Ruský kameník vyrábí náhrobní kámen v podobě iPhonu

Ruský kameník vyrábí náhrobní kámen v podobě iPhonu | foto: Profimedia.cz

Gigantické iPhony jsou nejnovější doplněk smrti

  • 12
V základní podobě nesou jen jméno a data narození i úmrtí, ale i náhrobky jdou s dobou. Ruský kameník a designér Pavel Kalyuk přemýšlel, jak upoutat pozornost velkoobchodních zákazníků na své služby. Netradiční myšlenku mu vnukla sociální síť Vkontakte, která je ruskou obdobou Facebooku

Jeden z jejích uživatelů totiž zveřejnil koláž na téma náhrobních kamenů inspirovaných mobilními telefony. „A jednomu z našich klientů se to líbilo,“ přiblížil Kalyuk zrod neobvyklého nápadu.

Ve své společnosti Autograph tak začal pracovat na vskutku netradičním náhrobku z čedičové desky. Předlohou mu byl jeden z nejzásadnějších mobilních milníků. Řeč je o iPhonu, Apple jeho představením v roce 2007 změnil mobilní trh. Budeme-li konkrétnější, tak jako vzor posloužila jeho čtvrtá generace (iPhone 4).

„Nejlepší na tom je, že je shodný s původním telefonem. Dodržujeme všechny původní parametry přístroje,“ zmínil Kalyuk. Čedičové zvětšenině neschází například reálné podání reproduktoru nebo znázornění čočky čelního fotoaparátu. Avšak i přes velkolepé kasání se, jak je přístroj v náhrobku věrně reprodukován, si nelze nepovšimnout zásadního rozdílu.

Autor sice nezapomněl ani na takový detail jako otvory pro mikrofon, nicméně v umístění ovládacích tlačítek hlasitosti a přepínacího tlačítka tichého režimu se zmýlil. Ta jsou totiž oproti skutečnému iPhonu umístěna na pravém boku telefonu. A fanoušci Applu si všimnou i další odlišnosti. Zadní ploše sice dominuje stejně jako u skutečného iPhonu velké logo nakousnutého jablka, na náhrobku je však posunuto více do středu zad. Ve srovnání se špatným umístěním tlačítek jde však jen o drobnost.

Na bizarní náhrobek, který zvolil jako prezentaci své společnosti na letošním ročníku novosibirského veletrhu pohřebních služeb, však Kalyuk neopomněl přenést ani text výrobce umístěný u skutečného telefonu ve spodní části zadní plochy. Část čelní plochy, která u předlohy odpovídá ploše displeje, pak může nést jakýkoli motiv. K jeho vytvoření firma používá počítačem řízené laserové gravírování, stejným způsobem jsou na čedič přeneseny i výše zmíněné motivy (logo, text) odpovídající skutečnému telefonu.

Ačkoli byl čedičový „iPhone“ vytvořen jen coby forma reklamy a i podle slov autora bylo účelem pouze upoutání pozornosti velkoobchodních zákazníků zajímajících se o rytiny do kamene, vzbudil zájem u široké ruské veřejnosti. Kalyukova společnost začala dokonce přijímat první objednávky na tento bizarní náhrobek. Autor tak o svém netradičním počinu hovoří nadneseně jako o nejnovějším doplňku smrti.

Základní cena náhrobku v podobě iPhonu je 35 tisíc rublů, v přepočtu tedy necelých 13,5 tisíce korun. Ta se však může lišit na základě individuálních požadavků zákazníka, a to v závislosti na zvoleném materiálu a rozměrech náhrobku. K této částce je pak nutné připočítat dalších 30 tisíc rublů (cca 11,5 tisíce korun), kterou si firma naúčtuje za instalaci.

Jakkoli můžeme v našich končinách tento kamenický počin vnímat jako nepatřičný, v Rusku si na takové okázalosti potrpí. Náhrobní kameny s vyobrazením nebožtíků v nadživotní velikosti přitom patří k těm střídmějším. Pozůstalí se totiž neostýchají používat i výjevy ze života zesnulých, náhrobky tak zdobí portréty zesnulých u slavnostní tabule či s oblíbeným vozem.