V loňském roce se na celém světě opět prodalo mnohem více mobilů než v roce předchozím. Za impozantním nárůstem o 19 procent stojí především rozvojové trhy.
V jihovýchodní Asii, Africe a Jižní Americe je hlad po mobilech největší. Rozvojové trhy absorbovaly v minulém roce polovinu všech prodaných mobilů. „Proto můžeme rok 2005 nazvat rokem rozvojových trhů,“ dodává Neil Mawston, ředitel agentury Wireless Device Strategies.
Prodeje v minulém roce mohly být ještě lepší, ale mnoho výrobců se potýkalo v posledním čtvrtletí roku s nedostatkem komponentů. Pokud se tyto problémy podaří překonat, může být letošní rok opět rekordní.
Agentura Strategy Analytics předpokládá, že se na celém světě letos prodá 930 milionů mobilních telefonů a v následujícím roce se podaří překonat bájnou hranici miliardy prodaných kusů.
Rok 2005 byl rokem velkých hráčů
Pětice největších výrobců mobilů získala loni v porovnání s předchozím rokem zhruba pět procent trhu navíc a to na úkor menších producentů.
Pořadí se nikterak výrazně nezměnilo, stále mu dominuje Nokia v závěsu s Motorolou a Samsungem. První pětku uzavírá jihokorejské LG a Sony Ericsson. Loňský prodej divize mobilních telefonů Siemensu tchajwanské společnosti Benq a následná reorganizace nové značky Benq-Siemens způsobil pád této tradiční značky mimo první pětku největších světových výrobců.
Dodané kusy (miliony) | Q4/04 | 2004 | Q4/05 | 2005 |
Nokia | 66,1 | 207,6 | 83,7 | 264,9 |
Motorola | 31,8 | 104,5 | 44,7 | 146,0 |
Samsung | 21,1 | 86,6 | 27,2 | 102,9 |
LG | 13,9 | 44,4 | 16,2 | 54,9 |
Sony Ericsson | 12,6 | 42,5 | 16,2 | 51,1 |
Ostatní | 51,1 | 194,9 | 57,0 | 190,7 |
Celkem | 196,6 | 680,5 | 244,9 | 810,5 |
Dodané kusy, celosvětově, zdroj Strategy Analytics. |
Nokia je jasnou jedničkou na evropském trhu, v Číně, asijsko pacifickém regionu a také na středním východě. Motorole se daří v Jižní i Severní Americe, kde je jedničkou.
Podle analytiků se Nokii podařilo získat zpět některé zákazníky návratem k jednoduchému designu nových produktů. Motorola těží s obrovského úspěchu stylového modelu V3 Razr, který se stal nejprodávanějším véčkem loňského roku. Odborníci ale varují, že tato sázka na jednoho koně by se Motorole nemusela z dlouhodobého pohledu vyplatit.
Samsung sice loni poprvé přesáhnul hranici 100 milionů prodaných mobilů, ale nesplnil očekávání, která se do něj vkládala. Koncem roku soupeřil s Motorolou o pozici světové dvojky, teď na ní poměrně přesvědčivě ztrácí. V portfoliu mu chybí levné modely a tak přichází o množství zákazníků na rozvojových trzích.
LG sice plánovalo, že se v roce 2005 výrazně přiblíží svému největšímu rivalovi – Samsungu – ale očekávání předčilo konečné výsledky. Sony Ericsson těží z několika málo špičkových modelů. Ty mu zaručují pověst technického inovátora mezi zákazníky, ale stejně jako Samsung mu v portfoliu chybí konkurenceschopné levné modely.
Podíl na trhu | Q4/04 | 2004 | Q4/05 | 2005 |
Nokia | 33,6% | 30,5% | 34,2% | 32,7% |
Motorola | 16,2% | 15,4% | 18,3% | 18,0% |
Samsung | 10,7% | 12,7% | 11,1% | 12,7% |
LG | 7,1% | 6,5% | 6,6% | 6,8% |
Sony Ericsson | 6,4% | 6,2% | 6,6% | 6,3% |
Ostatní | 26,0% | 28,6% | 23,3% | 23,5% |
Celkem | 100% | 100% | 100% | 100% |
Podíl na trhu, celosvětově, zdroj Strategy Analytics. |
Menším výrobcům se v loňském roce příliš nedařilo. Z trhu se stáhl Panasonic, který z tohoto důvodu nyní uzavírá svůj výrobní závod v Pardubicích. Podobně z některých trhů odchází Mitsubishi, značka Sendo zanikla a hovoří se o ústupu Philipsu z některých trhů.
V Asii jsou nyní velkou módou padělané mobily, jejichž design se snaží parazitovat z úspěšných modelů velkých výrobců. Je to záležitost jak úplně neznámých výrobců, tak i poměrně velkých lokálních značek.
Cesta z krize ale vede podle analytiků jiným směrem. Malé značky se musí soustředit na prémiové segmenty trhu. Na stylové mobily a chytré telefony. Zde mohou konkurovat velkým výrobcům, s masovou produkcí již nikoliv.
V letošním roce budou pro výrobce opět nejdůležitější rozvojové trhy. Uspěje ten, kdo dokáže nabídnout ten úplně nejlevnější mobil. Naopak na rozvinutých trzích Evropy, Ameriky a Asie bude nutné o zákazníky bojovat s těmi nejlepšími telefony a s nápaditým designem.