Vyzkoušejte si, kam až dosáhnete palcem na vašem dotykovém telefonu.

Vyzkoušejte si, kam až dosáhnete palcem na vašem dotykovém telefonu. | foto: gadgetsolute.com, Mobil.iDNES.cz

NÁZOR: Proč bude mít iPhone vždy 3,5palcový displej? Důvodů je několik

  • 629
Ještě když se mluvilo o příchodu iPhone 5, média spekulovala o tom, že nové zařízení musí mít větší displej, aby mohlo konkurovat například špičkovému Samsungu Galaxy S II nebo HTC Sensation. Nabízíme pohled, proč to bylo trochu pošetilé tvrzení a proč je rozměr 3,5 palce tím ideálním.

Nejjednodušší vysvětlení bývají obvykle ta nejsprávnější. Rozměry 3,5 palce jsou ideální vzhledem k držení telefonu jednou rukou a dosahu vašeho palce po ovládacích prvcích na displeji.

Pokud například půjdete po rušné ulici s otevřenou mapou, rozhodně nebude chtít neustále přehmatávat, abyste se dostali po celé ploše displeje. Při rozměrech displeje 3,5 palce přitom dosáhnete prakticky všude.

Neustálé přehmatávání nebo pocit, že vám telefon může vyklouznout z ruky při nesprávném držení, může být pro někoho velmi frustrující.

Schválně: pokud vlastníte telefon s dotykovým displejem, vyzkoušejte si, kam až při vaší úhlopříčce displeje dosáhnete palcem.

Na druhou stranu, při vyšší úhlopříčce displeje si můžete vychutnávat seriály, hry nebo čtení knih či internetu na daleko větší ploše mnohem pohodlněji.

Za všechno se platí

Rozměry displejů

Apple provedl šikovný tah směrem k vývojářům, kterým stačí vyvíjet aplikace pouze pro jeden rozměr displeje. Přestože s iPhonem 4 znatelně narostlo rozlišení displeje, pro vývojáře to znamenalo pouze přidání například obrázků ve vyšším rozlišení. Není nutné, aby se měnilo rozložení prvků na displeji, protože úhlopříčka displeje zůstává stále stejná. Jedinou výjimkou je otočení displeje naležato a vývoj pro iPad.

Naopak operační systém Android od verze 1.6 podporuje nejrůznější rozlišení displeje. Rozložení ovládacích prvků na ploše se tak může velmi různit na displejích s úhlopříčkou 2,8 nebo naopak 4,3 palce.

Jestliže vývojář chce, aby na velkém displeji nebylo prázdné místo, nebo naopak na malém nebyly ovládací prvky nalepeny u sebe, musí sám upravit jejich rozložení. Lze samozřejmě podporovat pouze jedno rozložení, ale výsledek nemusí být vždy ideální, což platí zejména pro použití na tabletech.

Daň za různorodost

I když je výhodou, že si například fanoušek androidu může vybrat vyhovující velikost displeje, různorodost má i další nevýhody. Například operační systém Android musí zvládat běh na několika různých sestavách od mnoha výrobců. Naopak iOS se upravuje pouze pro jediný druh hardwaru, což znamená po všech stránkách daleko lepší optimalizaci.

Je to podobné jako v případě operačního systému Windows, který musí fungovat na nejrůznějších komponentách, a Mac OS X, který běží pouze na určitých sestavách. Opět tak volíte mezi obvykle mnohem nižší cenou, svobodnou volbou anebo lepší optimalizací.