Číňané na internet stále častěji přistupují na mobilním zařízení.

Číňané na internet stále častěji přistupují na mobilním zařízení. | foto: businessinsider.com

Číňané odkládají PC a na webu surfují na mobilech a tabletech

  • 2
Zatímco dříve se internet používal především na stolních počítačích a noteboocích, dnes už tato neohrabaná zařízení zastínily smartphony a tablety. Alespoň tedy v Číně, kde v červnu podle agentury Reuters na internet z mobilního přístroje přistupovalo 83 procent uživatelů.

Celkový počet internetově aktivních uživatelů se ve sledovaném období vyhoupl na 632 milionů. Z toho hned 527 milionů (zmíněných 83 %) na internet alespoň občas využívalo mobilní zařízení.

Na PC pak spoléhalo 512 milionů z nich, což představuje podíl rovných 81 procent. Náskok tedy zatím není nijak značný, přesto se během posledních 18 měsíců v Číně zvýšil počet uživatelů internetu o 2,3 procenta, lidí surfujících na mobilních zařízení pak ve stejném období přibylo o 5,4 procenta.

Jasně to signalizuje zajímavý fakt, že miliony z čerstvých uživatelů internetu ani PC nevlastní a spoléhají se jen na chytrý telefon nebo tablet.

Na způsob používání internetových služeb má velký vliv vzrůstající obliba tamních sociálních sítí typu Weibo nebo WeChat, na jejichž obsluhu jsou nakonec smartphony vhodnější.

Čína je také aktuálně největším odbytištěm chytrých telefonů a podle analytiků z IDC by se již do roku 2018 v nejlidnatější zemi světa mohla prodat bezmála třetina z předpokládaného počtu 1,8 miliardy kusu celkové produkce.

Dalším důležitým faktorem jsou nízké příjmy drtivého procenta čínské populace v kombinaci s nižšími pořizovacími náklady na chytrý telefon v porovnání s PC nebo notebookem.

Extrémně se zvyšuje také počet internetových nákupů uskutečněných na displeji chytrého zařízení. Jen od prosince minulého roku do letošního června se počet takových případů zvýšil o 42 procent. Mezi čínským internetovými prodejci jasně vévodí Alibaba Group Holding Ltd, následuje obdoba Amazonu jménem JD.com.

Zatímco počet plateb přes mobilní zařízení se během půlroku zvýšil o 63,4 procenta, číslo uživatelů mobilního bankovnictví za stejné období vzrostlo o 56,4 procenta. Stále častěji (o 65,4 procenta) Číňané svůj přístroj využívají k rezervaci hotelů a dalších služeb spojených s cestováním.

Postupný přesun uživatelů internetu od počítačů ke smartphonům a tabletům je globální trend, byť v ostatních zemích nebude tak zřejmý jako právě v Číně a na dalších rozvojových trzích.