Ekonomika, HDP (c) profimedia.cz/corbis

Ekonomika, HDP (c) profimedia.cz/corbis - Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Na Nokii stále nikdo nemá

  • 47
Díky nenasytným trhům v rozvojových zemích se v loňském roce prodalo rekordních 810 milionů mobilních telefonů. Stejně optimistické jsou i předpovědi na další roky. Bájné hranice miliardy prodaných mobilů by mělo být dosaženo již příští rok. Profitovat budou ale jen největší výrobci.

V loňském roce se na celém světě opět prodalo mnohem více mobilů než v roce předchozím. Za impozantním nárůstem o 19 procent stojí především rozvojové trhy.

V jihovýchodní Asii, Africe a Jižní Americe je hlad po mobilech největší. Rozvojové trhy absorbovaly v minulém roce polovinu všech prodaných mobilů. „Proto můžeme rok 2005 nazvat rokem rozvojových trhů,“ dodává Neil Mawston, ředitel agentury Wireless Device Strategies.

Prodeje v minulém roce mohly být ještě lepší, ale mnoho výrobců se potýkalo v posledním čtvrtletí roku s nedostatkem komponentů. Pokud se tyto problémy podaří překonat, může být letošní rok opět rekordní.

Agentura Strategy Analytics předpokládá, že se na celém světě letos prodá 930 milionů mobilních telefonů a v následujícím roce se podaří překonat bájnou hranici miliardy prodaných kusů.

Rok 2005 byl rokem velkých hráčů

Pětice největších výrobců mobilů získala loni v porovnání s předchozím rokem zhruba pět procent trhu navíc a to na úkor menších producentů.

Pořadí se nikterak výrazně nezměnilo, stále mu dominuje Nokia v závěsu s Motorolou a Samsungem. První pětku uzavírá jihokorejské LG a Sony Ericsson. Loňský prodej divize mobilních telefonů Siemensu tchajwanské společnosti Benq a následná reorganizace nové značky Benq-Siemens způsobil pád této tradiční značky mimo první pětku největších světových výrobců.

 Dodané kusy (miliony) Q4/04  2004  Q4/05  2005 
 Nokia 66,1  207,6  83,7  264,9 
 Motorola 31,8  104,5  44,7  146,0 
 Samsung 21,1  86,6  27,2  102,9 
 LG 13,9  44,4  16,2  54,9 
 Sony Ericsson 12,6  42,5  16,2  51,1 
 Ostatní 51,1  194,9  57,0  190,7 
 Celkem 196,6  680,5  244,9  810,5 

Dodané kusy, celosvětově, zdroj Strategy Analytics.

Nokia je jasnou jedničkou na evropském trhu, v Číně, asijsko pacifickém regionu a také na středním východě. Motorole se daří v Jižní i Severní Americe, kde je jedničkou.

Podle analytiků se Nokii podařilo získat zpět některé zákazníky návratem k jednoduchému designu nových produktů. Motorola těží s obrovského úspěchu stylového modelu V3 Razr, který se stal nejprodávanějším véčkem loňského roku. Odborníci ale varují, že tato sázka na jednoho koně by se Motorole nemusela z dlouhodobého pohledu vyplatit.

Samsung sice loni poprvé přesáhnul hranici 100 milionů prodaných mobilů, ale nesplnil očekávání, která se do něj vkládala. Koncem roku soupeřil s Motorolou o pozici světové dvojky, teď na ní poměrně přesvědčivě ztrácí. V portfoliu mu chybí levné modely a tak přichází o množství zákazníků na rozvojových trzích.

LG sice plánovalo, že se v roce 2005 výrazně přiblíží svému největšímu rivalovi – Samsungu – ale očekávání předčilo konečné výsledky. Sony Ericsson těží z několika málo špičkových modelů. Ty mu zaručují pověst technického inovátora mezi zákazníky, ale stejně jako Samsung mu v portfoliu chybí konkurenceschopné levné modely.

 Podíl na trhu Q4/04  2004  Q4/05  2005 
 Nokia 33,6%  30,5% 34,2% 32,7%
 Motorola 16,2% 15,4% 18,3% 18,0%
 Samsung 10,7% 12,7% 11,1% 12,7%
 LG 7,1% 6,5% 6,6% 6,8%
 Sony Ericsson 6,4% 6,2% 6,6% 6,3%
 Ostatní 26,0% 28,6% 23,3% 23,5%
 Celkem 100% 100% 100% 100%

Podíl na trhu, celosvětově, zdroj Strategy Analytics.

Menším výrobcům se v loňském roce příliš nedařilo. Z trhu se stáhl Panasonic, který z tohoto důvodu nyní uzavírá svůj výrobní závod v Pardubicích. Podobně z některých trhů odchází Mitsubishi, značka Sendo zanikla a hovoří se o ústupu Philipsu z některých trhů.

V Asii jsou nyní velkou módou padělané mobily, jejichž design se snaží parazitovat z úspěšných modelů velkých výrobců. Je to záležitost jak úplně neznámých výrobců, tak i poměrně velkých lokálních značek.

Cesta z krize ale vede podle analytiků jiným směrem. Malé značky se musí soustředit na prémiové segmenty trhu. Na stylové mobily a chytré telefony. Zde mohou konkurovat velkým výrobcům, s masovou produkcí již nikoliv.

V letošním roce budou pro výrobce opět nejdůležitější rozvojové trhy. Uspěje ten, kdo dokáže nabídnout ten úplně nejlevnější mobil. Naopak na rozvinutých trzích Evropy, Ameriky a Asie bude nutné o zákazníky bojovat s těmi nejlepšími telefony a s nápaditým designem.