Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Navigace na kolo, turistiku i do auta – Garmin GPSmap 60CSx

aktualizováno 
Máte rádi dlouhé vyjížďky na kole a omrzely vás cyklopočítače? Pořiďte si turistickou GPS, která vám poslouží i k navádění po cestách i necestách. Navíc se s trochou skromnosti dá docela dobře používat i v autě.

Navigace, která se hodí hlavně na kolo, ale v autě se neztratí | foto: Jan Lodl, Mobil

GPS si řada lidí spojuje hlavně s navigací v autě, ale použití těchto přístrojů je mnohostrannější. Skvěle například dokáží nahradit cyklopočítače. Ukáží rychlost, dobu cesty, převýšení či průměrné hodnoty. Navíc vcšak můžou nahradit i mapu, kompas a dokonce zaznamenat projetou trasu.

Na tato zařízení jsou však kladeny zcela jiné požadavky, než na navigaci automobilovou. U turistické navigace požadujeme především odolnost, ideálně i proti vodě – při použití na kole se může snadno stát, že navigace zmokne, případně spadne třeba do kaluže.

Garmin GPSmap 60CSx

Dalším citlivým momentem při použití na kole je výklopná anténa – ta se může při pádu z kola (případně celého kola třeba při neopatrném opření) velmi snadno ulomit. Ideální by bylo, kdyby se navigace dala používat jak v autě, tak na kolo i turistiku. Jenže takovýto ideální přístroj v podstatě neexistuje.

Hlavně na kolo

Garmin GPSmap 60CSx splňuje snad všechny nároky, které na turistickou navigaci můžeme mít. Jde o mapový přístroj, který umožní komfortní navigaci i podle mapy. Pro turistiku se totiž používají i přístroje bez mapové podpory, u nichž musíme vystačit jen se zeměpisnými údaji.

GPSmap 60CSx je vybaven velkým a skvěle čitelným TFT displejem o velikosti 56 x 38 mm, který při rozlišení 160 x 240 bodů zobrazí 256 barev. Kvalita displeje umožňuje zobrazit dostatečně velké údaje číslicemi, ale také přehlednou mapu. Přitom není nijak velký a na kole ani při turistice nebude nijak zvlášť zatěžovat. Při váze 153 gramů má rozměry 155 x 61 x 33 mm.

Garmin GPSmap 60CSx

Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx

Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx

Anténa je schována v pevném gumovém pouzdře, takže vydrží případné nárazy. Celková konstrukce je také dostatečně robustní, takže není třeba se obávat případných pádů na zem. Přístroj je navíc odolný vůči vlhkosti a podle normy i ponoření do vody, kde by měl vydržet v hloubce jednoho metru minimálně půl hodiny.

Na zadní straně se nachází kryt baterií, a také gumové krytky, které ukrývají USB port, kulatý napájecí konektor a také konektor pro připojení externí antény. Nicméně ten vzhledem k dobré citlivosti vestavěné antény asi nepoužijete.

Ovládání

Oproti zvyklostem z automobilových navigací mají turistické trochu více tlačítek. V tomto případě je základním bodem kruhový čtyřsměrný ovladač umožňující pohyb po menu. Pod displejem se nacházejí dvě tlačítka (In/Out) sloužící pro nastavení měřítka mapy. V některých případech plní tato tlačítka i funkci softwarových kláves.

Tlačítkem Find můžeme kdykoli začít vyhledávat trasu – hledat konkrétní body, města, adresy, křižovatky, případně vyhledávat podle bodů zájmu (POI). Navíc přístroj podporuje také geocaching, celosvětovou hru pro hledání pokladu. Tlačítko Mark pak umožňuje v kteroukoli chvíli uložit aktuální pozici jako důležitý bod.

Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx
Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx

Vpravo od kruhového ovladače se nachází tlačítko Menu a také Page umožňující přepínání mezi jednotlivými obrazovkami – menu, přehled nalezených družic, trasový počítač, mapa, kompas a výškoměr. V případě, že spustíme navigaci, přibude obrazovka s popisem trasy.

Příjemné je, že veškerá datová pole si můžeme definovat podle svých preferencí – na obrazovce trasového počítače si tak můžeme nechat zobrazit ty hodnoty, které nás zajímají. A také u mapy si můžeme zvolit informace, které potřebujeme. To se skvěle hodí v případě, že používáme přístroj jak na kole, tak v autě – v obou případech totiž potřebujeme trochu jiná data. V autě nám asi trochu bude chybět dotykový displej.

Skvělý příjem a něco navíc

Přístroj je osazen novým GPS čipsetem SiFR III a dvanáctikanálovým GPS přijímačem, který nabízí opravdu skvělou citlivost a rychlý start. Přijímač naprosto spolehlivě nalezne družice i v lese, kde je výhled na oblohu minimální a kde většina ostatních přístrojů selhává.

Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx
Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx

S GPSmap 60CSx se dokonce spolehlivě zachytí signál i v budovách poblíže oken. V normálním provozu dosahuje přístroj podle specifikace přesnosti 7 až 10 metrů, a tento údaj se v praxi potvrdil. Přitom se blížil spíše nižší hodnotě.

Oproti nižším modelům stejné řady má model CSx navíc další dvě turistická vylepšení. Prvním z nich je magnetický kompas umožňující se zorientovat i v případech, kdy není signál GPS k dispozici. Kompas je potřeba před prvním použitím kalibrovat, to se provádí pomalým otáčením přístroje tak, aby mohl kompas zapsat příslušné údaje a srovnat magnetické pole s údaji od GPS.

Další turistickou vychytávkou je barometrický výškoměr. I ten je potřeba čas od času kalibrovat buď podle známé výšky, nebo podle GPS výšky. Výškoměr pak zobrazuje okolní tlak i tlak přepočtený na hladinu moře, a dokáže zaznamenávat i změny okolního tlaku po 48 hodin. To může pomoci i třeba pro předpovídání počasí na delším výletě.

Model GPSmap 60CSx je vybaven také slotem pro paměťovou kartu microSD, součástí dodávky je karta s kapacitou 64 MB. Karta s touto kapacitou pojme většinu map Česka, nicméně je možné si dokoupit kartu větší. Přístroj si poradí i s kapacitou 1 GB, která by měla pojmout nejen mapy Česka, ale i Evropy.

Mapy musíme dokoupit

Přestože je cena přístroje poměrně vysoká (základní balení stojí 18 500 Kč), nejsou v ceně zahrnuty žádné mapy. Přístroj jde samozřejmě používat i bez nich jako nemapový, ale vzhledem k jeho schopnostem je to škoda. Na druhou stranu si ale můžeme vybrat mapu, kterou budeme potřebovat. Protože přístroj je kompatibilní i s přídavnými sonary Garmin, můžeme ho využívat i na vodě a dokoupit si třeba námořní mapy od Garminu.

 Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx

Pochopitelně můžeme dokoupit i silniční mapy shodné s ostatními Garmin přístroji – například City Navigator, případně City Select, které v různých verzích nabízí pokrytí prakticky celého světa. Dokoupit lze i turistické mapy některých zemí, včetně třeba Slovenska.

V České republice nám české zastoupení (Picodas Praha) usnadnilo situaci sloučením své automobilové a turistické mapy do nového produktu Topo Czech, který zahrnuje jak silnice, tak turistické podklady, které použijeme třeba na kole – v takovém případě totiž dáme určitě přednost lesním cestám před silnicemi.

Do auta jak pro koho

Garmin GPSmap 60CSx podporuje i routing, takže pokud dokoupíme silniční mapy (nebo TOPO Czech), můžeme jej použít i pro navigaci v autě. Chybí mu ovšem hlasový výstup, takže při navigaci se musíme na přístroj občas podívat.

Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx
Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx
Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx

Podle přístroje se ale jezdit dá, směr se ukazuje na mapě a na blížící se křižovatku jsme upozorněni pípnutím, po němž je zobrazen i detailně průjezd. Takže pokud nemáte rádi, když vám někdo nebo něco mluví do řízení, je to ideální řešení pro vás.

Mapa TOPO Czech je poměrně podrobná, nabízí slušně zmapovánou silniční síť i turistické mapy. Při plánování trasy si můžeme vybrat, jestli se má přístroj držet na silnici, nebo může použít i turistické a nezpevněné cesty. Na turistických cestách routing není podporován, ale na kole by navigace křižovatku po křižovatce spíše obtěžovala.

Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx
Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx

TOPO Czech nabízí jen 2D zobrazení, ale poměrně hodně odpovídá situaci. Na problém jsem narazil jen u některých kruhových objezdů. V každém případě jak pro navigaci v autě, tak pro použití na kole je mapa dostatečná.

Trochu nepraktické je naplánování navigace. Musíme postupně vyplnit město, číslo a ulici. Položku číslo sice můžeme nechat prázdnou, ale musíme jí projít a potvrdit na softwarové klávesnici tlačítkem OK. Také je nutné zadat ulici, navigace bohužel neumožňuje volbu střed města.

Při plánování trasy se můžeme rozhodnout mezi nejrychlejší a nejkratší trasou, bohužel chybí stále populárnější ekonomická trasa. Trasu můžeme optimalizovat pro auto i jiné dopravní prostředky, včetně TIR (ale speciální mapy zohledňující nákladní auto nejsou k dispozici), kola či chůze.

Pro použití v autě jsou k dispozici dva typy držáků, buď pro položení na palubní desku, nebo s přísavkou na sklo. Zejména druhá varianta umožňuje přístroj v autě efektně zachytit. Jediným problémem tohoto držáku je špatné uchycení napájecího kabelu do cigaretového zapalovače v autě, který jde špatně zastrčit, když je přístroj ve stojánku.

Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx
Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx

Přístroj může být samozřejmě napájen i v autě z baterií, pak ale musíte nastavit delší dobu svícení displeje. Pokud připojíte cigaretový zapalovač, můžete nastavit neustálé podsvícení, které je v autě příjemnější. Speciální držák je k dispozici i pro použití na kole nebo na lodi.

Potřebujete počítač

Na rozdíl od automobilových navigací, do turistických si obvykle musíme nahrát mapy sami. Součástí dodávky je USB kabel, a také program MapSource. S jeho pomocí si můžeme nahrát mapy do přístroje – musíme ale absolvovat poměrně komplikovanou proceduru odemčení mapy, tou si Garmin chrání mapy proti kopírování. Konkrétní mapa se zamkne na konkrétní přístroj a v jiném pak nelze použít.

Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx
Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx Garmin GPSmap 60CSx

Program MapSource ale umožňuje ale i naopak stáhnout si do počítače projeté trasy, které přístroj umí automaticky zaznamenávat. Můžete si pak na mapě zobrazit, kudy jste jeli. Stejně tak si můžete na mapě naplánovat celou trasu, po které se chcete vydat, a pak si ji teprve nahrát do počítače.

Vyšší ceny výměnou za komfort

Model CSx je nejvyšším modelem řady 60 a patří i k nejlepším outdoorovým přístrojům v nabídce Garminu i ostatních výrobců. Tomu odpovídá i poměrně vysoká cena. Je škoda, že výrobce do ní nezahrnul alespoň českou mapu. Při turistice určitě oceníme i barometrické výškové čidlo a magnetický kompas. Tato dvě čidla ale trochu zvyšují spotřebu energie, nicméně dobíjecí baterie vydrží v přístroji kolem 10 hodin.

Velký displej a možnost dohrát silniční mapy navíc umožňuje poměrně pohodlné použití i v automobilu. V tomto případě je vhodné zapnout automatické přepočítání trasy, protože vzhledem k absenci dotykového displeje dotaz na přepočítání trasy v autě ruší. Jinak se ale podle přístroje dá dobře jezdit, jen při pípnutí se musíte podívat na displej. Ale i při hlasové navigaci na křižovatky stejně občas koukáme.

Autor:


Témata: Normy, Garmin, GPS, Loď


Nejčtenější

Špičkový Snapdragon 835 chce Xiaomi pro své Mi Mix Evo. Samsung má však...
Xiaomi se chce osamostatnit, chystá výrobu vlastních čipů

Xiaomi u svých smartphonů používá především čipové sady Qualcomm, ale v budoucnu chce některé modely osazovat vlastními čipsety. První z nich má být představen...  celý článek

Nokia Lumia 638
Kdysi důležité BlackBerry a Microsoft vymírají, prodeje jsou minimální

Android, iOS a jinak nic. Ani gigant Microsoft není schopen nabídnout konkurenceschopný systém pro smartphony. A systém od BlackBerry už patří více méně...  celý článek

Jeden z mnoha konceptů iPhonu 8 se snímačem otisku prstů v displeji
Čím budeme odemykat iPhony? Obličejem nebo duhovkou

iPhone X či iPhone 8, jak se dosud očekávaný speciální model telefonu Apple označuje, by podle serveru DigiTimes měl nabídnout snímač oční duhovky. Přední...  celý článek

Ilustrační snímek
Vyhádat si nižší ceny u operátorů lze. Chce to odhodlanost a vytrvalost

Český mobilní trh, co se tarifní nabídky a tedy i výše měsíčních paušálů týče, již čtyři roky stagnuje. Ovšem jen na oko, operátoři totiž s cenami umí stále...  celý článek

Ve 20:19 má YouTube stále potíže s dostupností.
Nejede vám Youtube? Chyba není na vašem zařízení

Od úterních 19:42 se YouTube potýká s problémy s dostupností v Evropě, zejména Německu. Výpadky ale hlásí i uživatelé z ČR.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.