Největší výrobci zavírají továrny (druhá část)

  • 1
Pokud se domníváte, že Sony Ericsson T200, T230 nebo Motorolu C300 vyrobil ten, kdo je uvedený na krabici, tak se bohužel mýlíte. Ve skutečnosti některé modely pochází od třetích výrobců označovaných jako OEM nebo ODM.

Trh stlačuje ceny neustále dolů a několik stokorun, které dokáže výrobce na mobilním telefonu ušetřit, může rozhodnout o úspěchu nebo neúspěchu produktu. Výrobci na tento trend zareagovali externím zajištěním výroby (outsourcingem). Některé firmy používají třetí výrobce k zajištění velké části svého portfolia, jiným slouží pouze k zaplnění mezery v aktuální nabídce. Tímto způsobem se podle Nikkei Electronics Asia (NE Asia) vyrábí třetina světové produkce mobilních telefonů.

V první části dvoudílného seriálu Největší výrobci zavírají továrny jsme si představili některé trendy ve výrobě nejen mobilních telefonů. Přinesli jsme také seznam telefonů, které nevyrobil ten, kdo je uvedený na krabici. Dnes si představíme konkrétní podoby sdílení výroby a pokusíme se nastínit budoucnost outsourcingu ve vývoji mobilních telefonů.

Důležitá je kvalita

Přesto, že někteří skalní fanoušci mohou být zklamaní, že jejich vysněný telefon ve skutečnosti vyrobil někdo jiný, jediným důležitým kriteriem je cílová kvalita produktu, jeho vlastnosti a stále významnější design.

Kvalitu výroby mohou firmy zajistit i v případě, že samotný produkt nevyrábí a za tímto účelem se také vynakládají velké investice. Přesto zůstávají detaily o způsobu výroby, stejně jako použitá technologie, čipová sada nebo softwarová platforma pro koncového zákazníka relativně nedůležitou informací.

Rozdíl mezi OEM a ODM

V souvislosti s externí výrobou se často zmiňují zkratky OEM a ODM. Jejich význam i zápis je podobný, a tak se často pletou. OEM (z angl. Original Equipment Manufacturer) je výrobce, který vyvíjí i vyrábí vlastní produkty a prodává je dalším společnostem pro brandování a distribuci.

Tato zkratka se ovšem používá také jako sloveso a v některých anglických materiálech se tak můžete dočíst, že: „company OEMs this product.“ Tento zápis znamená, že některá firma koupí kompletní výrobek od výrobce OEM.

ODM (Original Design Manufacturer) je výrobce, který navrhuje a vyrábí produkty na základě specifikací jiné společnosti. Specifikace obsahuje základní charakteristiky produktu, podle které ODM výrobce vytvoří konkrétní design a vyrobí telefon.

Motorola C200

V některých případech také ODM vyrábí telefony podle prototypu představeného na některém veletrhu. Právě ODM představuje stále větší podíl světové produkce telefonů. V roce 2002 se jednalo o 30 milionů kusů, v roce 2003 50 milionů. Podle některých předpovědí bude v roce 2005 vyrobena pětina světové produkce mobilních telefonů ODM výrobci.

V případě ODM je výsledný výrobek dílem větší spolupráce obou firem než u OEM, kde zákazník (známý výrobce) nemá téměř žádnou kontrolu nad vlastnostmi produktu.

Rozhodnout, jestli je některý výrobce ODM nebo OEM, může být ovšem obtížné, protože firmy mohou pro konkrétní produkty volit různé způsoby výroby. Jedna továrna tak může fungovat jako OEM i ODM. Navíc i v případě OEM výroby musí zadavatelská firma kontrolovat kvalitu produktu. Některé společnosti také vytváří své vlastní produkty (např. BenQ) a zároveň vyrábí jako OEM nebo ODM.

Mobily "made in Taiwan"

Za kolébku externí výroby lze označit Taiwan. Podle průzkumu Nikkei Market Access poroste během roku 2004 produkce mobilních telefonů na Taiwanu o 85% ve srovnání s rokem 2003. Celkové množství telefonů „made in Taiwan“ překoná v tomto roce hranici 70 milionů kusů (72,69 mil.).

Výrobci na Taiwanu zaznamenávají od roku 2001 raketový nárůst množství objednávek a některá svá želízka v této zemi ková Motorola, Sony Ericsson, Siemens, NEC i Panasonic.

Největším Taiwanským OEM výrobcem je společnost BenQ díky zakázkám pro Motorolu a NEC. Podle NE Asia plánuje BenQ výrobu také pro finskou Nokii. Dalšími velkými hráči jsou na Taiwanu Arima, která spolupracuje se společností Sony Ericsson a Quanta (Siemens, Panasonic). Jako OEM zde produkuje další firma Compal telefony pro americkou Motorolu.

Co bude dál?

Velký komerční úspěch mohou zakázkoví výrobci dosáhnout jedině tak, že se jim podaří získat zakázky od velkých firem, nebo dokáží prodávat stejný design velkému počtu menších. V obou případech budou mít lepší postavení nadnárodní společnosti, protože trhy v různých částech světa potřebují odlišné výrobky.

Esko Hannula, viceprezident společnosti Elcoteq, se domnívá, že jediná společnost nemůže být natolik silná, aby dokázala dostatečně rychle reagovat na změny poptávky na tak dynamickém trhu, jako jsou právě mobilní telefony. Větší perspektivu tak lze předpovídat mezinárodní síti smluvních partnerů, kteří se budou specializovat na jednotlivá odvětví výroby.

Trend směřuje k CDM

Podle NE Asia tak v budoucnosti vznikne trochu odlišný model výroby označovaný jako CDM (Collaborative Design and Manufacturing). Za účelem udržení konkurenceschopnosti produktového portfolia budou muset designové společnosti růst do globálních rozměrů nebo se úzce specializovat na určité platformy a kategorie produktů a usilovat o úzkou spolupráci s globálním výrobcem.

Velcí výrobci telefonů pravděpodobně budou partnerství s ODM dále prohlubovat. Kromě ojedinělých kusů, které slouží k zaplnění mezer v portfoliu nebo low-endů, tak možná začnou sdílet výrobu celých produktových řad. Tento způsob například zvolila Motorola pro řadu telefonů C200, C201, C205. 

Pokud vás zajímá, jak může nabídka takové outsourcingové firmy vypadat, podívejte se na stránky www.cellon.com. Možná mezi platformami, kterým chybí pouze kryty najdete základ některého nového telefonu s logem Philips.