Navigace se staly hitem letošního CeBITu

Navigace se staly hitem letošního CeBITu | foto: Mio Technology

Navigace na CeBITu: čtyři novinky Mio a zajímavé řešení pro řidiče kamionů

Letošní CeBIT patřil navigacím. Na stáncích jich bylo k vidění několik desítek. Svá žhavá želízka pro příští rok představila i na našem trhu dobře etablovaná firma Mio Technology. Její modely přichází i se zajímavým využitím displeje. Zaujalo nás i řešení pro nákladní auta.

Jednou z mála zajímavostí letošního CeBITu bylo množství různých navigačních systémů. Svoje nové modely představují nejen známí výrobci, ale i spousta čínských OEM firem. Už minulý týden jsme vám představili kolekci firmy Mitac, svojí novou řadu ale představila také sesterská firma Mio.

Mio H610

Kapitoly článku:

Mio H610

Mio C320

Mio C520 a 520t

Mio A501 GPS PDA Phone

IAV TeleDrive 3111


Ta používá mapové podklady TeleAtlas, což je pro nás v Česku dobrá zpráva, protože nabízí poměrně dobré zmapování naší republiky. Ve všech nových modelech je použit osvědčený (a v současnosti téměř jediný používaný) čipset SiFRstar III, který si poradí až s dvaceti kanály.

Dámská H610 je už i u nás

Model H610 bývá označován jako první dámská navigace. To je možná trochu nadnesené, v každém případě navigací, u nichž se výrobci aspoň trochu snažili o zajímavější design, není mnoho. Jistě, už v loňském roce jsme psali o Fujitsu Siemens Pocket Loox 100, jenže u něj nakonec výrobce nedokázal dostatečně optimalizovat software a tak tenhle povedený kousek nijak aktivně nenabízí. To H610 dorazil na pulty našich prodejen již začátkem března. Navíc si ho můžeme vylepšit s pomocí několika výměnných krytů.

Přístroj s poměrně příjemnými rozměry 87 x 60 x 22 mm váží 166 gramů a je osazen 2 GB paměti ROM, 64 MB paměti RAM a slotem pro SD/MMC kartu (podporována kapacita až 2 GB). Displej pracuje v rozlišení 241 x 320 bodů, zobrazí 65 tisíc barev a má úhlopříčku 2,7“. Podle specifikace by měl mít i LED podsvícení.

Mio H610

Mio H610 Mio H610 Mio H610

Mio H610 Mio H610 Mio H610

Vestavěná Li-Ion baterie s kapacitou 1300 mAh by měla vydržet na 4,5 hodiny při využívání GPS nebo přes 17 hodin přehrávání MP3. Přístroj je postaven na Windows CE Net 4.2, mapové podklady zpracovává vlastní software MioMap v3, který se používá i v ostatních modelech. V ceně je jednoroční bezplatný update databáze radarů, za příplatek je možné si pořídit RDS-TMC přijímač.

Kromě navigace najdeme v přístroji ještě čtveřici her, přehrávač videa, hudby, prohlížeč obrázků, aplikaci WorldMate, známou i z některých smartphonů, a kalkulačku. Do H610 si můžeme také synchronizovat kontakty a kalendář. Nechybí ani aplikace speciálně určené pro ženy.

Obrazovka napůl – C320

Nové modely řady C přicházejí se zajímavou inovací – velký dotykový displej s úhlopříčkou 4,3“ je rozdělen na dvě části. Zhruba dvě třetiny jsou určeny pro zobrazení mapových podkladů, ve zbylé třetině se zobrazují doplňkové navigační informace. Obvyklé navigační šipky a údaje o trase, ale také nejbližší POI a informace o radarech. Update jejich databáze máme opět zadarmo na jeden rok po registraci na webu. Díky vyššímu rozlišení – 480 x 272 bodů – jsou všechny informace na displeji dostatečně čitelné.

Mio C520

Mio C520 Mio C520 Mio C520

        Mio C520 Mio C520

Model C320 má rozměry 126 x 81 x 19,9 mm a váží 190 gramů. Operační systém je Microsoft Windows CE Net 5.0 a o zobrazení map se postará aplikace MioMap ve verzi 3.3, která přináší vylepšenou podporu multitaskingu. Přístroj je vybaven 64 MB RAM, 1 GB ROM a slotem pro paměťové karty SD/MMC. Kromě navigace může fungovat i jako MP3 přehrávač, přičemž hudbu umí přehrávat na pozadí.

Mio H610

Varianta pro náročnější – C520 a C520t

Vyšší modely stejné řady se zvenku od modelu C320 téměř neliší. Ostatně i většina dalších položek technické specifikace je identická s modelem C320. Navíc přináší podporu Bluetooth, takže mohou fungovat i jako hands-free. Kromě přehrávání hudby navíc zvládnou přehrát i video a obrázky. Model C520t je navíc vybaven RDS-TMC přijímačem integrovaným do držáku.

Mio C520

Mio C520 Mio C520t 

Mio C520 Mio C520

Podobně jako model H610, i řada C obsahuje mapy 22 zemí a hlasový výstup v 16 jazycích. Česko a  čeština do nich podle informací ze stánku Mio patřit měla, na webu ale zatím uvedena není.

Pro fanoušky All-In-One – A501 GPS PDA Phone

Pokud dáváte přednost smartphonům s navigací, mohlo by vás Mio potěšit modelem A501. Jde o smartphone postavený na Windows Mobile 5.0 s integrovaným GPS modulem. Pochopitelně opět dvacetikanálový SiFRstar III, ovšem s technologií Quick Fix, která by měla zajistit rychlejší nalezení satelitů po startu GPS.

Mio A501

Mio A501 Mio A501 Mio A501

             Mio A501 Mio A501 

Telefonní část by měla být Quad Band a podporovat sítě 850/900/1 800 a 1 900 MHz. Telefon bude podporovat i GPRS a EDGE, podle všeho ale chybí 3G i Wi-Fi. Na zadní straně najdeme 2 Mpx foťák a nechybí ani Bluetooth s podporou profilu A2DP (stereo Bluetooth profil). První informace o tomto modelu jsme vám přinesli koncem února.

Mio H610

IAV TeleDrive 3111

Řada navigací umožňuje zvolit režim pro nákladní auto či TIR, ve skutečnosti ale mapové podklady neobsahují žádné informace o výšce podjezdů či nosnosti mostů, které by umožnily řidiči kamionu skutečně optimalizovat trasu. Se zajímavým řešením přišla německá firma IAV, která se dříve podílela na vývoji komunikačních systémů pro koncern Volkswagen. Jde o kompletní zařízení postavené na klasickém počítači zabudovaném do krabičky o velikosti 1 DIN.

Počítač je založen na systému Windows CE, je osazen 400 MHz procesorem, 32 MB paměti ROM a 64 nebo 128 MB paměti RAM. V rámci volitelného příslušenství si lze přikoupit podporu Bluetooth a GPS, standardně je integrován GSM/GPRS modul. Počítač se ovládá pomocí velkého dotykového 7“ displeje s rozměry 180 x 140 x 35 mm.

IAV TeleDrive 3111

IAV TeleDrive 3111 IAV TeleDrive 3111

           IAV TeleDrive 3111

Systém dokáže přehrávat hudbu, video i obrázky, nabídne přehrávač rádia a může fungovat i jako auto telefon, případně jako Bluetooth hands-free. Pochopitelně je k dispozici i navigace, která by podle informací obchodního ředitele IAV měla obsahovat i možnosti optimalizace trasy pro kamióny. Celý systém navíc může posílat do centrály firmy informace o poloze vozidla a logistika tak může okamžitě využívat volné kapacity kamionu.

Například může poslat pomocí SMS řidiči adresu s místem, kde má nakládat – a ten ji může dvěma dotyky na displeji zadat jako cíl pro navigaci.

Dalším vylepšením může být kamera sledující dění za vozidlem, případně kolem něj, která může být připojena k systému a usnadnit tak řidiči couvání. Připojit lze také například scanner a další zařízení. Vzhledem k tomu, že se jedná o otevřený systém na platformě Windows CE, není podle zástupců firmy velký problém integrovat do systému aplikace třetích stran.