Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Navigace a internet zabíjejí klasické mapy, jejich prodej stále klesá

aktualizováno 
Navigace, chytré mobilní telefony nebo internetové mapové služby. To jsou hlavní strašáci klasických tištěných map, bez kterých by si před pár lety nedokázal cestování nikdo představit. Jejich prodej klesl jen za poslední roky o třetinu.

Ilustrační foto | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Jak uvedla ředitelka Kartografie Praha Milada Svobodová, pokles prodeje klasických map odhaduje v poslední době o 20 až 30 procent. Podle ní se stále ještě prodávají automapy a autoatlasy, protože mnoho uživatelů automobilových navigací zjistilo, že se bez tištěného autoatlasu neobejdou.

Počet těchto konzervativnějších uživatelů, kteří na papírové mapy nedají dopustit, bude ale postupem času rozhodně dále klesat, protože oslovit mladší ročníky se kartografům jednoduše nedaří. "Novou generaci, která v těchto technologiích vyrůstá a klasickou mapu snad ani neviděla, přesvědčíte opravdu těžko," řekl před časem například Karel Kršák z nakladatelství SHOCart.

Dnes existuje také velké množství aplikací, které vás jednotlivými místy provedou nejen graficky, ale i hlasově doporučí aktuální nejoblíbenější restaurace nebo vyznačí vaši aktuální polohu na mapě díky GPS, jejich obliba ale zdaleka není taková, jaká je v případě klasických navigací nebo internetových map.

Oborem, kde klasické mapy ještě nějakou dobu mají výraznější šanci na úspěch, jsou cestovní průvodci, oblíbené jsou i mapy pro turisty.

To potvrzuje i Milada Svobodová, podle které jsou tahákem pro zákazníky zejména tematické mapy České republiky, kde lidé oceňují především přehlednost, názornost a dobrou cenu. "Turisté budou jistě ještě dlouho používat turistické mapy papírové, i když si řada z nich pořídí GPS přístroj," dodala Svobodová.

Autoři: ,


Témata: GPS


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.