Smrtelnou nehodu malé cessny způsobila pravděpodobně pilotova dezorientaci...

Smrtelnou nehodu malé cessny způsobila pravděpodobně pilotova dezorientaci kvůli selfie. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pilotoval letadlo a udělal si selfie s bleskem. Zabil sebe i pasažérku

  • 20
Loňského 31. května havarovala poblíž amerického Denveru malá cessna. Při nehodě tehdy zahynuly dvě osoby. Vyšetřovatelé nyní i na základě videozáznamů z kamery na palubě letadla dospěli k závěru, že za nehodu může pilot. Při pilotování se totiž rozptyloval pořizováním autoportrétů.

Fotografování sebe samého si devětadvacetiletý pilot neodpustil ani při nočních letech. A právě tato záliba se mu pravděpodobně stala osudnou. Dvoumístné letadlo, v němž při posledním pilotově letu seděla také o dva roky starší žena, se totiž krátce po startu z letiště v coloradském Watkinsu zřítilo do pšeničného pole.

Na místě smrtelné nehody vyšetřovatelé zajistili outdoorovou digitální kameru, s níž mladík své lety zaznamenával. Obnovit se jim podařilo také videa pořízená den před smrtelnou nehodou. A to včetně záznamu předchozího šestiminutového letu od startu až po přistání. Ten tak dokazuje, že ani let v tehdy panujících zhoršených klimatických podmínkách (zatažená obloha a mírná mlha) nepředstavoval pro pilota žádný problém.

Avšak spousta z obnovených záznamů prokázala mladíkovu zálibu v autoportrétech. V nich si sice libovali i pasažéři, které na lety brával, jenže oni se nemuseli soustředit na pilotování. Podezření vyšetřovatelů pak podpořily záznamy, jež získali z pilotova mobilního telefonu.

Právě podle nich se na další, již osudový let vydal po devíti minutách od posledního přistání. Avšak již při startu pořizoval selfies, a to s bleskem. Právě na základě těchto snímků dospěli vyšetřovatelé Národní komise pro bezpečnost dopravy k závěru, že používání telefonu přispělo k pilotově dezorientaci a následné ztrátě kontroly nad letadlem. Podle radarových záznamů totiž letadlo ve výšce 226 metrů strhl nejprve prudce doleva, poté začalo klesat rychlostí 9,7 metrů za sekundu.

Americká Federální letecká správa přitom v lednu 2014 zakázala pilotům během letů používání nejen mobilních telefonů, ale také notebooků a dalších zařízení pro osobní použití. Stejně jako řidiče automobilů tato zařízení fatálně rozptylují i piloty. Dokazuje to například příhoda z roku 2009, kdy piloti věnující pozornost spíše notebooku než pilotování minuli svůj cíl v Minneapolis o více než 240 kilometrů.

Při vyšetřování nehody záchranářského vrtulníku u města Mosby v americkém státě Missouri, při níž v roce 2011 zahynuly čtyři osoby, vyšlo najevo, že podíl na neštěstí měly textovky. Ty totiž měly pilota rozptýlit natolik, že odvedly pilotovu pozornost od nutnosti dotankování paliva. Vrtulník se totiž při přeletu mezi nemocnicemi zřítil v těsné blízkosti letiště právě kvůli nedostatku paliva (více se dočtete zde).