Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Navigace a internet zabíjejí klasické mapy, jejich prodej stále klesá

  • 40
Navigace, chytré mobilní telefony nebo internetové mapové služby. To jsou hlavní strašáci klasických tištěných map, bez kterých by si před pár lety nedokázal cestování nikdo představit. Jejich prodej klesl jen za poslední roky o třetinu.

Jak uvedla ředitelka Kartografie Praha Milada Svobodová, pokles prodeje klasických map odhaduje v poslední době o 20 až 30 procent. Podle ní se stále ještě prodávají automapy a autoatlasy, protože mnoho uživatelů automobilových navigací zjistilo, že se bez tištěného autoatlasu neobejdou.

Počet těchto konzervativnějších uživatelů, kteří na papírové mapy nedají dopustit, bude ale postupem času rozhodně dále klesat, protože oslovit mladší ročníky se kartografům jednoduše nedaří. "Novou generaci, která v těchto technologiích vyrůstá a klasickou mapu snad ani neviděla, přesvědčíte opravdu těžko," řekl před časem například Karel Kršák z nakladatelství SHOCart.

Dnes existuje také velké množství aplikací, které vás jednotlivými místy provedou nejen graficky, ale i hlasově doporučí aktuální nejoblíbenější restaurace nebo vyznačí vaši aktuální polohu na mapě díky GPS, jejich obliba ale zdaleka není taková, jaká je v případě klasických navigací nebo internetových map.

Oborem, kde klasické mapy ještě nějakou dobu mají výraznější šanci na úspěch, jsou cestovní průvodci, oblíbené jsou i mapy pro turisty.

To potvrzuje i Milada Svobodová, podle které jsou tahákem pro zákazníky zejména tematické mapy České republiky, kde lidé oceňují především přehlednost, názornost a dobrou cenu. "Turisté budou jistě ještě dlouho používat turistické mapy papírové, i když si řada z nich pořídí GPS přístroj," dodala Svobodová.

,
Témata: navigace, technologie, GPS