Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Navigace posílají kamiony do pekel. Vina však často padá na řidiče

  • 51
Za poslední rok se objevilo několik kuriózních nehod nákladních vozidel, které jejich řidiči dávají za vinu navigacím. Ve většině případů je však chyba na straně samotných šoférů, kteří používají navigaci nesprávně. Na trhu je dokonce několik zařízení určených přímo pro ně, ale samotní řidiči o nich často neví.

Řidič tureckého kamionu naboural šest aut, když se při jízdě Prahou řídil satelitní navigací. Se svým kolosem vjel do úzkých ulic Vinohrad a tam naboural šest zaparkovaných vozů. Tak zní ve zkratce informace, která se v médiích objevila začátkem tohoto roku.

Nejde o žádnou výjimku, což potvrzují i samotní dopravci. "Naši řidiči navigace používají, ve firmě máme klasické modely pro osobáky. Často se stane, že nás navigace vede například centrem měst," říká Luděk Volšička, dispečer z pražské firmy Volšatrans. O tom, že jsou na trhu i speciální modely navigací určené právě pro nákladní automobily, však neví. 

S podobnými reakcemi jsme se setkali u většiny oslovených dopravců.

Speciální navigace pro kamiony obsahují navíc informace o nosnostech mostů, výškách podjezdů a šířkách silnic, které jsou právě pro řidiče nákladních vozidel velmi důležité. V menu si tak každý může zvolit druh vozidla a u něj nastavit maximální rychlost, celkovou hmotnost, délku, šířku a výšku; navigace pak až podle těchto parametrů vypočte ideální trasu.

Avšak ani dopravci, kteří speciální zařízení používají, se automaticky nevyhnou problémům. "Navigace v naší firmě používáme již mnoho let. Máme speciální verze pro kamiony s omezením na výšku a tonáž, i tak se ale občas do potíží dostaneme," říká Václav Ficl, ředitel divize nákladní dopravy z ČSAD Jihotrans.

Vždy totiž záleží na kvalitě mapových podkladů a také na způsobu, jakým řidiči navigace používají. Navigaci nelze nikdy používat jako autopilota, ale jen jako rádce, kudy jet. Pokud pak řidič nabourá šest aut v úzké uličce, nemůže to dávat za vinu navigačnímu přístroji. Za komplikace velmi často mohou nekvalitní mapy, což je problém především na východ od České republiky.