Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákup mobilu u operátorů se podle nich stále vyplatí

aktualizováno 
Až dosud platilo, že nákup mobilu u operátora je nevýhodný - ceny totiž patřily k bezkonkurenčně nejvyšším na trhu a přístup k zákazníkům také nebyl nejlepší. Dnes si ale pořídíte mobil na splátky, pojištěný proti krádeži a prodavači jsou rádi, že si u nich něco koupíte. V budoucnu snad poklesnou také stále vysoké ceny.

Mobilní operátoři stále ještě patří k největším koncovým prodejcům mobilních telefonů v České republice. Jejich podíl na trhu ale oproti minulosti klesá – proto začínají více dbát o zákazníka, který u nich nakupuje, a dokonce začínají nabízet i služby, které by od nich loni ještě nikdo nečekal. Přitom prodej mobilů není to, co by operátory živilo.

Na co lákají zákazníky?

Nepochybně jste zaznamenali reklamní kampaň RadioMobilu, která informuje o možnosti pro stávající uživatele sítě T-Mobile pořídit si výhodně nový mobilní telefon. Nejde o novinku, program Extra (dříve Bonus) existuje již spoustu let. Eurotel sice nyní v reklamách propaguje služby multimediálních zpráv, ale podobný program nabízí také (Mobil plus, opět již několik let). V poslední době Eurotel umožnil zákazníkům pořídit si vybrané drahé telefony na splátky (platí se přímo Eurotelu, nikoliv splátkové firmě) a včera přidal další novinku – mezinárodní pojištění mobilu proti krádeži či loupeži.

Podobné služby přitom až dosud byly doménou nezávislých distribučních sítí. Pojištěním lákala zákazníky síť PhoneHouse, vyřízení splátek přímo při koupi bylo s výjimkou operátorských prodejen několik let již také samozřejmostí a nabídkami na výhodné zakoupení novějšího mobilu vás bombardovala klasická poštovní schránka vždy, když jste si někde koupili telefon a nechali tam adresu (většinou při aktivaci paušálního programu). Do značkových prodejen operátorů se pro mobil chodilo jenom tehdy, když byl člověk líný najít si levnější prodejnu s větší nabídkou služeb.

Oficiální ceny telefonů u Eurotelu a RadioMobilu totiž byly (a pořád ještě jsou) suverénně nejvyšší. Mnohdy byly nevýhodné i tzv. dotované ceny. K nim je totiž potřeba připočítat nesmyslný aktivační poplatek za uzavření smlouvy na dva roky. U některých modelů jste se tak dostali na úroveň ceny mobilu v nezávislé distribuční síti, kde se nemusíte k ničemu zavazovat. Existují samozřejmě mobily za dotované či akční ceny, které jsou výhodné, ale musíte zvážit, zda taková cena odůvodňuje úpis k operátorovi nejčastěji na dva roky. Výjimkou byl již od počátku Český Mobil. Ten prodává telefony neblokované, za konkurenční ceny, a když už po vás chce v poslední době u některých výhodných nabídek úpis, tak je to na pár měsíců a bez vyděračského aktivačního poplatku.

Provoz prodejen je nákladný

Eurotel a RadioMobil se v současnosti nesnaží zatraktivnit svou nabídku mobilů jen kvůli tomu, že by tito operátoři chtěli být jejich největšími prodejci (což ostatně stále jsou). Prodeje v jejich značkových prodejnách totiž začaly v poslední době klesat. To by operátory nemuselo trápit – větší problém to je pro distributory mobilů, protože prodeje klesají obecně. Operátoři navíc vydělávají nepoměrně více na hovorném a dalších službách. Jenže jejich prodejny už stojí a je třeba zaplatit drahý personál, byť ten má i jiné úkoly než prodávat telefony. Nemluvě o nájmech za lukrativní místa v historických centrech měst. To vše se již dříve podepisovalo na vysokých cenách za mobily – nyní to ale začíná být problém.

A zavírat prodejny kvůli ztrátovosti nejde. Na zákazníky by to nepůsobilo nejlépe, a navíc slouží i jako kontaktní místa pro další služby (výměny SIM, aktivace a nastavení služeb, rady zákazníkům), které nejsou přímo výdělečné. Podle Eurotelu se v jeho značkových prodejnách děje 40 až 70 % aktivací paušálních programů a 30 až 50 % prodejů předplacených sad Go. Prodejen Eurotelu je přibližně 90, dealerských míst několik tisíc. Podle Eurotelu jsou značkové prodejny navštěvovány nejvíce ze čtyř důvodů - kvalitě obsluhy, garanci služeb a servisu, komplexních služeb a speciálním nabídkám. Ty jsou v současnosti největší zbraní značkových prodejen oproti nezávislým distributorům. Těm totiž operátoři platí část aktivačního poplatku. Když se speciální nabídka týká jenom značkových prodejen, je možné tento poplatek odpustit a na hospodaření operátora se to nijak neprojeví.

V duchu svého loga může "být vysmátý" Český Mobil. Ten sice již několik prodejen otevřel – a také na adresách, kde nájmy nepatří k nejnižším, ale z historických důvodů nemá v prodejní síti utopené velké náklady; prodejen není tolik a navíc má levné mobily, které přitahují zákazníky. Není výjimkou, že u něj nový mobil nakupuje zákazník Eurotelu či RadioMobilu, zatímco obráceně se to téměř neděje. Prodejny Českého Mobilu sice slouží také jako kontaktní místo, jenže jeho zákazníci byli od začátku vedeni k používání telefonického či internetového kontaktu, a tak nepřítomnost prodejny tak nepociťují.

Je na čase zlevnit

Eurotel a RadioMobil v tuto chvíli zkrátka musejí svou nabídku mobilů zatraktivnit. Zatím se snaží nabízet služby především svým existujícím zákazníkům a doufají, že ti tak překousnou větší ceny telefonů. Do budoucna to však není udržitelné – vždyť proč si kupovat sadu Go v prodejně, když na webu Eurotelu je k dispozici levněji (pomíjíme fakt, že samotný telefon z vybrané sady je jinde k dispozici ještě výhodněji).

Prodej mohou zachránit ještě atraktivní mobily prodávané pod značkou operátora nebo sítě, které není možné sehnat jinde. To ale vydrží jenom chvíli – jako příklad může posloužit Eurotel DataPhone či T-Mobile MDA. Nyní je tento chytrý telefon pouze v nabídce operátorů, brzy jej nabídne pod značkou Qtek ve své síti GSMobil. Dříve nebo později na to operátoři budou muset přijít: nezachrání je speciální služby pro kupce mobilů, ty nabízí i nezávislá konkurence. Řešením je zlevnění mobilů na konkurenceschopné ceny.





Nejčtenější

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Nokia 8
Nejlepší Nokia 8 má skvělý výkon a je to první „obojíčkový“ smartphone

Nový vlastník značky Nokia konečně představil svůj top model. Novinka s označením 8 je špičkový smartphone, který ctí tradice. Nemá displej přes celé čelo, ale...  celý článek

Soyes 6S
Nejmenší „iPhony“ na světě můžete mít za 1 300 korun

Kopie iPhonů nejsou žádnou novinkou, v čínských e-shopech jich najdeme desítky více či méně povedených. Mezi ty minimálně zajímavé patří mini smartphony Soyes....  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Zatímco Apple rychle posiluje, Samsung pozvolna ztrácí své pozice
Nejprodávanější modely smartphonů na světě. Apple se směje zbytku světa

Je to krutá podívaná pro výrobce smartphonů s Androidem. Ať se snaží jakkoliv, tak první příčky okupují dva iPhony. Ty se prodávají už skoro rok a designově to...  celý článek

Další z rubriky

Hlasová asistentka Amazon Alexa na HTC U11
Na hraní je asistentka v mobilu dobrá, ale prakticky je k ničemu

HTC při představení špičkového modelu U11 slibovalo, že nabídne i různá řešení hlasových asistentů. A přímo slibovalo Alexu od Amazonu. Ta se teď s drobnou...  celý článek

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

Dwayne Johnson hraje v reklamě na mobil
Známý herec se ve videu od Applu fotí iPhonem ve vesmíru

Hollywoodská hvězda Dwayne „The Rock“ Johnson se objevila v poslední reklamě na smartphone od Applu. V ní s pomocí hlasové asistentky Siri zvládne třeba...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.