Čína se rozhodla dále podílet na evropském Galileu

Čína se rozhodla dále podílet na evropském Galileu | foto: ESA

Navigační systém Galileo se stává čím dál méně evropským

  • 13
Evropský navigační systém Galileo začíná ztrácet na svém kouzlu. K Evropě se totiž přidává i daleký východ, který do vývoje investuje nemalé částky. Tím systém může ztratit jeden ze základních předpokladů svého vývoje - nezávislost na okolním světě.

Navigační systém Galileo byl od počátku budován jako ryze evropská záležitost. Na jeho vývoji se měly podílet evropské státy a rozhodovací práva měla mít Evropa. Zdá se však, že do budoucna se to může změnit.

Na technologickém sympoziu byla totiž znovu potvrzena spolupráce Číny a Evropské unie. Ve východočínském Nanjingu čínští představitelé opět potvrdili, že mají zájem se dále podílet na projektu Galileo.

Investice nikdy není zadarmo

Čína se k projektu oficiálně připojila již v roce 2004 a investovala více než 200 milionů euro, tedy asi 5,6 miliardy korun. Celkové investice odhaduje EU na 3,5 miliardy euro (skoro 100 miliard korun).

Za svou finanční injekci pak očekává, že Galileo bude na jejím území fungovat už v roce 2008. Evropská unie přitom stále mluví o roce 2011. Na vývoji čipů, přijímačů a celých systémů pro Galileo se bude podílet i výzkumné centrum při universitě v Nanjingu.

Navigační systém Galileo

Je však nasnadě zamyslet se nad tím, co Čínu ke spolupráci vede. Nemalé investice jistě nepovažuje za pouhou charitu a v budoucnu tak bude mít plné právo nárokovat za ně odměnu. Podobně se může zachovat i Izrael, Indie a Jižní Korea, kteří se k projektu Galileo přidali také.

Navigační systém Galileo bude založen na třiceti satelitech, jejichž údaje budou dále korigovány pomocí národních pozemních stanic – díky nim by mělo Galileo nabídnout výrazně větší přesnost než GPS. Čína předpokládá, že se Galileo uplatní v civilním letectví, na železnicích a vodních cestách, a samozřejmě také v silniční dopravě.