
A na závěr několik zásad, jak se s mobilním telefonem chovat:
1. Pokud jste na pochybnostech o vhodnosti telefonování, jděte ven nebo do vedlejší místnosti
2. Pokud nelze vypnout telefon, použijte tichý režim
3. Pokud je to vyžadováno, vypněte telefon
4. Zkuste udržet konverzaci, tak abyste nikoho nerušili
5. Vždy nemusíte odpovídat, lze použít SMS
6. Neposílejte nevhodné SMS
7. Respektujte soukromí ostatních, pokud chcete použít fotoaparát v mobilu
Možná by bylo zajímavé, kdyby výrobci mobilních telefonů přidávali ke každému novému telefonu upozornění na best principles - zásady dobrého chování.
Co si o tom myslíte vy?