Něco nehraje? Kdepak, v Česku docela běžné. V Ostravě s vámi operátor situaci vždy vyřeší nebo vás přepojí na vedle sedícího kolegu. Nehrozí, že pouze doporučí správné číslo. Anebo že operátoři tísňové linky jsou vytíženi a vy vyčkáváte na "plechové hubě", až na vás dojde řada.
Při železničním neštěstí ve Studénce se lidé z mobilů dovolali právě sem. Profesionalitu organizace záchranných prací z ostravského Centra tísňového volání (CTV) ocenil český premiér Topolánek i polský premiér Tusk.
Inspirací pro vznik článku byla skutečná událost
Nikomu podobnou zkušenost nepřejeme zažít: po setmění, na jednom pražském sídlišti, napadl psa redaktora pitbul. Jeho majitel byl navíc podnapilý a agresivní. Číslo 112 redaktor nechtěl volat. Věděl o tom, že se může také dovolat na opačný konec republiky, odkud přivolání pomoci trvá dlouho. A tak ve stresu vytočil první číslo, na které si vzpomněl. Po čase, ve kterém vteřina trvá hodinu, konečně uslyšel hlas. Sdělil problém a bál se napadení majitelem i psem.
Hlas ve sluchátku řekl, že ve stresu volá špatné číslo, a doporučil správné číslo na Policii ČR (158). Pomoc prý operátor nemůže zajistit ani přepojit na správnou složku záchranného systému (byl listopad 2007).
Naštěstí se mezitím majitel pitbula zalekl telefonátu a svého psa zalehl a donutil napadeného Rexe pustit. Taktika zajíc následně slavila úspěch. Rex napadení a pokousání přežil, operace a následná vyšetření stála kolem čtyř tisíc (pes je věc, trestný čin je od pěti tisíc). Nakonec nebezpečný pitbul z okraje sídliště zmizel...
Ironií je, že už před 15 lety začal vznikat v Česku unikátní systém, Centrum tísňového volání Ostrava. Většinou se tam vždy dovoláte. Snadno se nabízí otázka, zda by lepší organizace záchranných složek při příjmu tísňových volání, jejich užší spolupráce a integrace na jednom místě při větším rozšíření na území Česka zrychlily záchranu a poskytnutí pomoci občanům více, než je tomu doposud.
V Ostravě se vždy dovolátePouze v jednom městě si nemusíte pamatovat všechna čísla tísňových volání. To proto, že podobně organizované a technologicky vybavené pracoviště je v ČR zatím ojedinělé a ojedinělé je doposud i v rámci Evropy.
V Ostravě sedí společně v jednom sále operátoři hasičů, záchranky a obou policií. Ať vytočíte jakékoliv číslo tísňové linky, vždy se dovoláte do jediné místnosti Centra tísňového volání (CTV). Pokud se jedná o práci policie a vy jste vytočili správně 158, operátor s vámi situaci vyřeší. Pokud se spletete a voláte číslo 150 (hasiči) nebo spoléháte na evropské tísňové číslo 112, obsluha vás stiskem jediného tlačítka přepojí na vedle sedícího kolegu.
"A co když mají všichni operátoři Policie ČR hovor," ptá se redakce. "Hovor s vámi přepadne na volného operátora, náš systém to umožňuje," odpovídá Ing. Petr Berglowiec, ředitel CTV Ostrava. "Operátor událost převezme, zapíše všechny potřebné údaje a takto založenou událost přepošle datovou větou na dispečerské pracoviště (obrazovku) složky, které událost náleží, případně všem složkám najednou, pokud se na řešení události budou podílet. V Ostravě se vždy dovoláte. A navíc se vám nestane, že uslyšíte, zavolejte si 158, to je Policie, když jste ve stresu volali jiné číslo," dodává Ing. P. Berglowiec.
Všichni operátoři mohou být na jediné přetížené tísňové lince
Na jednu věc je ředitel Berglowiec hrdý. Všichni operátoři ve směně, všech 11 lidí, můžou být na jediné přetížené tísňové lince pouze díky organizaci tísňového volání. Poprvé se to stalo při povodních v roce 1997. Tehdy připadalo 95 % hovorů na hasiče. Tehdy všichni operátoři ve směně CTV fungovali jako operátoři hasičů. Místo obvyklých tří dispečerů hasičů bylo díky organizaci tísňových linek ve směně najednou 11 operátorů. Situace se opakovala v roce 2008 při železničním neštěstí ve Studénce.
Rychlost a operativnost je dána předáváním informací
Díky osobnímu kontaktu operátorů je řešení složitých krizových situací snadnější. Operátor nemusí nikam telefonovat, stačí se otočit ke kolegovi druhé složky a začít řešit. To ale nestačí. V Centru se používá hned několik softwarových aplikací na předávání informací. Proto má každý operátor nejméně dva monitory, výjimkou nejsou i čtyři monitory u operátorů hasičů. To proto, že hasiči jsou odpovědní i za příjem tísňových volání na linku 112.
Tísňové volání funguje jako nezávislý ostrov
Pro bezpečný chod CTV je uzpůsobeno vše. Jsou zde robustní záložní systémy elektrické energie, počítačové systémy jsou nejméně zdvojeny.
Operátoři pracují ve dvanáctihodinových směnách. Při práci nemohou být operátoři příliš vzdáleni od pracovního stolu. Mají nablízku šatny, toalety i sprchy, mrazák se zásobami potravin, mikrovlnku a další zázemí. Prostě CTV funguje jako soběstačné pracoviště.
A to není vše. Za skleněnou stěnou je prostor pro krizové řízení města. Technika umožňuje pořádání videokonference s dalšími záchranáři, dokonce i se záchranáři v nedalekém Polsku.
Jak funguje CTV Ostrava
Složka | Přijímá číslo | Hovory ze sítě | Počet operátorů |
Hasiči | 150 |
pevná - Ostrava |
3 |
Evropské tísňové číslo | 112 | pevná + mobily - celý kraj | Hovory přijímají operátoři hasičů |
Záchranka | 155 | pevná - Ostrava mobily- celý kraj |
3 |
Policie ČR | 158 | pevná - Ostrava mobily- Ostrava |
2 |
Městská policie | 156 | pevná - Ostrava mobily- Ostrava |
3 |
CTV funguje 15 let
V roce 1992 vypsalo Město Ostrava výběrové řízení na rekonstrukci a propojení tehdejších operačních pracovišť tísňových linek tak, aby si dispečerská pracoviště jednotlivých složek záchranného systému mohla bez problému vyměňovat data a hlasové informace. Při výběrovém řízení byla nejnižší nabídka za 270 milionů korun. Na tu ale město nemělo. Hledalo se řádově levnější řešení. Našlo se. Jsou jím společné prostory operátorů hasičů, záchranky a obou policií. Přijímají se zde hovory všech tísňových linek a na místo odtud posílají okamžitě pomoc. Navíc je hned vedle, za skleněnou stěnou, sál pro krizové řízení města. Právě tato myšlenka vznikla před 15 lety, kdy se začala realizovat.
Město vydalo za CTV z rozpočtu přibližně jen třetinu nákladů, které by stálo propojení a modernizace stávajících dispečerských pracovišť. Za stavební rekonstrukci prostor a technologické vybavení zaplatilo 82 milionů.
Učili zde i záchranáře z USA
Když byl systém krátce v provozu, přijela do Ostravy skupina záchranářů z Pittsburghu z USA s tím, že místní operátory bude učit organizaci záchranných prací. Po příjezdu do CTV se z učitelů stali žáci, kteří obdivovali úroveň jeho organizace a technologického řešení... Od této doby zde byl na návštěvě i na zkušené nejeden tým ze zahraničí.
Rodí se nové Integrované bezpečnostní centrum pro celý kraj
Ostatní kraje a města ostravské záchranáře chválí. V Ostravě se již chystá nástupce CTV - IBC (Integrované bezpečnostní centrum). V něm bude Krajské centrum tísňového volání s 31 operátory všech složek. V případě rozsáhlé krizové situace se může naráz na jedné lince ocitnout až 31 operátorů...