Řidič tureckého kamionu naboural šest aut, když se při jízdě Prahou řídil satelitní navigací. Se svým kolosem vjel do úzkých ulic Vinohrad a tam naboural šest zaparkovaných vozů. Tak zní ve zkratce informace, která se v médiích objevila začátkem tohoto roku.
Nejde o žádnou výjimku, což potvrzují i samotní dopravci. "Naši řidiči navigace používají, ve firmě máme klasické modely pro osobáky. Často se stane, že nás navigace vede například centrem měst," říká Luděk Volšička, dispečer z pražské firmy Volšatrans. O tom, že jsou na trhu i speciální modely navigací určené právě pro nákladní automobily, však neví.
S podobnými reakcemi jsme se setkali u většiny oslovených dopravců.
Speciální navigace pro kamiony obsahují navíc informace o nosnostech mostů, výškách podjezdů a šířkách silnic, které jsou právě pro řidiče nákladních vozidel velmi důležité. V menu si tak každý může zvolit druh vozidla a u něj nastavit maximální rychlost, celkovou hmotnost, délku, šířku a výšku; navigace pak až podle těchto parametrů vypočte ideální trasu.
Avšak ani dopravci, kteří speciální zařízení používají, se automaticky nevyhnou problémům. "Navigace v naší firmě používáme již mnoho let. Máme speciální verze pro kamiony s omezením na výšku a tonáž, i tak se ale občas do potíží dostaneme," říká Václav Ficl, ředitel divize nákladní dopravy z ČSAD Jihotrans.
Vždy totiž záleží na kvalitě mapových podkladů a také na způsobu, jakým řidiči navigace používají. Navigaci nelze nikdy používat jako autopilota, ale jen jako rádce, kudy jet. Pokud pak řidič nabourá šest aut v úzké uličce, nemůže to dávat za vinu navigačnímu přístroji. Za komplikace velmi často mohou nekvalitní mapy, což je problém především na východ od České republiky.