Mobilní telefon

Mobilní telefon | foto: Profimedia.cz

Motorola se modlí k žiletce RAZR

  • 1
V příštích dnech výrobci mobilů oznámí své hospodářské výsledky za první čtvrtletí letošního roku. Jednička a dvojka na trhu – Nokia s Motorolou – mají své příjmy zvýšit o devět respektive sedm procent.

Velkým hráčům se v mobilním průmyslu daří. U Nokie předpokládají analytici růst zisku o devět procent. Motorola v tomto směru analytiky trochu zklamala a zisk naopak meziročně nepatrně snížila na úkor dílčích úspěchů při dobývání jednotlivých trhů.

To Sony Ericsson je na tom ještě mnohem lépe. V meziročním srovnání mu vylétl zisk téměř trojnásobně, ovšem i tak se pohybuje v úplně jiných úrovních než u dvou nejvýznamnějších hráčů na trhu. Navíc loňské první čtvrtletí bylo u Sony Ericssonu hodně nepovedené. - více zde

Drahé modely pro rozvinuté trhy

Výrobcům se daří prodávat na vyspělých trzích – tedy v USA a v Evropě – dražší modely. Nokia již před několika dny revidovala původně ohlášenou průměrnou cenu přístroje v prvním čtvrtletí letošního roku z 99 Euro na 103 Euro. To je poměrně slušný výsledek. Motorole se podařilo zvýšit průměrnou prodejní cenu o jeden dolar, z 145 USD na 146 USD. Vyhlídky pro celý letošní rok ale již tak růžové nejsou a předpokládají pokles průměrné ceny na 138 USD.

Průměrnou cenu prodaných mobilů snižují nejlevnější přístroje pro rozvojové trhy. A levnější přístroje, i když ne ty úplně nejlevnější, zajímají zákazníky v Číně a dalších zemích jihovýchodní Asie. Ty již nepatří mezi rozvojové trhy, ale stále patří mezi trhy s největší dynamikou růstu prodejů.

Navíc se právě největší světoví výrobci snaží rozvojové trhy získat a tak lze očekávat válku všech zainteresovaných na čele s Nokií a s Motorolou. Nepříjemným soupeřem jim ale budou menší místní výrobci, kteří za poslední roky na jihoasijských trzích hodně ztratili a tak se nyní brání nízkými cenami svých produktů a často i nestoudným kopírováním designu úspěšných modelů velkých výrobců.

Modla jménem RAZR

Nokia s Motorolou proto potřebují na rozvinuté trhy dostat nové modely vyšší třídy. Motorole se to doposud dařilo s modelem RAZR, který je i rok a půl od uvedení na trh stále úspěšný. Jenže analytici předpovídají, že razrmánie již dostupuje svého vrcholu a čeká se, jak se Motorole povede s dalšími modely s RAZR rodokmenem (L7, L6, L2, V3i, V3x a další).

Na druhou stranu se RAZR stále prodává velmi slušně, ale již s mnohem menším ziskem než dříve. Cena telefonu poměrně razantně klesla, což mu však přivedlo nové zákazníky. RAZR je pro Motorolu vlajkovou lodí, která láká zákazníky na další modely vytvořené ve stejném stylu. Od nejlevnějších modelů po přímé nástupce tohoto dnes již kultovního modelu.

Co se chystá pod pokličkou?

Motorola letos nepředstavila téměř žádné novinky. Je to nová strategie, vcelku rozumná, dřívější postup s ročním odstupem mezi představením a uvedením na trh moc úspěchů nepřinášel, spíš naopak. Odborná veřejnost proto s napětím očekává, s čím Motorola přijde. Nové modely by měla představit na přelomu druhého a třetího čtvrtletí a zatím drží všechny informace velmi striktně pod pokličkou.

Nokia se Sony Ericssonem také vsází na dražší modely přinášející odpovídající zisk. Sony Ericssonu se vyplatila loňská modelová ofenziva, s kterou pokračuje i v letošním roce. Sám Sony Ericsson si pochvaluje novou modelovou řadu Walkman a samozřejmě i veleúspěšný model K750i. Již nyní Sony Ericsson představil nástupce těchto modelů a většinou se jedná o relativně drahé přístroje. Nokia pak nejedná jinak. Největší úspěchy slaví s modely střední třídy a stále dobře se prodává vlajková loď, model 6230i. Ten má již své nástupce a navíc Nokia ve velkém sází na drahé přístroje série N a E s operačním systémem Symbian. - více zde

Překvapení se nečekají

Podle dostupných informací nelze předpokládat, že se tabulky největších výrobců mobilů po vyhlášení výsledků nějak výrazně změní. Nokia si s přehledem udrží pozici světové jedničky, Motorola se aktuálně přehoupla přes dvacetiprocentní hranici, podle vlastních slov má podíl na celosvětovém trhu 21 %. Čeká se na výsledky Samsungu a LG, ale žádná velká překvapení se neočekávají. S napětím se jen očekává oznámení výsledků nové značky Benq-Siemens. Jenže ta svou modelovou ofenzívu teprve rozjíždí a tak se podstatnější výsledky očekávají až v druhé polovině roku.