Předseda ČTÚ Pavel Dvořák

Předseda ČTÚ Pavel Dvořák | foto: Zdroj: ČTÚ

Na drahé volání si na ČTÚ stěžovalo 150 lidí. Méně, než bylo zamýšleno

  • 58
Organizátoři vypínacích protestů, bojující proti vysokým cenám, vyzvali lidi, aby poslali na ČTÚ dotaz, podnět či stížnost na vysoké ceny. Měli položit takové otázky, na které musí ČTÚ odpovědět ze zákona. Do dnešního dne tak učinilo asi 150 lidí. Oproti běžnému počtu dotazů, které ČTÚ zodpoví, to představuje nárůst o tisíce procent. Fanoušků iniciativy na Facebooku je ale přes 20 000, k činu jich tedy organizátoři přiměli zlomek.

ČTÚ zveřejňuje odpovědi na otázky v souladu se zákonem 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím na svých internetových stránkách. Dosud se jejich počet pohyboval mezi jedním a třemi měsíčně. Nyní se budou jeho pracovníci potýkat se zhruba 150 nespokojenými dotazy. To je nárůst o tisícovky procent, přičemž číslo za celý měsíc ještě nemusí být konečné. Organizátor, vystupující pod identitou Martin Frýdek, ovšem přiznává, že očekávali více.

"Akci Napiš ČTÚ! jsme vyhlásili 15.11. Optimistický odhad byl 200 podání, 150 považujeme za dobrý výsledek. Potvrdilo se, že od slov k činům je strašlivě daleko. O to větší dík patří všem, kteří ČTÚ napsali," řekl "Frýdek".

"S touto formou rozšíření našich vypínacích protestů jsme spokojení a budeme v tom pokračovat. Ostatně, odpověď ČTÚ je velmi zajímavá a jistě o ní ještě bude řeč," dodal hlavní organizátor. Odpověď na dotaz, který ČTÚ zaslal on sám, má redakce k dispozici.

Organizátor položil úřadu celkem tři otázky. Jedna se týkala srovnání cen u nás a v zahraničí a skutečnosti, proč je u nás minuta hovoru a SMS výrazně dražší než v jiných zemích. Druhá se týkala kroků, které ČTÚ podnikl v posledních dvou letech na ochranu spotřebitelů a vytvoření plně konkurenčního prostředí na českém telekomunikačním trhu. Třetí pak připravované aukce volných kmitočtů a způsobu, jakým ji ČTÚ případně využije ke zvýšení konkurence.

Lepší ceny v zahraničí jsou, ale my s tím nic neuděláme

K odpovědi na první dotaz úřad připouští, že existují v zahraničí výhodnější nabídky, ale zdůvodňuje to několika skutečnostmi. Například tím, že ceny jsou tvořeny průnikem nabídky a poptávky a nikoliv zásahem zvenčí. Nebo tím, že některé uváděné nabídky ze zahraničí mohou být krátkodobé, protože dlouhodobě jsou ekonomicky neúnosné. Mezi další argumenty úřadu patří, že ceny telekomunikačních služeb klesají na rozdíl od cen potravin či energií, které rostou.

K tomu, co úřad dělá pro spotřebitele, ČTÚ například uvedl, že upřednostňuje regulaci na velkoobchodní úrovni. "ČTÚ očekává, že regulace na velkoobchodní úrovni přispěje pozitivně ke zlepšení podmínek na souvisejícím maloobchodním mobilním trhu," napsal úřad. Jako příklad uvádí snížení terminačních poplatků nebo zkrácení doby pro přenesení čísla, případně ochranu spotřebitele ve smyslu řešení stížností a reklamací.

"Ve prospěch uživatelů/spotřebitelů bylo v roce 2010 vyřízeno 1209 a v roce 2011 dosud 933 stížností. ČTÚ průběžně čtvrtletně vyhodnocuje vývoj a důvody účastnických stížností a tyto informace pravidelně zveřejňuje ve svých monitorovacích zprávách," uvedl úřad. Uvádí rovněž odkaz na své stránky, kde poskytuje rady a servis spotřebitelům.

ČTÚ byl v reakci na celou iniciativu stručný. "ČTÚ zaznamenal větší počet v podstatě podobných e-mailů se shodně formulovanými dotazy. Úřad dotazy zodpoví v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím," sdělila Jana Artěmenková, mluvčí úřadu. Vzhledem k tomu, že mnoho odesilatelů použilo stejné nebo velmi podobné dotazy, nebude zřejmě problém pro úřad rozeslat odpovědi jen v nepatrně modifikované formě.