reklama

reklama | foto: www.profimedia.cz

Neplaťte za volání, pusťte do mobilu reklamy

  • 7
Jestliže se vám dlouhodobě nelíbí výše vašich telefonních účtů, možná se blíží příjemné vysvobození. Operátoři zkoušejí nabízet slevy za sledování reklam. Patří budoucnost reklamního průmyslu mobilním telefonům?

Telefonisté v Izraeli už mohou díky svým 3G telefonům ušetřit. Izraelský Orange nabízí svým zákazníkům slevy v případě, že jsou ochotni sledovat na displeji svého telefonu reklamy.

Operátor dává uživatelům vybrat, jestli chtějí platit tradiční cestou a nebo jestli chtějí sledovat interaktivní reklamní programy, které pak částečně a nebo plně uhradí jejich útratu. "Sleva je závislá na počtu reklam, které si zákazník stáhne a shlédne," říká o novince Iris Beck z marketingu operátora.

Reklamní průmysl kolem mobilních telefonů už dlouho obcházel. Letošní rok ale pravděpodobně prolomí bariéry a reklamy v mobilech se stanou skutečným doplňkem mobilní komunikace. "Mobilní telefony mají pro reklamní průmysl vysokou hodnotu," dodává Iris Beck.

Novinka je výhodná pro všechny strany. Operátor dostane zaplaceno od poskytovatele reklamy. Mediální agentury pak mají jistotu adresné inzerce a navíc kontroly, kolik potencionálních zákazníků reklamní spot vidělo.

Pilotní provoz už jede rok

Pilotní provoz začal v Izraeli v loňském roce. Operátor na něm spolupracoval s britskou firmou Upsteed, která je jednou z největších propagátorů mobilní reklamy.

Testování probíhalo na mobilní hře Celltrix, kterou operátor nabízel na svém portálu. Uživatelé si mohli vybrat, jestli si stáhnou placenou verzi bez reklam a nebo zdarma s tím, že mezi jednotlivými úrovněmi budou muset přečkat reklamní přestávku.

Služba je dostupná pro všechny zákazníky, kteří používají 3G telefony z nabídky operátora. "Narozdíl od tradiční reklamy, mobilní propagace dává uživateli pocit, že je v centru dění. Navíc si může ihned vyhledat doplňující informace k inzerovanému produktu," tvrdí tisková zpráva operátora.

Marná snaha, míní experti

Reklamní experti si ale nejsou jisti, jestli schéma operátora může dlouhodobě fungovat.  "Není to úplně ideální model, protože většina zákazníků není ochotná strávit hodiny sledováním reklamy na svých telefonech," říká marketingová expertka Rachel Weingarten pro agenturu UPI.

Podle Weingartnerové to ale může fungovat v případě dobře zacílené skupiny uživatelů. Tou jsou hlavně teenageři, kteří nemají peníze a klidně budou protáčet reklamy jenom proto, aby mohli volat.

Marketingoví odborníci proto tvrdí, že problém služby je v tom, že ji budou využívat hlavně ti, kteří mají více času než peněz. A to pro zadavatele reklamy není nejatraktivnějí skupina.

"Je to další krok k individualizaci doručování reklamního sdělení, reklama tedy přestává být masová a je realizována podle profilu a předpokládaných potřeb spotřebitelů," říká Martina Vojtěchovská z týdeníku Marketing & Media.

Podle Vojtěchovské bývá v těchto případech zásah efektivnější, ale také dražší. "Okruh příjemců je v této formě omezený, a tak nebude využitelný pro všechny inzerenty," říká Vojtěchovská. "Prací prášky se takhle propagovat asi nebudou," dodává.

Operátoři to nevzdávají

Operátor doufá, že se tím otevře cesta k personalizované reklamě a nabídkou cílenějšího úderu na zákazníka získá zakázky mediálních agentur.

Nehledě na to, že čím více uživatelů v síti má, tím silnější má vyjednávací pozici. China Mobile se po spuštění svého reklamního systému stal se svými 260 miliony zákazníky největším poskytovatelem reklamy v nejlidnatější zemi planety.

Sledovali byste reklamu kvůli levnějšímu volání?