Nemůžete se dovolat? Tak to jste se nepřipravili na přečíslování

Pokud máte od nedělního rána problémy s tím, že se nemůžete dovolat na telefonní čísla, kam jste se až dosud dovolávali bez problémů, potom to znamená, že jste se s největší pravděpodobností nepřipravili na přečíslování. V článku najdete přehled činností a rad, které byste v souvislosti se změnou všech českých telefonních čísel měli udělat.

Pokud se po noci ze soboty 21. na neděli 22. září nemůžete dovolat z pevného nebo mobilního telefonu na telefonní čísla, na která jste až dosud volali naprosto bez problémů, potom máte problém s přečíslováním. S největší pravděpodobností je ale způsobený tím, že jste se na přečíslování nedostatečně připravili. Technické problémy při přečíslování se sice u několika operátorů a jejich služeb vyskytly, ale většinou šlo jenom o drobnosti, které technici poměrně rychle odstranili.

Nula už se nevytáčí

Při volání z mobilu může být tím nejběžnějším problémem vytočení jiného mobilního čísla začínající nulou. Pokud jste byli zvyklí některá telefonní čísla zadávat přímo na klávesnici a ne je jenom vybírat z telefonního seznamu, potom si možná tak rychle neuvědomíte, že první nula z telefonních čísel zmizela. Zbytek telefonního čísla ale zůstává stejný.

Když tedy budete zadávat telefonní číslo na klávesnici mobilu, potom nepoužívejte úvodní nulu – správně je tak 602 123 456, a ne dosavadní 0602 123 456. Upravte si telefonní čísla v paměti mobilu (nejlépe na formát +420 602 123 456) – k tomu slouží spousta prográmků, které jsou dostupné na internetu (například na stránkách operátorů), a změnu telefonních čísel vám provedou i v prodejnách mobilních operátorů.

Totéž co pro telefonní čísla na mobilní telefony platí i pro barevné linky (linky zdarma, se speciálním tarifem, pro dospělé apod.). Z původního čísla zmizí nula, takže například na infolinku Telecomu se již nedovoláte na 0800 123 456, ale na 800 123 456.

Čísla pevných linek se změnila

Při volání na pevnou linku je nejčastější chybou zadání starého telefonního čísla. V takovém případě vás pevná síť nespojí, ale ze sluchátka si poslechnete upozornění, že si máte zjistit nové telefonní číslo. To opět najdete na webových stránkách pevných i mobilních operátorů (snad všichni nabízejí webový formulář, který vám nové číslo sdělí) a zjistit číslo můžete i na placené informační lince Českého Telecomu – 14111.

Přečíslovat čísla pevných linek v telefonních seznamech v mobilech i v počítačových aplikacích opět dovede spousta prográmků – najdete je na stránkách operátorů nebo na stránkách tvůrců. Odkazy na programy zde zveřejňovat nebudeme, protože programů je poměrně dost a všechny nemáme otestované, takže vám nechceme doporučovat zajíce v pytli.

Další problémy už jsou technické

Vedle změny všech telefonních čísel v mobilech, počítačových programech a v různých poznámkách byste neměli zapomenout ani na informování všech známých a pracovních partnerů o vašich nových telefonních číslech. Samozřejmě upravit musíte vizitky, hlavičkové papíry, podpisy v e-mailu a další místa, kde se vyskytuje vaše telefonní číslo. Pozor si dejte zejména na zabezpečovací systémy, různé hlasové informační systémy a třeba nastavení přesměrování. Prověřit zkrátka musíte všechno, kde se používá telefonní číslo.

Pokud jste ale dodrželi všechny zásady v našem článku a nemůžete se dovolat na telefonní číslo, přestože je správné, potom jde jednoznačně o technický problém na straně telefonních operátorů, kteří se podílejí na spojení hovoru. V takovém případě je nejlepší informovat na zákaznické infolince svého operátora – i kdyby problém nebyl v jeho síti, je na něm, aby jej vyřešil.